Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Zetor feirer 70 år

Se video som oppsummerer historien.

I går, 15. mars 2016, var det nøyaktig 70 år siden de første tre Zetor-traktorene ble levert til sine kunder. I etterkant ble det satt i gang en masseproduksjon, og i august 1946 ble Zetor registrert som et varemerke.

Den første serieproduserte modellen var Zetor Z 25, som raskt ble populær på hjemmemarkedet. Senere fulgte mange andre klassikere som nå gir navn til noen av de nye, moderne Zetor-traktorene. Navn som Major og Crystal skal nok vekke minner hos enkelte kunder.

Siden starten i 1946 og til nå har det skjedd mye, hvilket er naturlig tatt i betraktning den lange tidsperioden. Men for en produsent som begynte sin produksjon ved avslutningen av 2. verdenskrig, på østsiden av jernteppet, og nå leverer traktorer til hele den vestlige verden, er omveltningene enda større enn 70 år tilsier for mange andre produsenter. Zetor tok et utviklingsmessig tigersprang da muren falt, og etter det har traktorprodusenten intensivert utviklingen for å kunne matche de kjente vesteuropeiske merkene.

LES OGSÅ: Zetor Crystal gjenoppstår

I løpet av de siste 10 årene har utviklingen blant annet ført til samarbeid med anerkjente underleverandører som Bosch og Ålö. Senest er motorprodusenten Deutz AG blitt en del av Zetors nyeste modeller, og på Agritechnica i fjor høst presenterte tsjekkerne et helt nytt design for sine traktorer, etter samarbeid med italienske Pinifarina.

Annonse

Zetor framhever at traktorproduksjon fortsatt foregår i Tsjekkia, og argumenterer med de da sikrer full kontroll på kvaliteten, mens andre merker gjerne får sine mindre traktorer fra Asia.

– 70-års jubileet er en viktig milepæl i våres historie. Våres kunder, samarbeidspartnere og medarbeidere har alltid vært med oss, og gir oss deres tillit og styrke til å videreutvikle våres merke. Vi anerkjenner historien og arven fra vårt merke. Det er både bindende og inspirerende for oss. Men vi vil alltid se fremover - inn i fremtiden. Det er grunnen til at feiringen ikke utelukkende vil være et tilbakeblik i historien, men også en introduksjon til Zetor i fremtiden, sier Margaréta Víghová, direktør for Zetor Corporate Communications, i en pressmelding.

Zetor planlegger forskjellige evenementer i løpet av året og har lansert en egen hjemmeside for å markere de 70 år av Zetor-merkets evolusjon. Her er allerede satt i gang en konkurranse om hvem som har den mest spennende Zetor-historien.

LES OGSÅ: Zetor kastet sløret for nytt design

LES OGSÅ: Nå får alle Zetor-er røde felger

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin