Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Fendt 942 Vario i Seljord

Ett av de største trekkplastrene på Dyrskun’n i Seljord, var Eikmaskins nye demotraktor Fendt 942 Vario. Snart får den selskap av fem kundesolgte søsken.

På Dyrsku`n: Produktsjef Jørgen Skjelin i Eikmaskin strålte om kapp med sin nye demotraktor, Fendt 942 Vario.

I begynnelsen av juli var Traktor på plass på Fendt-fabrikken i Marktoberdorf da Fendt presenterte nye Fendt 900 Vario. Nå er traktoren på plass i Norge, og Seljord var stedet hvor den nye gromtraktoren fra Fendt fikk norsk bakkekontakt for første gang. Ifølge produktsjef Jørgen Skjelin kom traktoren direkte fra fabrikken, og rakk den tradisjonsrike messa i midten av Telemark med minst mulig margin.

På test på Blæstad

Traktoren som ble vist i Seljord er Eikmaskins demotraktor. Etter Seljord skal den klargjøres og sendes til Blæstad, hvor den skal være med på en GPS-test. Skjelin kan videre fortelle at de har solgt fem nye 900 Vario, alle toppmodellen 942 med 415 hk. To skal gå i ren entreprenørdrift, mens de tre hovedsakelig skal brukes i landbruksdrift.

Fem modeller

For de som ikke er kjent med nye 900 Vario, kan vi nevnte at modellserien består av fem modeller med motoreffekter fra 296 til 415 hk. Den sekssylindrede motoren fra MAN har et maksimalt og konstant dreiemoment på 1970 Nm mellom 1150 og 1350 o/min (942 Vario).

Automatisk firehjulsdrift

Annonse

Transmisjonen er av samme type som i Fendt 1000 Vario, som betyr automatisk firehjulsdrift og separat drift av framakslingen og bakakslingen. Ved lave hastigheter trekker traktoren på alle hjul. Når hastigheten øker overføres trekkraften gradvis til bakhjulene, og ved 25 km/h er det i utgangspunktet kun drift på bakhjulene. Men hvis elektronikken registrer avvikende rotasjonshastighet på framhjulene, også over 25 km/h, kobles framhjuldriften inn kjappere enn du klarer å blunke.

En kjekk detalj: Transmisjonen kan øke hastigheten på framhjulene ved store rattutslag, noe som reduserer svingradiusen med inntil 10 prosent. Rent teknisk skjer det ved at det tilføres ekstra olje til framhjulsdriften.

Kraftig hydraulikk

900 Vario løfter 12,4 tonn bak og 5,6 tonn foran. Maksimal oljemengde er 430 liter/min. fordelt på to pumper med henholdsvis 220 og 210 liter. Standardpumpa leverer 165 liter/min.

Variogrip: Demotraktoren til Eikmaskin er utstyrt med Fendts dekktrykkregulering, Variogrip, hvor du kan programmere to ulike dekktrykk for hver aksling. Å øke dekktrykket med 1 bar tar mellom 5 og 7 minutter, avhengig av dekkdimensjon og dekktrykk.

Oppgradert hytte

Hytta er den samme som på forrige 900-serie, og overraskende nok har 900 Vario det gamle armlenet og ikke det nye som Fendt viste på 300-serien tidligere i år. Hytta er imidlertid oppgradert, og speil og DAB-radio betjenes nå via Vario-terminalen. De som snakker mye i mobilen kan glede seg over integrert mobilholder og hele 8 mobilmikrofoner i taket, som kobles til mobilen via Blåtann. Nye 900 Vario kan også leveres med vendbar førerplass for de som vil kjøre baklengs.

Trengsel: Periodevis var det svært stor pågang ved Norges første Fendt 942 Vario da den ble vist på Seljord.

Neste artikkel

Intensiverer fokuset på Agco’s redskapslinje