Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Zetor oppgraderer Major

Ved hjelp av motor fra Deutz AG med DPF, EGR og DOC klarer den oppgraderte modellen avgasskravene i Stage-V.

Major: Den nye Major møter dagens avgassregler, ved hjelp av motor fra Deutz AG
Major: Den nye Major møter dagens avgassregler, ved hjelp av motor fra Deutz AG

Traktoren er utstyrt med en TCD 2,9 L4 firesylindet motor med turbolader fra Deutz AG. Effekten er på 75 hestekrefter. Med common rail og oppgradert eksosrensing som består av partikkelfilter, eksosresirklulering og oksidasjonskatalysator får traktoren stillegående og økonomisk gange heter det i en pressemelding fra Zetor. Gode momentreserver gir lavt behov for giring.

To hytteløsninger tilgjengelig.

Zetor tilbyr to løsninger for hytter på den oppgraderte Major. Man kan velge standard eller plus-kabin. Takvindu er tilgjengelig, og du kan velge luftkjøling, luftfjøret sete, passasjersete etter ønske. Plushytta tilbyr tiltbart ratt som også kan høydejusteres, og ergonomien i denne hytta for trepunktløft, kraftuttak og brytere er tilsvarende det man finner på større modeller. Det er enkelt å montere skjermer, paneler og annet utstyr, med flere monteringspunkter, eget inntak for kabler samt strømuttak for ekstrautstyr. Det er også forberedt monteringsplass for styrespak til frontlaster, som mange Major traktorer blir utstyrt med.

Enkel: Den oppgraderte Major er egnet til en lang rekke oppgaver der man trenger en liten, enkel og robust traktor.
Enkel: Den oppgraderte Major er egnet til en lang rekke oppgaver der man trenger en liten, enkel og robust traktor.

Enkelt og robust

MAJOR CL 80 er utstyrt med en fullsynkronisert firetrinns girkasse med tretrinns reduksjonsgir og et mekanisk vendegir. Dette gir 12+12 trinn. Traktoren har to dobbeltvirkende uttak, og leverer 50 liter pr minutt til ekstern hydraulikk. Fronthydraulikk og frontmontert kraftuttak er tilgjengelig fra fabrikk.

Annonse
Funksjonelt: Zetor har aldri fokusert på overdådig luksus. Enkle, kostnadseffektive og robuste løsninger som varer lenge, er merkets kjennetegn.
Funksjonelt: Zetor har aldri fokusert på overdådig luksus. Enkle, kostnadseffektive og robuste løsninger som varer lenge, er merkets kjennetegn.

– Traktorer i Majorserien er fortsatt den universale hjelperen, sier Petr Konštacký som er salgs og markedssjef hos Zetor i pressemeldingen fra produsenten

– De kan brukes på små og mellomstore bruk, og er egnet til en lang rekke oppgaver både innen husdyrdrift, generelt jordbruk og vegvedlikehold

– Disse traktorene er veldig pålitelige, enkle og kjøre og vedlikeholde og er populære rett og slett på grunn av sitt enkle design og lave operasjonskostnader. De første eksemplarene av den nye modellene er nå på veg ut til kunder, avslutter han

Historien til Major

Forgjengerne til modellrekka vi idag kjenner som Major, startet sitt liv under navnet Unified series 1 - UR1, tilbake på 1960-tallet

Etter en rekke oppdateringer av UR1-serien, lanserte Zetor i 1992 en oppdatert serie, som tilbød mer ytelse, og bedre komfort ved hjelp av en ny, og mer romslig hytte med bedre ergonomi.

I 1997, lanserte Zetor en ny serie under navnet Super. Det var fem Major modeller som i ny design tilbød et moderne uttrykk, bedre hydraulikk, høyere kjørehastigeter og et økt utvalg i utstyr man kunne velge til.

Produksjonen av Major ble lagt ned i 2006

I 2013 kom modellen tilbake i rekka, med traktorer under 80 hestekrefter. Etterspørselen etter denne størrelse traktorer var enorm, og Major har vært svært populær siden. I den Tjekkiske republikken og i Slovakia ble Major bestselger i både 2013 og 2014.

I 2015, ble Major oppgradert, og en ny versjon på 61 hestekrefter kom i tillegg til den eksisterende utgaven på 75 hestekrefter

I 2018, etter verdenspremiere på landbruksmessene Agritechnica og Techagro lanserte Zetor Tractors den nye Major, som var designet av Pininfarina.

Neste artikkel

MF leverte flest traktorer i mai