Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Valtras A-serie får ny transmisjon

Og N-serien får mulighet for luftfjæret framaksel.

Oppgradert: Valtras A-serie blir nå tilgjengelig med semi-powershift-transmisjon. Foto Valtra/Jari Kivela

Valtras minste traktorserie, med navnet A, får nå sine to første modeller med semi-powershift. Modellene det gjelder er A104 og A114, og transmisjonen som blir tilgjengelig er HiTech4.

Ifølge Valtra kommer nyheten som følge av tilbakemeldinger fra kunder om at dette var ønsket.

To transmisjonsalternativer

HiTech4 er delt inn i fire hastighetsområder, der hvert område igjen har fire powershifttrinn. Dette gir tilsammen 16 trinn både framover og bakover. Med tanke på arbeid på jordet og på gårdsplassen er det gjort forbedringer i det nedre hastighetssjiktet. Dette fører til at det er hele seks trinn som kan benyttes mellom 4 og 12 km/t.

Som et alternativ blir det også tilgjengelig en transmisjon med 32 trinn hver vei, som gjør det mulig å kjøre i en hastighet helt ned til 100 meter i timen ved et motorturtall på 1 400 omdreininger.

Mulighet for fronthydraulikk og -kraftuttak

De to nye A-modellene får motorer med ytelse på henholdsvis 100 og 110 hestekrefter, samt mulighet for elektronisk joystick til betjening av frontlaster.

I tillegg til den nye transmisjonen får de nye modellene også et nytt instrumentpanel, samt mulighet for hyttefjæring, fronthydraulikk og frontkraftuttak. Valtra avslørte også at alle deres modellserier, inkludert A, heretter leveres klargjort for Valtra Connect, som er deres løsning på maskin- og flåteovervåkning. Det er imidlertid frivillig om man ønsker å aktivere Connect og løsningene som er knyttet til dette.

Annonse
Ergonomisk: HiTech4-transmisjonen betjenes med den grå spaken med de oransje knappene på. De nye A-modellene får også mulighet for elektronisk joystick til lasterbetjening. Foto: Valtra

Luftfjæring på N-serien

Valtra lanserte flere nyheter i dag, og foruten de nye A-modellene er kanskje nyheten om N-serien den mest spennende for norske brukere. Produsentens nest minste serie blir nå tilgjengelig med luftfjæret framaksel som tilleggsutstyr.

Løsningen som tilbys kalles Aires, og er den samme som brukes på T-serien. Den består av en midtmontert belg, trykksatt med luft, samt en støtdemper på hver side. Valtra trekker fram bruk av frontmontert utstyr eller frontlaster, samt kjøring med tunge traktorer i høy hastighet, som eksempler der luftfjæring er en fordel.

Trykkluftanlegget som monteres på traktoren for å forsyne fjæringa kan også brukes til andre funksjoner på traktoren, som for eksempel luftbremser på tilhenger eller rensing av radiatoren.

Ifølge Valtras representanter vil de nye modellene i A-serien bli tilgjengelig for kunder i nærmeste framtid. Luftfjæringa blir tilgjengelig på N174 til våren, mens N134 og N154 kommer etter til høsten.

Belg og dempere: Framakselfjæringa Aires består av en luftbelg på midten, og en støtdemper på hver side. Den er fra før tilgjengelig på T-serien. Foto: Valtra

Neste artikkel

VIDEO: Sjølstyrte traktorer vedlikeholder flyplass