Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Triks og tips: Tenningsjustering på gammel bensinmotor

Alle burde ha en gammel traktor eller bil med bensinmotor, for å holde ved like de gode, gamle mekanikerkunstene. Skifte stift og justere tenning er gøy. Du trenger bare bladsøker, prøvelampe og en god oppskrift – som du får her.

Justering

Her får du grunnprinsippene for statisk tenningsjustering. For justering trenger du å ha informasjon om hva som er riktig tenningstidspunkt, hvordan den er merket på din motor, og hva korrekt stiftåpning skal være. Alt dette finner i traktorens instruksjonsbok eller verkstedmanual.

Stiftåpninga

Begynn med stiften. Dersom du skifter stiften, må du alltid justere tenninga etterpå. Justeringa av stiften regulerer hvor lenge den er lukket og åpen, som røft regnet skal være omtrent like lenge. Dette er «kamvinkelen» og kan måles med instrument, men vi hopper over det her. Saktegående motorer er ikke så fintfølende på dette. Riktig åpning justert med bladsøker, er nok.

Du vrir motoren rundt mens du holder øye med kammen i fordeleren. Når den har åpnet stiften maksimalt, kan du justere åpninga ved hjelp av bladsøker. Ofte skal stiftåpninga være rundt 0,30 til 0,45 millimeter på en fire­sylindret motor. Den er optimalt justert når du kjenner at kontaktene på stiften begynner å ligge godt inntil bladsøkeren, uten at den beveger seg nevneverdig når du tar bladsøkeren helt ut. Stiften har en eller to skruer som holder den. Enklest er det å justere åpninga riktig ved å skru denne (eller de to) skruen(e) lett til. Det er passe når du kan vrikke stiftåpninga større og mindre med en skrutrekker. Når du tror den er riktig, trekker du låseskruen(e) fast og dobbeltsjekker at åpninga fortsatt er riktig. Husk at justering av stiftene påvirker tenningstidspunktet, så dette må du justere etterpå.

Stiften: Ved behov for tenningsjustering sjekk stiften først. Og hvis du har skiftet eller justert stiften, må du alltid justere tenninga etterpå. Med stiften på største åpning sjekker du åpninga med bladsøker, og justerer om nødvendig.
Stiften: Ved behov for tenningsjustering sjekk stiften først. Og hvis du har skiftet eller justert stiften, må du alltid justere tenninga etterpå. Med stiften på største åpning sjekker du åpninga med bladsøker, og justerer om nødvendig.

Før øvre dødpunkt

Vi bruker toppunktet for stempelet i første (fremre) sylinder som referansepunkt. Så start med å svinge motoren dit, slik at stempelet står øverst i sylinder nummer én (sjekk med et lite gummirør eller lignede ned i plugghullet), og er i kompresjonstakten. På en bensinmotor finnes kompresjonstakten lettest ved å sjekke at rotoren i fordelerlokket peker mot pluggledningen til sylinder nummer én, det er altså den som skal få gnist nå.

Annonse

På mange motorer har du merker på reimskiva på veivakselen og et fast punkt montert på blokka eller registerdekselet. Der er det vanligvis et merke for TDC (Top Dead Centre), som betyr øvre dødpunkt, altså der stempelet snur, og et merke for tenningstidspunktet, eller grademerker med tall, der du må vite gradene fra instruksjonsboka. Andre motorer har et lite inspeksjonshull i kløtsjhuset inn til svinghjulet, og tilsvarende merker i kanten av hullet og på svinghjulet.

Den tredje vanlige metoden er hull i blokka inn til svinghjulet, der du putter en bolt eller et bor som passer inn, og lirker motoren litt fram og tilbake til du får bolten inn i tilsvarende hull i svinghjulet. På Gråtass finnes dette hullet tett under starteren, der du putter bolten inn og låser svinghjulet. (MÅ fjernes før du prøver å starte!) Generelt må du altså sveive motoren rundt i rotasjonsretningen, og så leite etter merkene for tenningstidspunktet et sted før øvre dødpunkt.

Justeres gjerne med prøvelampe

Når du så har satt motoren på det punktet den skal ha gnist i første sylinder, vrir du på for­deleren til stiften åpner på dette stedet. Du justerer tenningstidspunktet slik: Løsne lås­inga på fordeleren, vri den samme vei som rotoren går, helt til stiften er lukket, og så tilbake bittelitt mot rotorens rotasjonsretning, til stiften akkurat begynner å åpne seg. Enkleste måten å se om stiften begynner å åpne seg, er å sette på tenninga og ha prøvelampa satt fra stiftens isolerte del (eller kabel inn på stiften) til gods. Da vil lampa være slukket når stiften er lukket, og tenne når den er åpen. Tynt papir satt i mellom kontaktene på stiftene kan også brukes i stedet for prøvelampe. Når papiret løsner, er stiften åpnet. Gnisten på pluggen kommer når stiften åpner, derfor ser vi tenningstidspunktet ved å se på stiften som vi har gjort nå.

Vri fordeleren: Tenninga forandrer seg når du justerer stiften, men stiftgapet skal justeres riktig uten tanke på det. Etterpå løsner du låsinga på fordelerhuset, slik at du kan vri fordeleren og dermed justere Tenninga riktig.
Vri fordeleren: Tenninga forandrer seg når du justerer stiften, men stiftgapet skal justeres riktig uten tanke på det. Etterpå løsner du låsinga på fordelerhuset, slik at du kan vri fordeleren og dermed justere Tenninga riktig.
Her er det: Pluggen får gnist akkurat når stiften begynner å åpne seg. Lettest finner du dette punktet ved å koble ei prøvelampe «over» (parallell) med stiften. Med strøm på tenninga vil prøvelampa være slukket når stiften er lukket. Vrir du fordelerhuset mot rotorens rotasjonsretning, får du tenningstidspunktet idet lampa begynner å lyse.
Her er det: Pluggen får gnist akkurat når stiften begynner å åpne seg. Lettest finner du dette punktet ved å koble ei prøvelampe «over» (parallell) med stiften. Med strøm på tenninga vil prøvelampa være slukket når stiften er lukket. Vrir du fordelerhuset mot rotorens rotasjonsretning, får du tenningstidspunktet idet lampa begynner å lyse.

Gnist i riktig sylinder

Sjekk at du ikke har vridd fordeleren for langt, så fordelerlokket har kommet feil og gir gnist til en annen plugg enn sylinder nummer én. Du har jo passet på at det er nettopp den sylinderen som er i kompresjonstakten, og trenger fyr.

Skifter du pluggkabler, er det lurt å skifte en om gangen, så du ikke går surr. Vanlig rekkefølge er at gnisten først kommer i sylinder nummer én, så nummer tre, fire og til slutt nummer to, før eneren igjen skal trå til. Sett pluggledningene på pluggene, og sjekk rekkefølgen på fordelerlokket, sett i rotasjonsretningen.

Neste artikkel

Ny senterleder i Eiksenteret Førde