Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Hygge: En kjøretur i fint vær i en åpen UTV er hyggelig nok, men det viste seg raskt at den først og fremst ble en arbeidskompis.
Hygge: En kjøretur i fint vær i en åpen UTV er hyggelig nok, men det viste seg raskt at den først og fremst ble en arbeidskompis.

UTV til hygge og nytte

UTV-en ble raskt et arbeidsverktøy med et stort bruksområde. Den erstatter ikke traktoren, men fyller likevel et behov vi ikke var klar over eksisterte.

Undertegnedes egen erfaring med UTV startet vinteren 2018. Med to tenåringsgutter er det stadig et ønske om å kjøre litt, og annonser for ulike fabrikat av ATV-kjøretøyer ble flittig studert. Likevel fattet vi raskt interesse for konseptet UTV. Det å kunne kjøre flere på en gang, et større lasterom og ikke minst mye bedre sikkerhet, siden fører og passasjerer sitter inne i en beskyttet veltebøyle, ble utslagsgivende.

Lettvint: Å dra med traktoren til skogs, gjør vi heretter kun når virket skal kjøres fram. Motor og ryddesag kjøres enklest med UTV.
Lettvint: Å dra med traktoren til skogs, gjør vi heretter kun når virket skal kjøres fram. Motor og ryddesag kjøres enklest med UTV.

Kjøpte egenskaper, ikke merke

UTV-en vi bestemte oss for, var en Can-Am Traxter HD5. At det endte med akkurat den, var litt tilfeldig, men kombinasjonen egenskaper, utstyr, pris og forhandler ble utslagsgivende. Større, dyrere og mer profesjonelt rettede modeller ble ikke vurdert. Vi så på et par elektriske utgaver, men slo det raskt fra oss. Batteridrevne modeller var vinteren 2018 altfor dyre for vårt budsjett, og de ble også vesentlig tyngre. Dieseldrevne modeller ble heller ikke vurdert. Vi ønsket oss en rimelig innstegsmodell og var villige til å prioritere bort stort sett alt av utstyr, mot å få en eskeny maskin med garanti. At UTV-en måtte være traktorregistrert, var for oss helt avgjørende.

Mer nytte enn lek

Det skulle raskt vise seg at UTV-en hadde langt flere bruksområder enn vi hadde sett for oss. Å kjøre traktor til skogs for å ta ned litt vinterved eller rydde litt i et plantefelt, ble brått helt uaktuelt; UTV-en gjorde jobben langt raskere, bedre og rimeligere. I motsetning til en gammeldags traktor har mange UTV-er et svært avansert hjuloppheng, som gjør at kjøring i toppfart på dårlige skogs- eller anleggsveier, ikke er noe problem. Lav vekt og firehjulstrekk gjør at en UTV stort sett kommer fram der det er plass til den, nær sagt uansett føreforhold. Lav vekt betyr at kjørespor i eng og lignende blir helt fraværende.

Arbeid: Kreative ungdommer drar ut gjerdetråd maskinelt. Kjøresporene i enga er helt ubetydelige.
Arbeid: Kreative ungdommer drar ut gjerdetråd maskinelt. Kjøresporene i enga er helt ubetydelige.

Lastekapasitet som en pickup

I motsetning til mer tradisjonelle ATV-er har de fleste UTV-doninger et skikkelig lasteplan. Det har etter hvert også kommet ATV-modeller som med plan rommer en god del, men dette er en paradegren for UTV-maskiner. Likevel er det greit å være klar over at det ikke er en lastebil. På grunn av det tidligere nevnte myke hjulopphenget, blir vår maskin ganske lav bak når den lastes med noen hundre kilo i lasteplanet. Totalt er vår Traxter HD5 godkjent for 544 kilo last. Planet tippes mekanisk på vår maskin, men elektrisk tippsylinder kan kjøpes som tilbehør. Andre maskiner har ulike varianter av elektrisk eller hydraulisk tipp inkludert som standardutstyr. En skikkelig tipp er faktisk noe vi har savnet fra dag én.

Hvor mange passasjerer maskinene tar, er også varierende. Denne tar to passasjerer pluss fører, og det var også utslagsgivende for kjøpet. Det finnes òg rene passasjermodeller, med inntil seks seter, om man må frakte med seg et helt arbeidslag.

Alt skal med: Maskinen har plass til det meste, bare man stabler. Dette er paradegrenen til UTV-er, de tar mye last.
Alt skal med: Maskinen har plass til det meste, bare man stabler. Dette er paradegrenen til UTV-er, de tar mye last.

Nok motorisering

Annonse

Vi valgte, som tidligere nevnt, en av de minste modellene. Flere aktører advarte mot å velge for liten motor til bruk på en gård. Vår erfaring er at motoren er kraftig nok. En ensylindret Rotax på 427 ccm med 38 hestekrefter dunker trofast under lasteplanet, og gir mer enn tilstrekkelig fart for vårt behov. Selv med til dels ganske tunge tilhengere har dette stort sett vist seg å være tilstrekkelig. Kun én gang har vi opplevd at UTV-en ikke klarte oppgaven som den ble satt til, og det var å dra ei tungt lastet høyballevogn i motbakke. Variatoren ga seg før motoren, men vi antar at modeller med kraftigere motor, også har kraftigere variator. Ved mye tung bruk til sleping vil nok hydrostatisk drift være en fordel, men vi har aldri savnet det på vår maskin. Brukere som ønsker for eksempel å slepe tømmerhenger, bør tenke på dette.

Tungt: Dette høylasset ble for voldsomt for vår lille UTV. Skal du regelmessig slepe noe slikt, anbefales nok en vesentlig kraftigere modell, kanskje med hydrostat.
Tungt: Dette høylasset ble for voldsomt for vår lille UTV. Skal du regelmessig slepe noe slikt, anbefales nok en vesentlig kraftigere modell, kanskje med hydrostat.

Utstyr som koster

Det er til dels store forskjeller på hva slags utstyr som er inkludert i prisen på de ulike merkene og modellene. Det er også påfallende hva tilleggsutstyret koster, om man vil etterutruste maskinen med dører, vinduer, tak eller annet modelltilpasset utstyr. Vår strategi var at det var bedre å kjøpe en enkel maskin, og betale litt ekstra for det vi eventuelt måtte trenge å ettermontere, enn å kjøpe en hel masse utstyr vi ikke har behov for. Det er ikke til å stikke under en stol at ei plastplate til tak til 4 790 kroner, dører med elektriske vindusheiser til 40 490 kroner og frontrute i glass til 10 090 kroner, oppleves som ganske dyrt. Mange vil nok utfordre kreativiteten sin og heller snekre sammen løsninger selv, basert på noen stålplater, plastplater og annet man får fra nærmeste byggevarebutikk eller Biltema.

Selvbygg: Firkantfeste for å slepe med ble mekket sammen i gårdsverkstedet på en halvtime, bestående av en bit skrapjern og en sjakkel.
Selvbygg: Firkantfeste for å slepe med ble mekket sammen i gårdsverkstedet på en halvtime, bestående av en bit skrapjern og en sjakkel.

Stabil og avansert teknikk

Selv om UTV-en vår er utstyrt med finesser som ventilerte skivebremser, elektronisk bensininnsprøyting, gassfylte støtdempere og digitalt førerdisplay, befinner den seg i den enkleste enden av modellrekka til Can-Am. Likevel synes vi at det er verdt å nevne, at vi ikke har hatt ett eneste problem med maskinen, til tross for flittig bruk. Vi var i utgangspunktet litt skeptiske til hva som ville skje med bremser og hjuloppheng hvis vi kjørte i dyp snø eller gjørme, men dette har vist seg å være helt uproblematisk. Nyere modeller kan i dag også leveres med utstyr som ABS-bremser, for å kunne godkjennes med høyere toppfart.

Vår maskin står parkert innendørs når den ikke er i bruk, og det er nok en stor fordel, med mindre den er utstyrt med komplett tak og dører. Men vi må innrømme at alt av instrumenter, elektriske systemer og så videre, ser forbløffende godt innkapslet ut, langt bedre enn for eksempel på en arbeidsbil eller en traktor.

Hytte: Regnfrakken erstatter tett hytte når været er ugreit. UTV-en er svært populær blant den yngre garde.
Hytte: Regnfrakken erstatter tett hytte når været er ugreit. UTV-en er svært populær blant den yngre garde.

Oppsummering

Vår UTV har gitt oss en enklere hverdag. Å se etter beitedyr en ekstra gang, er raskt og enkelt overstått. Å hente gjenglemt verktøy eller redskaper, tar bare et øyeblikk, mot en tidligere humpete kjøretur på en stiv og stumpete traktor. Vi kan ikke hevde at UTV-en har tatt over for noen av traktorene, men den fyller et behov vi egentlig ikke visste at vi hadde, på en veldig bra måte. Økonomi er også et svært viktig argument for å eie en UTV. Både innkjøps- og driftskostnadene er moderate, og med den prisstigninga som har vært på maskiner de siste årene, kan vi i praksis selge UTV-en for det samme som vi ga for den. Bensinforbruket er svært moderat. Servicekostnadene er lave, og forsikring og årsavgift er også rimelig, siden maskinen er traktorregistrert.

Bonusen med en UTV er at du får både egne og naboens ungdommer til å jobbe en hel dag for en tiliter med 95 oktan blyfri bensin. Så får det heller være at man innimellom ønsker seg veghøvel, etter at gassglade ungdommer har vært ute og kjørt en tur.

Henger: En helt vanlig Gaupen personbiltilhenger passer perfekt bak UTV-en og gir et større bruksområde.
Henger: En helt vanlig Gaupen personbiltilhenger passer perfekt bak UTV-en og gir et større bruksområde.

Can-Am Traxter HD 5, 2018-modell

Motor: Rotax ensylindret bensin, 427 ccm slagvolum

Motoreffekt: 38 hestekrefter

Maks. dreiemoment: NA

Transmisjon: Can-Am CVT to grupper + revers, variatordrift

Løftekapasitet plan: 544 kilo

Dekk foran: 25 x 8 x 12"

Dekk bak: 25 x 10 x 12"

Akselavstand: 2 115 millimeter

Drivstofftank: 40 liter

Vekt: 584 kilo (uten fører/ekstrautstyr)

Serviceintervall, motorolje: 100 driftstimer

Pris: 124 900 kroner (2018-pris)

Neste artikkel

Profesjonell arbeidsglede