Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Framtida er elektrisk

Mange er skeptiske til tanken om elektriske traktorer, og det er ikke til å legge skjul på at det er en del tekniske utfordringer knyttet til elektrifisering av traktoren.

Likevel er det bare å innse: Framtida tilhører ikke fossilmotoren. 77,5 prosent av alle personbiler som ble solgt i Norge i oktober 2021, var elektriske. Og eldrift er også på full fart inn på andre områder, der alt fra gravemaskiner og hjullastere, til gressklippere, flishoggere og ikke minst lastebiler, kommer med en eller annen form for batteridrift. Nå er også traktorer underveis, og først ute er Farmtrac 25G.

Beskjeden: Den er litt beskjeden, den nye elektriske traktoren fra Farmtrac. Men skinnet bedrar, for den representerer faktisk noe helt nytt.
Beskjeden: Den er litt beskjeden, den nye elektriske traktoren fra Farmtrac. Men skinnet bedrar, for den representerer faktisk noe helt nytt.
Først: Den nye Farmtrac-en  er som en vanlig, liten traktor, bare elektrisk.
Først: Den nye Farmtrac-en er som en vanlig, liten traktor, bare elektrisk.
Stillegående og fossilfri: Du rekker å klippe mye plen på én lading. Omgivelsene vil sette pris på mindre støy og ingen utslipp. Foto: Elmaas
Stillegående og fossilfri: Du rekker å klippe mye plen på én lading. Omgivelsene vil sette pris på mindre støy og ingen utslipp. Foto: Elmaas

Eksotiske India

For oss i Norge er indisk traktorproduksjon litt spesielt og eksotisk. Likevel er det ingen grunn til å undervurdere India som traktorprodusent. Det antas at det innenlandske markedet er på om lag 800 000 traktorer årlig. Så seint som på 80-tallet var det anslått at det kun fantes to traktorer per 1 000. bonde i India. Store, internasjonale aktører som John Deere, er tungt til stede i India og produserer traktorer for både det innenlandske markedet og for eksport.

Førstemann ut: Farmtrac G25 er den første elektriske traktoren du kan kjøpe.
Førstemann ut: Farmtrac G25 er den første elektriske traktoren du kan kjøpe.

Escorts er en stor aktør også i indisk sammenheng. Selskapet ble etablert i 1944 og har produsert traktorer siden 1961. De første traktorene var i praksis lisensproduserte Ford-traktorer. De produserer 55 ulike traktormodeller, fra 12 til 120 hestekrefter. Årsproduksjonen i 2020 var 101 848 traktorer. I Norge er det Elmaas AS som importerer og distribuerer traktorene. Det er modellene i Farmtrac-serien som har vært aktuelle her i Europa, og det har i all hovedsak vært mindre traktorer som har vært solgt. Likevel er det verdt å nevne, at det også finnes konvensjonelle modeller på 75, 90 og 113 hestekrefter.

Stillegående: En liten eltraktor vil for eksempel fungere fint på en kirkegård eller i en park. Siden den har firehjulstrekk, er framkommeligheten bedre enn man skulle tro. Foto: Elmaas
Stillegående: En liten eltraktor vil for eksempel fungere fint på en kirkegård eller i en park. Siden den har firehjulstrekk, er framkommeligheten bedre enn man skulle tro. Foto: Elmaas

Traktoren

Den nye Farmtrac 25G er i praksis en traktor som tilsvarer en dieseldrevet traktor på 25 hestekrefter. Traktorer i denne størrelsen er ikke så vanlige i konvensjonelt landbruk, men kan ha sin anvendelse for eksempel på ridesentre, i fotballhaller eller til bruk på planteskoler eller i gartnerier. Park- og hagesektoren er også markeder som kan være aktuelle for den lille, elektrisk drevne traktoren. Rent teknisk er traktoren temmelig konvensjonelt oppbygd. I praksis kan det se ut som at produsenten har fjernet det som står foran kløtsjen, og erstattet forbrenningsmotoren med en ny modul, som inneholder elmotor, batteri og lader. Det betyr at traktoren både ser ut og oppfører seg omtrent som en helt vanlig, kompakt traktor.

Farmtrac: Indiske Escorts produserer et stort antall konvensjonelle traktorer også.
Farmtrac: Indiske Escorts produserer et stort antall konvensjonelle traktorer også.

Trefaset motor

Motoren i traktoren er en vanlig trefase induksjonsmotor. Ytelsen er oppgitt til 18,5 kilowatt, dette tilsvarer omtrent effekten til en 25 hestekrefters dieseltraktor. Dreiemomentet derimot er oppgitt til hele 90 Nm, der en konvensjonell traktor på 25 hestekrefter gjerne gir et dreiemoment på rundt 75 Nm.

Å kjøre elektrisk traktor, skiller seg litt fra en dieseldrevet. Siden elmotoren har alt moment tilgjengelig med en gang, gir en elmotor litt andre egenskaper enn en forbrenningsmotor. Hydraulikken aktiveres separat med en bryter under dashbordet og drives av ei egen pumpe fra 12-voltsbatteriet, som er montert foran. Den samme hydraulikkpumpa betjener både trepunktsløft, uttakene for ekstern hydraulikk og ikke minst servostyringa. Akkurat det siste er litt dumt, for denne pumpa bråker ganske mye, og om man for eksempel bare skal kjøre litt forsiktig rundt på en kirkegård med en tilhenger eller lignende, oppleves dette som litt unødvendig støy. Likevel, det er nok å kjøre på en veg med noen gruskorn, så overdøver faktisk knasinga under dekkene motor- og hydraulikklyder helt.

72 volt: Framdriftsbatteriet er på 72 volt og 300 AH. Det skal holde til om lag fem timers arbeid.
72 volt: Framdriftsbatteriet er på 72 volt og 300 AH. Det skal holde til om lag fem timers arbeid.
(Alt. 2)72 Volt: Framdriftsbatteriet er på 72 volt og 300 AH. Det skal holde til om lag fem timers arbeid.
(Alt. 2)72 Volt: Framdriftsbatteriet er på 72 volt og 300 AH. Det skal holde til om lag fem timers arbeid.

Enkel lading

Batteriet i traktoren er et litium-ionbatteri på 72 volt. I tillegg har traktoren et eget 12-voltsbatteri, som forsyner lamper, lykter og ikke minst hydraulikkpumpa. Laderen er bygd rett på traktoren og har inntak for strøm midt på panseret. En helt vanlig 16 A-kurs med CEE-kontakt benyttes for å lade opp litium-ionbatteriet. Dermed trenger du ikke dyre ladebokser og lignende. Ladetida fra tomt til fullt batteri skal være cirka fem timer, og produsenten oppgir en forventet levetid på rundt 2 500 ladesykluser for batteripakka.

Integrert: Laderen til 72 V-batteriet sitter montert omtrent der starteren ville sitte på en konvensjonell traktor.
Integrert: Laderen til 72 V-batteriet sitter montert omtrent der starteren ville sitte på en konvensjonell traktor.

Hydraulikk og kraftuttak

Den lille eltraktoren er utstyrt som en helt vanlig, konvensjonell traktor. Det betyr trepunktsoppheng med kategori 1N trekkarmer, som har en løftekraft på 500 kilo. Et dobbeltvirkende hydraulikkuttak finnes også.

Trepunkt: Løftesystemet er helt likt som på en konvensjonell, liten traktor.
Trepunkt: Løftesystemet er helt likt som på en konvensjonell, liten traktor.

Traktoren kommer også med helt vanlig kraftuttakstapp, med 540 o/min og en våt kløtsjbetjening. Det betyr at mindre redskaper som klippepanne, jordfreser eller kanskje en liten tåkesprøyte eller kunstgjødselspreder, kan benyttes.

Ordinær: Elektriske Farmtrac har uttak for ekstern hydraulikk.
Ordinær: Elektriske Farmtrac har uttak for ekstern hydraulikk.

Traktoren vi prøvekjørte, hadde også midtmontert kraftuttak for bruk til for eksempel midtmontert klippepanne. Denne blir tatt bort på nye modeller, fordi interessen er så vidt begrenset fra markedet.

Betjening

Betjeninga av traktoren er heller ikke ulik andre små, konvensjonelle traktorer. Den har et girsystem med tre girområder og fire trinn. Du har kjørepedalen på høyre fot og får dermed bremsepedalen på venstre side. Her har du også styrebrems, som på en vanlig, konvensjonell traktor. Dette er ganske likt konvensjonelle traktorer med hydrostat, og etter noen sekunders kjøring, føles det helt greit. Du bruker bremsepedalen relativt lite på en traktor med kjørepedal. Differensialsperre på bakakslinga er på plass, som en helt vanlig fotpedal. Håndbremsen er montert i gulvet på høyre side – ikke akkurat helt der vi ville ha forventet å finne den. Hydraulikkspaken er greit plassert, men produsenten kunne kanskje ha spandert en betjeningskabel på eksternhydraulikken, framfor å montere spaken rett i hydraulikkblokka. Uansett, på så små traktorer er alt en prioritering, og dette er neppe det største problemet. Traktoren kommer uten førerhytte, men førervern er på plass, i form av ei veltebøyle.

Veltebøyle: Veltebøyla avslører at dette er produksjonsnummer tre.
Veltebøyle: Veltebøyla avslører at dette er produksjonsnummer tre.
Spredd: Spaker og hendler er spredd litt rundt hele traktoren. En nødvendighet den deler med sine fossildrevne søsken, grunnet størrelsen. Det har ikke så mye å si, dette er uansett ikke en traktor du kjører ti timer med per dag.
Spredd: Spaker og hendler er spredd litt rundt hele traktoren. En nødvendighet den deler med sine fossildrevne søsken, grunnet størrelsen. Det har ikke så mye å si, dette er uansett ikke en traktor du kjører ti timer med per dag.

Oppsummering

Farmtrac 25G med elektrisk framdrift representerer ikke noe helt nytt, med unntak av motoriseringa. Likevel er det greit å nevne at en helelektrisk traktor med batteridrift, faktisk ikke har vært mulig å kjøpe her hjemme tidligere. Mange vil kanskje ha argumenter om at traktoren er for liten, har for kort arbeidstid eller ikke løfter nok. Vi ser helt annerledes på det. Når en relativt ukjent produsent fra India kan lage noe som faktisk fungerer, hvordan kan man da tenke seg framtida, når aktører som John Deere, CNH og Agco bestemmer seg for å tilby elektriske traktorer?

På samme måte som vi i dag ser tilbake på den norskproduserte elbilen Kewet/Buddy som en apostrof i historien, så var det likevel den bilen som viste oss hva som kunne komme innen elektrisk mobilitet. De hadde levert elektriske biler i 20 år da den første Tesla Model S rullet ut på norske veger. Så får det være at Farmtrac 25G foreløpig har et begrenset bruksområde. Den gir i alle fall et hint om hva som kommer, og den norske importøren røper at det pågår mye spennende arbeid på fabrikken. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Ut på tur: Det er fascinerende å rulle lydløst av gårde og bare høre knasing av grus under hjulene.
Ut på tur: Det er fascinerende å rulle lydløst av gårde og bare høre knasing av grus under hjulene.
Skilt: Vil du ha registrert eltraktoren din, er den klarert for det.
Skilt: Vil du ha registrert eltraktoren din, er den klarert for det.

Farmtrac 25G

Motor: Trefaset induksjonsmotor, AC

Motoreffekt: 15 kW

Maks. dreiemoment: 90 Nm

Transmisjon: Tre områder, fire trinn

Hydraulikkapasitet: 15,4 liter/min

Hydraulikkuttak: Ett dobbeltvirkende

Løftekapasitet bak: 500 kilo

Kraftuttak: 540/540E

Dekk foran: 23 x 8,5 x 12

Dekk bak: 33 x 15,5-16,5

Akselavstand: 1 550 millimeter

Drivstofftank: 21,6 kW/t

Vekt: 1 180 kilo (driftsvekt, uten fører/ekstrautstyr)

Støynivå: Ukjent

Serviceintervall, motorolje: Ingen

Serviceintervall transmisjons-/hydraulikkolje: Ukjent

Pris: Fra 259 900 kroner eks. mva.

Neste artikkel

John Deere satser elektrisk