Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

– Utviklinga er helt eventyrlig

Salgssjefen gleder seg over historiens beste salgstall for Valtra

Salgssjef for Valtra i Eikmaskin, Tor Jon Garberg har all grunn til å være fornøyd med salget av Valtra i 2019. (Foto: Valtra Team)
Salgssjef for Valtra i Eikmaskin, Tor Jon Garberg har all grunn til å være fornøyd med salget av Valtra i 2019. (Foto: Valtra Team)

Med 742 nysolgte traktorer, kan Valtra smykke seg med en mer enn solid annenplass på registreringsstatisikken for nysolgte traktorer i 2019. Men vel så interessant som hvem som gikk inn til gull og sølv, er den særdeles gode utviklingen merket har hatt i Norge de siste årene.

I 2016 registrerte Valtra 467 traktorer, hvilket gav Finnen en markedsandel på 15,1 prosent. Tallene har steg jevnt og trutt siden, og 2019 skulle vise seg å bli det beste året for merket her til lands, noensinne. Da registreringsstatistikken over nysolgte traktorer kom oss i hende tidligere i dag, skulle det vise seg at Valtra nå alene står for 22,4 prosent av totalmarkedet- kun 11 registreringer fra bestselgeren, John Deere.

Eventyrlig utvikling

Vi har tatt en prat med salgssjef for Valtra, Tor Jon Garberg om hvilke grep som er gjort for å krabbe stadig høyere i et ellers hardt marked

– Utviklinga vi har hatt siden 2016 må best kunne karakteriseres som eventyrlig. Vi har klart å øke antallet solgte traktorer med 60 prosent på tre år, takket være kombinasjonen av et godt produkt og et team som kjemper for kundene, hver eneste dag, sier han entusiastisk.

Garberg hevder at generasjonskiftet i Valtras traktorlinje fra 2015, løfta produktet på alle vis. Dette, sammen med omleggingen i forhandlernett fra Lantmannen til Eikmaskin, har vært med på å styrke Valtras posisjon i markedet

Annonse

– Flyttinga fra Lantmannen til Eikmaskin bidro til at vi fikk en ytterligere god miks av forhandlere. Noen falt fra, mens andre kom inn, og resultatet ble at vi fikk med de beste av de beste. Vi har etablert ei fin blanding av private forhandlere med Akershus Traktor i spissen, to-tre private, eksterne aktører ved siden av Eik-sentrene som selger Valtra side om side med Massey Ferguson og Fendt, fortsetter salgssjefen.

På spørsmål om hvordan det er å selge tre merker under samme tak, er Garberg klar i talen

– Vi er konkurrenter internt- det skal jeg love deg! humrer han

– Men vi konkurrerer på et sunt nivå. Vi pålegger forhandlerne å ha dedikerte selgere som fokuserer på et merke. Jeg må berømme Eik-sentrene for innsatsen som legges ned. Selv de små forretningene med et begrenset, geografisk nedslagsfelt klarer å selge samtlige merker, og derved dekke behovet hos enhver kunde. At enkelte Eik-sentre har 60 prosent av markedet aleine, sier sitt, hevder han og forteller at Valtras nye A-serie, sammen med N-modellene har solgt svært godt i 2019

– Et annet poeng er at Valtra ikke har traktorer under 75 hestekrefter i porteføljen. John Deere er på sin side store i kompaktmarkedet under 60 hestekrefter. Dette gir oss ytterligere god grunn til å være fornøyde.

Realistiske framtidsutsikter

Garberg holder fast ved at utviklinga for Valtra ikke skal opphøre. Tross ei jevnt stigende kurve over de siste årene, er framtidsutsiktene av den realistiske arten

– Jeg tror totalmarkedet vil holdes ganske stabilt med årlig salt av 3200-3300 traktorer. Målsettinga er at vi skal være der vi er, avsutter Tor Jon Garberg

Neste artikkel

Nytt servicesenter i Finnmark