Det forteller selskapet i en pressemelding. HVO oversettes best til hydrogenbehandlet vegetabilsk olje, og er en form for syntetisk biodiesel. HVO regnes normalt ikke som å være en konkurrent til bruk av bio-oljer som mat, men som en ressursutnytting av avfall. Denne biodieselen produseres av for eksempel biologisk avfall, gjødsel, brukte matlagingsoljer, eller av annet fett av animalsk eller biologisk opphav. Parafinerte diesel-drivstoff som HVO kan brukes på Deutz-motorer som er avgassklassifisert i henhold til Stage V. Dette inkluderer blant annet TCD 5.2-serien.
– Vi tilbyr våre kunder mer enn en veg til klimanøytralitet, forteller Dr. Ing. Markus Müller, som er medlem av styret i Deutz AG og ansvarlig for teknologi og salg og fortsetter: dette er for oss et stort steg i vår bærekraftstrategi.
Drivstoffkrav møtes
Drivstoffer som møter EN15940-standarden er blandbare med fossilt basert dieseldrivstoff, i den grad kunden ønsker det. Hydrogenet som benyttes til hydrogenering er produsert med energi fra fornybare kilder, kombinert med Co2 som hentes fra lufta gjennom industrielle prosesser. Deutz sin tekniske manual Fuels 0199-99-01218/6 beskriver kravspesifikasjonene for hvilket drivstoff som er godkjent for ulike motorer.