Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Harde fakta og morsomme kuriosa om traktorsalget 2019

Slik fordeler traktormerkene seg utover det ganske land

I år som i fjor, kjemper John Deere, Valtra og Massey Ferguson om å være Norges største traktormerke. (Foto: Arkivfoto Traktor)

Traktors månedsvise statistikk over nyregistrerte traktorer engasjerer leserne. Kampen om pallens øverste platå står nå mellom markedsleder John Deere, Valtra og Massey Ferguson. Hvordan høsten utvikler seg videre blir spennende å se. Men vel så interessant som en månedsvis statistikk for hele landet, er utviklinga for merkene i de respektive landsdelene og hvilke traktorstørrelser som selger best.

Så langt i år har det blitt solgt hele 90 traktorer over 250 hestekrefter i Norge. Visste du at det på samme tidspunkt i 2010 kun var solgt seks traktorer i samme effektgruppe? Eller at gjennomsnittseffekten har økt med god og vel 40 hestekrefter i samme periode? Vi vil i denne saken ta for oss hvordan de ulike traktormerkene selger rundt om i Norge, samt litt kuriosa og utvikling i salg av effektklassene. Etter nyttår vil gå ytterligere inn i materien, og forklare årsaker og sammenhenger til de spesifikke merkenes posisjon, samt oppsummere traktoråret 2019 fullstendig. Følg med!

Antall solgte traktorer per fylke (per august 2019). Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Nord-Norge

I landets tre nordligste fylker, Finnmark, Nordland og Troms er det per. utgangen av august solgt totalt 181 traktorer. På toppen av statistikken troner trioen Massey Ferguson, John Deere og Valtra, hvor MF har solgt 37 traktorer, mens de to andre har registrert 35 traktorer hver. Til sammen utgjør salget av de tre merkene snaue 60 prosent av markedet i nord.

Massey Ferguson holder god kok nord i landet, tett etterfulgt av Valtra og John Deere. (Foto: Lars Raaen)

Neste merke på lista er New Holland med 15 solgte eksemplarer, dernest Fendt med 13 traktorer. A-K maskiner har dessuten solgt sju Case IH, og selger seg inn til en andel på vel 12 prosent mot samla markedsandel for landet som helhet på 9,5 prosent.

A-K Maskiners to CNH-traktorer selger bedre nordpå enn over landet som helhet. (Foto: Arkivfoto Traktor)

Trøndelag

I Trøndelag har det så langt blitt registrert 303 nye traktorer, hvor Valtra og John Deere er klart størst med markedsandel på henholdsvis 30 og 28,1 prosent. Valtra har så langt solgt 91 traktorer, og John Deere 85 eksemplarer per utgangen av august. På tredjeplass står Massey Ferguson med 51 traktorer og 16,8 prosent av markedet. Videre følger Fendt med 31 nysolgte traktorer. Deutz-Fahr har registrert 11 traktorer i landsdelen, og kan kvittere ut en noe høyere andel av markedet lokalt, sett i forhold til det totale salget i Norge som helhet.

Vestlandet

I Vestlandsfylkene, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland er det totale salgstallet 502 traktorer, hvorav John Deere står for 23,9 prosent med sine 120 registreringer. Eik-merkene Valtra og Massey Ferguson har på sin side solgt 96 og 94 traktorer.

John Deere er markedsleder med god margin på Vestlandet. (Foto: Lars Raaen)

Deutz-Fahr, Claas og Case IH gjør god figur i vestlandsmarkedet med et jevnt over bedre salg lokalt kontra totalt for hele landet. Claas selger seg inn til en andel på 4,2 prosent lokalt mot 3,9 nasjonalt, Case IH har en andel på 3,8 prosent lokalt, mot 3,2 prosent lokalt og Deutz-Fahr selger med sine 20 traktorer seg inn til et habilt resultat på 4 prosent lokalt mot 3,2 prosent totalt. McCormick har dessuten en stor andel av sitt nokså beskjedne totalsalg i vestlandsfylkene. Sju av totalt 19 traktorer er solgt i landsdelen. Det samme gjelder Landini som har solgt to av sine fire traktorer på vestlandet.

McCormick har solgt sju av sine totalt 19 traktorer på Vestlandet. (Foto: Produsenten)

Østlandet

Østlandets åtte fylker utgjør naturligvis den desidert største andelen av det totale traktorsalget med 967 registreringer så langt i 2019. Størst er Felleskjøpets John Deere med 235 traktorer og markedsandel på 24,3 prosent. De tre Eikmaskin-merkene utgjør på sin side vel 50 prosent av nytraktorsalget, hvor Valtra er størst med 199 solgte traktorer, MF med 166 og Fendt med 125 registreringer.

Annonse

Fendt gjør derfor vei i vellinga med 12,9 prosent markedsandel på Østlandet, mot 10,8 prosent totalt for landet som helhet. Konkurrentene fra samme land og ei annen grønntone på panseret gjør det også brukbart. Claas selger seg inn til en andel på 5,4 prosent i Østlandsfylkene med 52 av totalt 130 solgte traktorer innen østlandsregionen- et godt tall mot samle markedsandel på 3,9 prosent for landet som helhet. Deutz-Fahr selger på sin side 40 traktorer, og drar i havn en lokal andel på 4,1 prosent mot 3,2 prosent total markedsandel.

Japanske Kubota selger hele 15 av sine 38 traktorer i området, hvor de bynære områdene er godt marked for kompakttraktorerene merket er særlig kjent for. Oslo står alene for sju av de 15 handlende. JCB har også 50 prosent av sitt totale salg på østlandet med fem av totalt 10 eksemplarer.

Claas opplever et godt salg på i østlandsfylkene, sammenliknet med landet forøvrig. (Foto: Arkivfoto Traktor)
Fendt har en sterk posisjon i østlandsmarkedet med 12,9 prosent markedsandel. (Foto: Lars Raaen)

Sørlandet

Lengst sør i vårt langstrakte Norge, i fylkene Aust- og Vest-Agder, er det så langt solgt 127 traktorer. I landsdelen er Valtra desidert størst med 43 registreringer og hele 33,9 prosent markedsandel. Massey Ferguson seiler inn som god nummer to med 29 registreringer og en markedsandel på 22,8 prosent. Tar vi med Fendts 10 registreringer, har Eikmaskin over 70 prosent av markedet på Agder-fylkene.

Eik-merkene Valtra, Massey Ferguson og Fendt står for over 70 prosent av traktormarkedet på Agder-fylkene per august 2019. (Foto: Lars Raaen)

Samlet sett, gjør John Deere det mindre bra på Sørlandet med bare 17 av 127 nysalg, hvilket gir de en lokal markedsandel på 13,4 prosent. New Holland selger seg inn til en lokal andel tilsvarende markedet totalt. Claas og New Holland har ikke det samme fotfestet i regionen, sammenlikna med Østlandet, og har kun solgt en traktor hver så langt på Sørlandet. HCP-merket Iseki er imidlertid en traktor som selger mer enn brukbart i regionen med markedsandel på 3,9 prosent lokalt mot 0,7 prosent lokalt. Dette er kanskje ikke så rart med tanke på topografi og merkets gode renomme, skapt av den tidligere forhandleren Reinhardt Maskin som var stor på Isekis minitraktorer i 80-årene.

Størrelser og annen kuriosa

Pr august 2019 har den nysolgte gjennomsnittstraktoren i Norge akkurat i underkant av 150 hestekrefter. De best solgte effektklassene er imidlertid de største, hvor totalt 577 av 2080 traktorer har mellom 170 og 249 hestekrefter. Av traktorer mellom 170 og 199 hestekrefter, selger Valtra desidert best med nærmere 56 prosent av markedet. For størrelsene 200-249 hestekrefter, er John Deere den foreløpige vinneren med i underkant av 41 prosent av totalsalget. Valtra gjør det dessuten svært godt i markedet for traktorer mellom 100 og 119 hk, med nærmere 55 prosent av totalsalget i de to effektgruppene. John Deeres salg i klassen 60-69 hk er overlegent, med 24 av totalt 37 registreringer.

Antall registrerte traktorer per effektgruppe (per august 2019). Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Valtra selger godt av både stort og smått på landsbasis (Foto: Jari Kivela)

Tar vi for oss traktorene som vaker omkring snittet på i underkant av 150 hestekrefter, med et intervall på 130-169 hk, er John Deere klart størst med 44 prosent av markedet. Fendt står i dette segmentet også i særstilling med hele 21,8 prosent innen kategorien, mot 10,8 prosent totalt. Massey Ferguson er best i klassen for traktorer mellom 120 til 129 hestekrefter, med hele 57,6 prosent markedsandel. Den røde Eik-traktoren er også det klart bestselgende merket i intervallet 80-109 hestekrefter.

Deutz-Fahr og New Holland viser seg å være særlig habile konkurrenter i markedet for mindre traktorer fra 70 til 89 hestekrefter. New Holland gjøre det bra med sine 16,1 prosent for traktorer fra 70-79 hk, mens Deutz- Fahr selger seg inn til 23,3 prosent av totalmarkedet for effektklassen 80-89 hk.

Deutz-Fahr kan vise til gode salgstall i effektgruppa 80-89 hestekrefter. (Foto: Lars Raaen

Lovol erobrer småtraktormarkedet

I registreringsstatistikken opptrer også kategorien “andre”. Under denne fanen sorterter blant annet kina-traktoren Lovol som virkelig har fått fotfeste her på berget. I effektklassen 50-59 hestekrefter, er hele 65 av totalt 68 traktorer sortert under betegnelsen. For minste klasse fra 0-49 HK er tallet 23 av 78 traktorer totalt. Med tanke på at Lovol så langt i 2019 har solgt 67 traktorer, derav mest av sin 50 HKs modell 504III, og noen av de mindre utgavene med 25 og 35 hestekrefter, kan en raskt regne seg fram til at kineseren står for omlag 45 prosent av kompakttraktormarkedet i Norge så langt i år!

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Kinesiske Lovol har tatt Norge med storm. (Foto: Lars Raaen)

Neste artikkel

Lanserer firehjulsstyring på høyteknologisk spesialtraktor