Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Ulv i fåreklær: Kubota sin RTV ser tilsynelatende helt lik ut som andre mer fritidsrettede UTV-er. Men skinnet bedrar; tresylindret dieselmotor og hydrostat til framdrift, gir maskinen en del egenskaper som konkurrentene mangler.
Ulv i fåreklær: Kubota sin RTV ser tilsynelatende helt lik ut som andre mer fritidsrettede UTV-er. Men skinnet bedrar; tresylindret dieselmotor og hydrostat til framdrift, gir maskinen en del egenskaper som konkurrentene mangler.

Profesjonell arbeidsglede

I motsetning til maskinene fra enkelte konkurrenter er Kubota RTV-X1110 en rendyrket arbeidsmaskin. Fjæring og kjøreegenskaper er på høyde med de andre, men produsenten legger ikke skjul på at dette er en maskin for skikkelig arbeid, ikke fartsfylt lek.

Den lille UTV-en fra Kubota er til forveksling lik andre UTV-modeller, men skinnet bedrar. Den japanske maskinbyggeren Kubota har valgt å laste opp med kjent teknologi fra sine små traktorer. Det betyr tresylindret dieselmotor på 1,1 liter og 25 hestekrefter, koblet til en hydrostat.

Arbeidsmaskin tvers igjennom

Allerede ved innsteg blir det helt klart at Kubota har valgt å legge vekt på egenskaper som arbeidsmaskin, og ikke hvordan den oppleves i høy hastighet. Det betyr for eksempel enkle seter og hoftebelter, ikke trepunktsbelter. Kubota har utstyrt sin RTV-X1110 med hydraulisk tipp, som er standard. Servostyring er også standard. Du kan selv velge om du vil ha dører, frontrute og varmeapparat. Maskinen som vi prøvekjørte, hadde dette.

Hydraulisk: Kubota leverer hydraulisk tipp som standard.
Hydraulisk: Kubota leverer hydraulisk tipp som standard.

Hydrostat – ikke variator

Den største forskjellen mellom Kubota og andre merker er hydrostaten. Kubota sin hydrostat er langt bedre ved lave hastigheter enn mer tradisjonelle variatorløsninger med reimdrift. Ved tauing av tung last, og spesielt i nedoverbakker, gir hydrostaten i Kubota-maskinen en helt annen kontroll. Bremsene benyttes i praksis nesten ikke i det hele tatt. Likevel har Kubota tatt seg bryet med å kapsle dem inn, på linje med en traktor. Dermed kan du kjøre i vann og gjørme til over dekkene, uten at risikoen for at du mangler bremser er til stede, om du må bråstoppe. En litt snedig funksjon er at Kubota-en har et skikkelig håndbrekk, som gjør at brems og framdrift er helt separat. Dermed går det an å parkere i bakker med tung last uten at maskinen spenner seg, og blir vanskelig få i gang igjen.

Innkapslet: Bremsene på Kubota sin RTV er helt innkapslet og skjermet. På grunn av hydrostaten brukes de lite.
Innkapslet: Bremsene på Kubota sin RTV er helt innkapslet og skjermet. På grunn av hydrostaten brukes de lite.

Dieselmotor

Kubota leverer kun med dieselmotor i sin RTV-maskin. Den lille, tresylindrede motoren på 1,1 liter høres ganske godt på tomgang, men roer seg betraktelig når den får litt motstand å jobbe med. Det er veldig praktisk å slippe og styre med bensinkanner. De fleste bønder eller entreprenører har jo diesel tilgjengelig for andre og større maskiner. Dreiemomentet blir også et helt annet på en dieselmotor enn en 500–800 ccm bensinmotor.

Annonse

1

Lasting og tauing

Lasteplanet er stort, robust og har hydraulisk tipp. Videre er det en lang rekke muligheter for å få ulike varianter av hydraulisk løft foran og uttak til drift av koster, ploger, salt og gjødselspredere. Der andre mer fritidsrettede maskiner må ta til takke med elektrisk drift av tilbehør, kan man på Kubota faktisk koble til tilbehøret med helt vanlige hydraulikkslanger. Kubota leverer som standard både trekkkrok foran og bak på maskinen. Tillatt lastevekt er på hele 500 kilo og inntil 590 kilo tilhengervekt på veg.

Oppsummering

Kubota tilbyr med sin RTV-X1110 en skikkelig tøffing av en arbeidshest. Basert på kjent, solid Kubota-teknologi, og med muligheter for en rekke hydraulikkfunksjoner, er dette maskinen for dem som trenger en ekte, firehjulet arbeidshest. Den er lettkjørt og oppleves som kvikk og responsiv. Den vil nok likevel først og fremst være et godt valg for profesjonelle brukere som vil laste og slepe tungt, og kjøre sakte. Snøbrøyting og saltspredning er eksempler på oppgaver maskinen vil bli satt til, i tillegg til tunneldrift og andre svært krevende oppgaver.

Frits Van Loon hos importøren forteller at det er profesjonelle kunder som kjøper disse maskinene, men gårdbrukere er absolutt på kundelista. Andre kunder finnes innen golfbanedrift, anleggsgartnere og for eksempel planteskoler.

Enkelt: Førermiljøet i Kubota sin RTV er enkelt og funksjonelt. Maskinen vi prøvde, hadde tett hytte, noe som er praktisk om maskinen benyttes året rundt.
Enkelt: Førermiljøet i Kubota sin RTV er enkelt og funksjonelt. Maskinen vi prøvde, hadde tett hytte, noe som er praktisk om maskinen benyttes året rundt.

Kubota RTV-X1110

Motor: Kubota tresylindret diesel, 1 123 ccm slagvolum

Motoreffekt: 24,4 hestekrefter

Transmisjon: Kubota VHT-X trinnløs hydrostatisk transmisjon. To grupper + revers, mekanisk håndbrekk.

Lastekapasitet plan: 500 kilo

Dekk foran: 25 x 10 x 12"

Dekk bak: 25 x 10 x 12”

Akselavstand: 2 045 millimeter

Drivstofftank: 30 liter

Vekt: 1 090 kilo (uten fører/ekstrautstyr)

Serviceintervall, motorolje: 200 driftstimer

Pris: 301 500 kroner

Neste artikkel

Massey Ferguson leverte en rød november