Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Trinnløs firer med 175 hk fra Case IH

Fornyer Maxxum for strengere utslippskrav.

De nye Maxxum-modellene som overholder Stage IV får økt motorkraft, noe som synliggjøres ved at modellbetegnelsene nå strekker seg fra Maxxum 125 (til venstre) til 145 (til høyre) og 150. Sistnevnte har sekssylindret motor på 6,7 liter, mens de øvrige fire modellene har firesylindret motor på 4,5 liter. (Foto: Case IH)
De nye Maxxum-modellene som overholder Stage IV får økt motorkraft, noe som synliggjøres ved at modellbetegnelsene nå strekker seg fra Maxxum 125 (til venstre) til 145 (til høyre) og 150. Sistnevnte har sekssylindret motor på 6,7 liter, mens de øvrige fire modellene har firesylindret motor på 4,5 liter. (Foto: Case IH)

Er du blant de som følger nøye med her på traktor.no er nyheten om en ny Maxxum-serie gammelt nytt. Allerede i februar 2015 ble serien nemlig lansert i USA, først halvannet år etter var det i dag duket for offisiell lansering her i Europa. I mellomtida har New Holland rukket å lansere sin søstermodell T6 som overholder utslippskravet Stage IV, men hverken den røde eller blå traktoren rakk som vi antok å titulere seg som den sterkeste trinnløse traktoren på det europeiske markedet. Der kom nemlig Valtra CNH i forkjøpet med sin nye 185 hestekrefter sterke N174 – men nok om det.

Fra seks til fem modeller

De første Maxxum-modellene kom til verden allerede i 1989, og 15 år senere startet produksjonen hos CNH-fabrikken i St. Valentin. Siden da har Case IH produsert 28 200 traktorer med Maxxum-navnet på panseret, en traktor de fra 2013 også kunne levere med trinnløs transmisjon.

Dagens Maxxum-sortiment består av seks ulike modeller, der de tre minste har firesylindret motor og kan leveres med nevnte CVX-transmisjon, mens de tre største sekssylindrede modellene kun har semi powershift som alternativ. Når serien nå fornyes reduseres antall modeller til fem, og kun en sekssylindret modell blir igjen. Motoreffekten øker imidlertid, slik at den sterkeste trinnløse firer'n nå har mer nominell effekt enn det den største sekser'n tidligere har hatt.

Maxxum-serien leveres i tre utgaver; Maxxum - Maxxum MC (Mulitcontroller) og Maxxum CVX. Førstnevnte leveres med mekanisk betjening av hydraulikkuttakene, mens de to sistnevnte begge leveres med el-betjent hydraulikk og det velkjente Multicontroller-armlenet. Om ønskelig kan man imidlertid kombinere trinnløs transmisjon med mekanisk spaker for hydraulikken. Transmisjonen er den samme som før, semi-powershift (16+16, 17+16 eller 32+32) eller trinnløs.

740 newtonmeter

Samtlige motorer leveres av FPT Industrial og har Hi-SCR renseteknologi for å innfri de strenge europeiske utslippskravene i Stage IV. Årsaken til at Maxxum først dukket opp i USA er for øvrig de tilsvarende utslippskravene som gjelder i USA, der Tier 4 Final tilsvarer Stage IV, har kortere overgangsregler slik at nye modeller må tidligere ut i markedet.

Målt etter maks effekt strekker serien seg fra 145 til 175 hestekrefter, der man på den sterkeste modellen kan velge mellom å få ytelsen levert av en fire- eller sekssylindret motor. Forskjellen er kun at førstnevnte – Maxxum 145 – har 700 newtonmeter i dreiemoment mens Maxxum 150 har 740 newtonmeter ved 1 500 o/min.

Maxxum leveres med tre ulike tankstørrelser fra 195 til 230 liter, avhengig av utstyrsnivå. Tanken for adblue er imidlertid lik for alle, 39,5 liter. (Foto: Espen Syljuåsen)

Trinnløse firer'e

En annen vesentlig forskjell mellom de to er dog at sekser’n som tidligere ikke kan leveres med trinnløs transmisjon, noe samtlige firer’e kan. Skal man ha sekser og CVX må man ganske enkelt opp på Puma-serien. Med CVX-transmisjon oppnår man forøvrig topphastigheten på 50 km/t ved 1 750 o/min, noe som sparer både drivstoff og reduserer støy.

SE VIDEO: Case IH "Optum-aliserer" sortimentet

Annonse

Justerbar bakaksel (traktoren til venstre), inntil 650/65R38 bakdekk samt eksosbrems er blant nyhetene når Maxxum-serien oppgraderes. Bremseeffekten for sistnevnte er oppgitt til 30 kW. Tillatt totalvekt er også økt fra 9 000 til 9 500 kilo, og av framakslinger kan man velge mellom kapasiteter på henholdsvis 4 100 og 4 900 kilo. (Foto: Espen Syljuåsen)

Samme akselavstand for alle

Vendeteigsautomatikken er fornyet og forbedret, og med ISObus klasse 3 har man nå mulighet til å koble til redskap som kan styre enkelte av traktorens funksjoner. Kjører man mye på nattestid kan man også glede seg over at traktoren kan utstyres med inntil 14 LED-arbeidslys, hver med 2 000 Lumens lysstyrke.

Nye Maxxum har fått samme tak som Puma og Optum, med plass til rikelig av LED-arbeidslys. Panserdesignet deler den også med Optum, men Puma (i bakgrunnen), som ble lansert før Optum, må vente til neste oppdatering før den får det karakteristiske utseende. (Foto: Espen Syljuåsen)

Akselavstanden er økt med 25,5 centimeter for de firesylindrede modellene, for bedre komfort under transport. For den sekssylindrede modellen er det kun snakk om 1,5 centimeters økning, slik at samtlige Maxxum-modeller er samlet om en akselavstand på 2 642 millimeter. Til tross for dette er svingradiusen beholdt på kun 5,4 meter, noe som faktisk innebærer en reduksjon for sekser'n.

Hydraulikkuttakene er nå fordelt på både høyre og venstre side, mot tidligere da de kun satt på høyre side. (Foto: Espen Syljuåsen)

LES OGSÅ: Luxxum overtar for Farmall U Pro

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin