Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Deutz blir grønnere

Den tyske motorprodusenten har nå godkjent bruk av HVO på hele sin TCD-motorserie.

Bærekraft: Som et alternativt til Deutz sin hydrogenmotor TCG (avbildet), kan hele TCD-serien nå drives med HVO-biodiesel
Bærekraft: Som et alternativt til Deutz sin hydrogenmotor TCG (avbildet), kan hele TCD-serien nå drives med HVO-biodiesel

Det forteller selskapet i en pressemelding. HVO oversettes best til hydrogenbehandlet vegetabilsk olje, og er en form for syntetisk biodiesel. HVO regnes normalt ikke som å være en konkurrent til bruk av bio-oljer som mat, men som en ressursutnytting av avfall. Denne biodieselen produseres av for eksempel biologisk avfall, gjødsel, brukte matlagingsoljer, eller av annet fett av animalsk eller biologisk opphav. Parafinerte diesel-drivstoff som HVO kan brukes på Deutz-motorer som er avgassklassifisert i henhold til Stage V. Dette inkluderer blant annet TCD 5.2-serien.

– Vi tilbyr våre kunder mer enn en veg til klimanøytralitet, forteller Dr. Ing. Markus Müller, som er medlem av styret i Deutz AG og ansvarlig for teknologi og salg og fortsetter: dette er for oss et stort steg i vår bærekraftstrategi.

Annonse

Drivstoffkrav møtes

Drivstoffer som møter EN15940-standarden er blandbare med fossilt basert dieseldrivstoff, i den grad kunden ønsker det. Hydrogenet som benyttes til hydrogenering er produsert med energi fra fornybare kilder, kombinert med Co2 som hentes fra lufta gjennom industrielle prosesser. Deutz sin tekniske manual Fuels 0199-99-01218/6 beskriver kravspesifikasjonene for hvilket drivstoff som er godkjent for ulike motorer.

Neste artikkel

Men Eox var ikke ferdig