Tilhengerprodusenten Norwegian Trailer Systems AS, som ble unnfanget i 2019 med utspring i Ritek, Duun industrier og TN Vangs mekaniske, lanserer sin fjerde modell. Det dreier seg om Tor 20T60, en dumperhenger i den aller groveste klassen.
Med hele 20 tonn lastevekt, og konstruert for en toppfart på inntil 60 kilometer pr time, vil selskapet sette en ny standard for sikkerhet og komfort for traktorbasert transport.
– Vi har jo sett at tilhengerne på mange måter har hengt etter tekniske utviklingen traktorer har vært gjennom de siste 10-20 år, forteller Terje Vang fra produsenten.
Med røtter i produksjon av lastebiltilhengere, har denne leverandøren alle muligheter til å gjøre noe med akkurat det.
– Ja, det dreier seg kanskje om å trekke veksler på det vi kan, og har lært fra de andre bransjene vi er inne i. Likheten mellom en profesjonell kunde som bruker traktoren til anleggsdrift og en tilsvarende kunde som benytter lastebiler er iallefall større enn forskjellene. Dermed tror vi på å overføre erfaringer, oppsummerer tilhengerspesialisten.
Grommest i klassen
Den nye hengeren er kompromissløst utviklet, og det beste benyttes både av komponenter, materialer og teknikk..
Skal vi produsere en tilhenger i denne størrelsen i Norge, kan vi ikke konkurrere på pris alene. Levetid, kjørekomfort, sikkerhet og ikke minst ettermarkedet er prioritert fra vår side. Vi har hele tiden hatt i fokus at vi skal bygge en profesjonell tilhenger, for krevende og profesjonelle kunder
Hengeren er basert på en sentralramme, som gir en rekke fordeler i følge produsenten.
– Sentralramma har en bedre vridningsstabilitet, og er også lettere, som gir god nyttelast. Vi bygger også rammeprofiler og lignende fra bunnen, basert på det vi trenger, og ikke basert på hva som finnes i katalogen. Dermed kan vi legge inn god nok margin, uten at hengeren blir unødvendig klumpete og med for høy egenvekt forklarer tilhengerspesialisten.
Hengeren er utstyrt med sporende aksel på første og tredje hjulgang, sånn at den blir enklere å trekke. Mulighet for tvangsstyring blir også tilgjengelig. Den fremste akslingen kan løftes opp. Hengeren får en teknisk totalvekt på 30 000 kg, noe som gir hele 22 690 kilo lastevekt. Begrensningen er maks boggielast i forhold til veiklassifisering. På BK 10 veg, kan denne lastes med omlag 20 tonn.
Dette krever ifølge Felleskjøpet en traktor på 280 hestekrefter med en vekt på 13 tonn. Volumet i kassa blir 13 kubikkmeter strøkent mål.
Tippsylinderen foran
Tilhengerne fra Norwegian Trailer Systems AS har en litt karakteristisk montering av tippsylinderen, helt foran på draget.
– Ja, på denne måten kan vi dimensjonere ned sylinderen, og enda få en ekstremt god tippkraft. Vi får også mye bedre frigangshøyde under hengeren, som er viktig ved kjøring i terreng kan prosjektleder Stig Hogstad hos tilhenger produsenten fortelle.
I tillegg fjerner vi ikke mer olje fra traktoren enn en tradisjonell, midtmontert sylinder. Siden sylinderen sitter så langt framme, er det mindre kraft som skal tas opp og distribueres enn ved en midtmontert sylinder
Kvalitet gir kvalitet
Gjennomgangstema under hele konstruksjonsprosessen har vært å satse det lille ekstra, på komponenter, konstruksjoner og løsninger som gir et bedre resultat. For eksempel er det benyttet stålkvaliteten Hardox 500TUF, som har 30-40 prosent høyere slitestyrke i kassa. Akslene blir levert av BPW og Wabco leverer bremsene til hengeren. Dette fordi det er komponenter man er kjent med, som fungerer og ikke minst, man vet har et ettermarkedsapparat som fungerer her i landet.
Fire modeller
Norwegian Trailer Systems AS har pr i dag fire TOR modeller. 12T40 og 15T40 er modeller for henholdsvis 12 og 15 tonn nyttelast, som er laget for å kjøre i 40 kilometer pr time. Med 15T50 kan du øke farten til 50 kilometer og toppmodellen 20T60 kan altså lovlig kjøre 20tonn last, i en fart på 60 kilometer pr time. Forutsetningen er selvsagt at traktoren er stor nok, skal du kjøre lovlig, må du opp i en effekt på 280 hestekrefter eller mer
Skreddersøm ved behov
Gutta fra Norwegian Trailer Systems AS bekrefter at målet hele veien har vært å utvikle en toppspesifisert henger, der det kunden trenger er på plass. Det betyr at behovet for skreddersøm er lavere her, enn på mange andre tilhengere. I praksis kan det dreie seg om ekstra belysning, egne ønsker om dekkutrustning og ikke minst muligheten for integrert tilhengervekt som jobber med den hydrauliske fjæringa på hengerne.. Vinterhjul er en annen opsjon mange kunder vil ha. For den største modellen, 20T60 vil valgmulighetene kunne bli større, basert på hva slags tilbakemeldinger man får fra markedet
Metsjö og Fliegl
For brukere med mindre krevende jobber, kan produktsjef David Eik i Felleskjøpet forsikre at man også har en passende tilhenger.
– Fligl kom inn etter bruddet med Orkel i 2019. Dette er en tysk produsent av tilhengere, der Felleskjøpet får sine vanlige landbrukshengere, volumhengere og ikke minst mindre tilhengere for mellomstore og små traktorer. Den svenske produsenten Metsjö er også en viktig leverandør, og fyller mellomsegmentet, der kundene skal ha en lett anleggsdumper eller en gårdshenger som er litt mer robust i karmer og bunn enn hva Fliegl leverer. Metsjö er en leverandør Felleskjøpet har jobbet med i mange mange år, de er blant annet store på krokløftilhengere, som de har produsert i mange år. Dette gir en del finurlige løsninger, for eksempel at kassa på en vanlig 10 eller 12 tonns henger enkelt kan tas av, og erstattes med en volumkasse for transport av snittegras eller flis. De fleste hengerne fra Metsjö er i utgangspunktet 40km utgaver, men man kan også bestille 50km om det er ønskelig. Fliegl er også fleksibel, selv om de fleste hengerne kommer som standard med 40km understell kan de også levere hengere både for 50 km time og 60 km pr time