Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Jubler over markedslederrollen

I år skal John Deere 6M være med å trekke lasset.

Produktsjef for John Deere-traktorer i Felleskjøpet, Tore Glærum, har stor tro på den nye 6M-modellen og gleder seg til å vise fram denne til kunder i hele landet gjennom vinteren.
Produktsjef for John Deere-traktorer i Felleskjøpet, Tore Glærum, har stor tro på den nye 6M-modellen og gleder seg til å vise fram denne til kunder i hele landet gjennom vinteren.

Med 753 nyregistrerte traktorer i fjor ble John Deere markedsleder på traktor i Norge for andre år på rad, med en markedsandel på 22,7 prosent. At John Deere klarte å hale i land tittelen som Norges mest kjøpte traktormerket for andre året på rad skapte jubel i Felleskjøpet.

– Det betyr veldig mye å være markedsleder. Det skaper stolthet, selvtillit og godfølelsen hos selgerne, noe som er svært viktig i en prestasjonsidrett som traktorsalg, sier Frode Dahl, som er direktør for maskin i Felleskjøpet Agri, i en pressemelding.

Anders Meland, som er nasjonal salgssjef for traktor peker på at innovasjoner, som kjørespaken Command Pro og systemer for presisjonskjøring, gjør John Deere attraktive. Han tror også at økt fokus på kostnadseffektivitet i landbruket slår positivt ut.

– John Deere har drivstoffgaranti og scorer høyt på kostnadseffektivitet og driftssikkerhet. Når marginene presses, blir det viktigere enn noen gang å sette søkelys på kostnadseffektivitet, sier Meland.

Ettermarkedssjef Roar Kongsten, maskindirektør Frode Dahl, salgssjef Anders Meland og markedssjef Hans Petter Eik er godt fornøyde med traktorsalget i 2019. Foto: Camilla Mellemstrand
Ettermarkedssjef Roar Kongsten, maskindirektør Frode Dahl, salgssjef Anders Meland og markedssjef Hans Petter Eik er godt fornøyde med traktorsalget i 2019. Foto: Camilla Mellemstrand
Annonse

I landbruket merker også Felleskjøpet at det blir færre småbrukere, og at de som blir igjen driver større. Samtidig merkes det på salget at traktorene ikke bare brukes i landbruk, men også til entreprenørvirksomhet.

– Ole Kolbjørn Brenn, som ble kåret til Årets traktorselger i Felleskjøpet i 2019, og som solgte 21 nye traktorer fra avdelingen på Gol, solgte omtrent utelukkende traktorer til snøbrøyting og hytteservice dette året, forteller markedssjef Hans Petter Eik.

Nærmere halvparten av alle de nyregistrerte John Deere-traktorene i 2019 var i 6R-serien. Den mest populære modellen var 6155 R. Denne modellen stod for nærmere 20 prosent av alle solgte John Deere-traktorer i fjor.

Samtidig har Felleskjøpet jobbet målrettet mot kommunale anbud, og solgte 80 park- og anleggstraktorer i 2019.

Felleskjøpet har ambisjoner om at John Deere skal beholde statusen som Norges mest solgte traktormerke også i året som kommer.

– Vi har virkelig tro på den nye 6M-serien til John Deere og gleder oss til å presentere denne rundt om i landet i løpet av vinteren, sier salgssjef Anders Meland.

Neste artikkel

Fortsatt tøft for traktorbransjen.