Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tips og triks: Juster ventilklaringa på motoren

Traktor viser deg arbeidets gang i tekst og bilder

Det syndes ofte med ventiljustering på traktorer. Korrekt ventilklaring forbedrer ytelsen og forlenger motorens levetid. (Foto: Lars Raaen)

Våren 2019 har bydd på særs varierende temperaturer rundt om i landet. Kalde netter har gitt dårlig tørk i skyggefulle hellinger og det er fortsatt langt fra laglig for våronn, mens andre kom tidlig i gang takket være unormalt varme og solfylte dager som satt fart i snøsmeltingen.

Om du er ferdig med våronna, eller ser med lengsel etter å i det hele tatt komme i gang, er det aldri feil gi traktoren et ekstra overblikk. Det er mange penger å spare på å ta servicen sjøl. Olje og filterbytte på motor er en selvfølge, men å gjøre reparasjoner for øvrig er det mange som ikke tør å begi seg utpå.

Å justere ventilene på motoren er noe som gjerne hoppes over om traktoren har noen år og timer på baken. Et typisk intervall for justering er 1500 driftstimer. Den som har reparert litt på “gammalt”, har helt sikkert erfart at ventiljustering i beste fall bare har skjedd en gang i løpet av garantitiden på traktoren.

Ventilene besørger at drivstoff og luft tilføres motoren, og at den får kvitta seg med avgassene. Ventilklaringa påvirker motorens effekt og levetid. For stor klaring gir “tikking”, og effekten blir mindre da ventilen ikke blir stående åpen så lenge som den bør. For liten klaring vil over tid gi brente ventiler og ventilseter, da motoren vil gå varmere enn den skal. Vi forklarer ikke virkemåten i nærmere detalj i denne saken, men gir deg ei praktisk innført i hvordan du enkelt foretar justering sjøl. Beskrivelsen gjelder firesylindra motorer, men er overførbar til seksylindra.

Prosessens gang

Av utstyr kreves kun vanlig håndverktøy og en bladsøker. Bladsøkeren har et sett stållepper av varierende tykkelse som brukes for å oppnå korrekt klaring mellom vippearm og ventil. Korrekt ventilklaring finner du i traktorens instruksjonsbok. Denne er ofte oppgitt for både kald og varm motor. I vårt tilfelle er korrekt klaring for både eksos- og innsugingsventiler, 0,30 mm ved varm motor.
Første steg er å demontere toppdekeselet
Under toppdekselet ser vi vippearmene som overfører kreftene fra kamakselen. Det er klaringen mellom vippearmer og toppen på ventilene som skal justeres. Grunnregelen er at ventilene justeres kryssvis mellom henholdsvis første og fjerde, og andre og tredje sylinder. Første sylinder er i fronten av motoren, bak radiatoren.
Annonse

Motoren tørnes for hånd gjennom å vri veivakselen til korrekt punkt for justering.
Vri motoren til det punkt hvor eksos- og innsugingsventil på første sylinder, veksler, det vil si når den ene ventilen stenger og den andre begynner å åpnes. Ventilene på fjerde sylinder vil da stå ved dødpunkt og klaringa kan justeres. Løsne kontramutterne på vippearmparet på fjerde sylinder.
Stikk inn bladsøkeren mellom vippearm og ventil.
Juster anslagsskruen mot støtstengene på vippearmen til bladsøken såvidt “klyper” mellom ventil og anleggsflata på vippearmen. Finjuster inntil du klarer å skyve bladet fram og tilbake mellom flatene. Trekk til kontramutteren. Juster så neste ventil på samme sylinder.

Etter justeringa er ferdig på fjerde sylinder, tørner du motoren til ventilene veksler på tredje sylinder, og gjør tilsvarende operasjon på sylinder nummer to. Etter at ventilene på sylinder nummer to er justert, tørnes motoren til veksling skjer på sylinder nummer fire. Juster så ventilparet på sylinder nummer en. Til sist justeres eksos- og innsugingsventilene på tredje og siste sylinder i det ventilene veksler på andre sylinder.

Erstatt toppdekselpakningen før remontering. Om denne er av typen flat korkpakning, kan det være klokt å “lime” den til dekselet med litt pakningssement for å hindre at den havner ut av posisjon. Lykke til!

Neste artikkel

– Jeg har sjeldent blitt så rørt!