Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Feil: En svensk traktorfører havnet i heisen for ulovlig transport med traktor. Illustrasjonsfoto.
Feil: En svensk traktorfører havnet i heisen for ulovlig transport med traktor. Illustrasjonsfoto.

Traktorbasert transport ble dyrt

Bruk av traktor til massetransport gikk ikke helt etter planen for hverken eier eller fører på et anlegg i Sverige.

Fagtidsskriftet Proffs som er en svensk publikasjon for lastebilbransjen, fortalte nylig om en traktorekvipasje av det kostbare slaget. I forbindelse med en utbygging utenfor Eskilstuna ble lastebilene sendt hjem og erstattet med traktorer og tilhengere. Når en av disse ekvipasjene ble stanset av viste det seg at ikke mye var på stell.

En lang rekke problemer

For det første manglet traktoren godkjenning som veigående traktor, noe som påvirker avgiftsnivået i Sverige. Dermed ble eieren anmeldt for skatteunndragelse. I tillegg ble det anmeldelse for manglende førerkort, og for manglende YKB- kompetanse, som tilsvarer omtrent yrkes førerbevis her i Norge. I tillegg ble førere anmeldt for at hengeren manglet registreringsskilt, og dette ble også eieren anmeldt for.

Feil på feil: Det meste viste seg å være feil når en traktor ble stanset på et anlegg i Sverige. Skjermdump: Proffs.
Feil på feil: Det meste viste seg å være feil når en traktor ble stanset på et anlegg i Sverige. Skjermdump: Proffs.
Annonse

På toppen av det hele ble det ilagt sanksjonsavgift til Transportstyrelsen siden ekvipasjen hadde kjørt i 13 dager uten å ha fartsskriver. Dette kreves i Sverige i kjøretøy som går raskere enn 50 kilometer pr time og veier over 3,5 tonn når de er i yrkesmessig transport. Dette regelbruddet alene dreier seg om 13 dager a 20 000 kroner pr dag for manglende fartsskriver.

Neste artikkel

Mørketid er samletid