Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Sverige går foran i Agcos nye strategi

Vil rendyrke MF, selge Valtra og Fendt sammen.

Illustrasjonsfoto: Agco
Illustrasjonsfoto: Agco

Ved både Fendts, Valtras og Massey Fergusons pressetreff på Agritechnica løfter man fram morkonsernet Agcos nye avtale med Lantmännen som en modell for selskapets nye strategi. Framover skal strategien spres til øvrige markeder, skriver ja.se.

To forhandlernett

Agcos nylagte strategi har fått navnet «Route 66», og går ut på den distribusjonsmodellen som selskapet framover kommer til å jobbe etter i Sverige. Her fortsetter Lantmännen Maskin nemlig å selge Valtra og Fendt i en felles kanal, samtidig som det svenske felleskjøpet overtar importen av Massey Ferguson, men viderefører det allerede eksisterende nettverket av eksklusive MF-forhandlere.

Tanken er dermed å ha en modell med forhandlere som selger hele Valtra og Fendts program, samt et nettverk med forhandlere som selger hele Massey Fergusons produktsortiment.

Sverige og Tyskland først

Ved pressetreffene i Hannover løfter Rob Smith, som er Agcos ansvarlige for Europa, Mist-Østen og Afrika, at de første markedene der denne nye strategien nå implementeres er Sverige og Tyskland. I sistnevnte land ble det nylig kjent at Agco inngår et utvidet samarbeid med Tysklands tredje største landbrukssamvirke, RWZ Rhein-Main.

Framover er selskapets ambisjon dog at også resterende markeder skal følge samme vei. På nåværende tidspunkt har Agco ingen satt tidsplan for når strategien skal være fullt gjennomført, men målet er satt.

– Vi er tydelige med vår strategi, og vi vet samtidig om at den kommer til å innebære forandringer på flere markeder på sikt, sier Rob Smith.

Smith understreker dog at dette er en utvikling som ikke skjer over natta, men at strategien ligger fast.

– Vi har 1 500 forhandlere, så det er en reise som vil vare i måneder, og i noen tilfeller også år, sier han.

Fra nei til tja

I februar avviste produktsjef Ole Jakob Rustad hos Eikmaskin at strategien om eksklusive MF-forhandlere skal implementeres i sin helhet i Norge. På det tidspunktet visste kun en håndfull mennesker om Agco og Lantmännen Maskin AB kommende samarbeidsavtale.

12. oktober ble den nye og betraktelig utvidede samarbeidsavtalen offentliggjort, der det norske markedet påvirkes på flere områder. Valtra går over til Eikmaskin, mens Claas går ut av Lantmännen, som for øvrig trekker seg ut som importselskap i Norge.

Med samtlige tre Agco-merker som er representert i det norske markedet samlet hos en importør, dukket muligheten for å gjøre organisasjonsforandringer også i Norge opp. Distribusjonsansvarlig for Norden og Baltikum, Christian Devantier, fortalte i et intervju her på traktor.no at Agco vil ta hensyn til vårt lands topografi, når de nå skal tegne ut et nytt kart.

– Hvis vi ser på topografien i Norge, med fjorder og fjell, så er det ikke alle steder det lar seg gjøre. Det tar vi hensyn til i vårt arbeid omkring utvikling av distribusjon, sier Devantier.

Så i framtiden vil det være uaktuelt å selge alle tre merker under ett tak, eller kan det også være et alternativ i Norge?

– I Norge ja, men det er et unntak, der det kommer til å skje. Tar vi Alta, der det er så langt mellom kundene, hvis du ikke er representert der oppe, så selger du ikke noe. Men i store distrikter vil det ikke skje. Det kan godt være i samme eierkrets, men det er i separate butikker og det er i separate organisasjoner.

SE VIDEO: Agco-direktør forklarer hvordan «Route 66»-strategien skal implementeres i Norge

Vil ikke tvinge Eikmaskin

Devantier er imidlertid tydelig på at alle endringer skal være godt forankret og diskutert med de involverte partene.

– Alt omkring vår distribusjonsutvikling skal foregå i samarbeid med de partnerne vi har. Vi vil veldig nødig komme med direktiver til «slik skal det være». Vi har noen regler, noen rammer, som vi skal holde oss innenfor, men innenfor skal det være et samarbeid.

– Det er en uttalt strategi fra Agco at MF skal selges i «singeloutlets» i størst mulig grad. Er det noen som skal ha to merker, er det derfor Valtra og Fendt som går sammen. Men, det er viktig for meg å si at dette er en strategi vi i Norge ikke vil tvinge Eikmaskin til å implementere overalt. Alt bunner i at det skal være lønnsomt fra bunnen av. Vi kommer ingen vei uten lønnsomme kjedetagere, sier Christian Devantier.

Ingenting mer å si

Prosjektet har pågått i 1,5 år, men i hovedsak på overordnet nivå i Sverige. Som administrerende direktør i Eikmaskin har Trond Kjempekjenn vært tett på saken i den siste perioden, men en måned etter at jordskjelvet rammet bransjen, har han ingen ytterligere kommentarer om ståa i forhandlingene.

– Det er målet at forhandlere i Lantmännen-nettverket vil bli tilbudt franchisekontrakt, sa Kjempekjenn da vi intervjuet han 12. oktober.

Selv i de områdene der det er god overlapp?

– Alle vil nok ikke få tilbudet.

Annonse

Flere av de involverte partene, som vi i Traktor-redaksjonen har vært i kontakt med, uttrykker et klart ønske om at en del avklaringer og at et rammeverk bør komme på plass før Agroteknikk. Så får tiden vise om deres ønsker lar seg gjennomføre.

ALT OM LANTMÄNNEN MASKINS NORGES-EXIT:

VIDEOKOMMENTAR: Dette er Lantmännen-saken

Claas ut av Lantmännen Maskin

Valtra går over til Eikmaskin

Valtra og Fendt i sammen

Derfor gifter Lantmännen seg med Agco

Akershus Traktor blir en del av Eik-kjeden

Motsatt vei for Claas i Finland

Ingen dialog mellom HCP og Claas

Norges høyeste markedsandel på Claas

Første Claas-forhandler er klar

Lantmännens største private forhandler velger Claas

Agco gjentar svensk giftemål i Tyskland

Sverige går foran i Agcos nye strategi

SE VIDEOINTERVJU MED DE SENTRALE AKTØRENE:

Christian Rafn Schmidt - adm. dir. Lantmännen Maskin AS

Trond Kjempekjenn - adm. dir. Eikmaskin AS

Christian Devantier - direktør for distribusjon for AGCOs produkter i Norden og Baltikum

Jens Skifter - regionsjef i Claas

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin