Det var ikke uventet, for det har vært et antatt etterslep i registreringene av de gul-grønne arbeidshjortene en lengre periode. Eikmaskin rokkerer litt om på merkene, denne gangen leverer de litt flere Massey Ferguson, som kommer med en sterk markedsandel på 20,7% i januar. Valtra faller litt tilbake, og ender på 15%. Fendt får sine stabile 11%, omtrent der de bruker å ligge.
New Holland og Case går tilbake fra en samlet markedsandel på 25,5% til 11,5% i januar, fordelt på 8,4% til New Holland og 3,1% til Case IH.
Det blir spennende å se hvordan markedet utvikler seg utover i 2021. Det er ingen store, kostnadsdrivende krav som er varslet, etter at avgasskravene i stage-V er i ferd med å bli bransjestandard. Det store spørsmålet blir hvordan norsk valuta vil utvikle seg, og ikke minst, hvor langt de ulike aktørene vil strekke seg, for å kapre markedsandeler.
Sist, men ikke minst er det mange spennende og helt nye modeller på veg, som kundene venter utålmodig på. Enkelte modeller ble sluppet tilbake til våren 2020, men er fortsatt ikke å se i Norge.