Bønder, entreprenører, gartnere og utleieselskaper. Felles er at de alle har lagt sin elsk på den kompakte, leddstyrte minilasteren som i Norge selges av Felleskjøpet. Bruksområdene er uendelige, og det hevdes blant eiere at “dette er den siste maskina jeg selger, lenge etter traktoren”. Det sier litt om avhengigheten mange har ovenfor den lille tusenkunstneren.
Avant sin 600-serie er omtrent midt i programmet fra produsenten. Med 1190 kilo løftekraft, er den i mange tilfeller kraftig nok til å løfte en hel grasbunt, uten å bli unødvendig stor. Med 2 større og 4 mindre serier å velge mellom, påstår Avant de har en maskin for alle behov.
Nye motorer og Stage-V
Hovedoppgraderingen er de nye Kubotamotorene, som nå klarer kravene til avgassrensing i Stage-V. Dette har vært en utfordring siden kravene ble innført, og Avant har dermed måtte sette ned effekten på sine 635 og 640 modeller til å yte under 19 kilowatt, og dermed komme seg rundt regelverket. De nye modellene 645i og 650i deler den samme Kubota V1505-CR-TE5 firesylindrede turbomotoren, med commonrail og effekt på 44 hestekrefter. En oksidasjonskatalysator og et partikkelfilter, sørges for at avgasskravene møtes, uten bruk av Adblue. Hovedforskjellen mellom 645i og 650i er kjørehastigheten, der 645i klarer 13 kilometer pr time med største dekkalternativet, klarer 650i hele 25 kilometer i timen, grunnet hjulmotorer med to trinn.
For å klare å få på plass nye motorer, er bakramma forlenget med omlag 30 millimeter. Framvogna er i all hovedsak som før, og alt av sylindre, slanger med videre er med fra de tidligere modellene. Dieseltanken er litt større enn tidligere, og Avant har jobbet med å gjøre maskinene enklere å utføre service på enn tidligere. Hydraulikkapasiteten er også god, med 75 liter pr minutt tilgjengelig til eksternt bruk
Ny hytte
Hytta på de nye Avant 645i og 650i tas fra de større modellene i 800-serien. Det betyr at man kan enten få maskina med åpen førerstasjon, med den enkle L-hytta eller den nye GT-hytta, som er omfattende støyisolert og kommer med mulighet for varme og luftkjøling. Denne har også takvindu, noe som bør være ganske praktisk på en minilaster med forlengbar bom.
Mye som før
Selve grunnkonstruksjonen på maskinene er som før, og Avant forsikrer at de mindre modellene, 630 og 640 også vil bli tilgjengelige framover, for kunder som ikke har behov for den økte effekten de nye modellene byr på. Vekta på de nye maskinene er oppgitt til 1630 kilo, noe som gjør at også de nye Avant 600-modellene bør være egnet for transport bak en personbil.
Produksjonen av de nye modellene tar til i tredje kvartal 2022.