Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Spennende nytt fra Massey Ferguson

Vi tok en nærmere titt på MF 3700 Alpine og oppgraderte MF 7719S

Massey Fergusons eXperience Tour samla nærmere 850 inviterte kunder, både av MF som andre merker under sitt besøk i Norge. Under arrangementet fikk de oppmøte se og prøve både traktorer og redskaper ute på jordet, snakke med mekanikere og produkteksperter, samt utveksle praktiske erfaringer. Magasinet Traktor viet naturligvis nyheten MF 3700 Alpine ekstra oppmerksomhet (Foto: Lars Raaen)

Gjennom de siste ukene, har Massey Fergusons europeiske maskinkonvoi gjestet Norge. Magasinet Traktor tok turen til Hedmarken Landbrukssenter for en nærmere titt på nyhetene produsenten har å tilby. Her fantes både stort som smått av traktorer, og særlig interessant fant vi nye Massey Ferguson 3700 Alpine og oppgraderte MF 7719S

Massey Ferguson eXperience Tour er nytt av året. Initiativet kommer fra produsenten sentralt med formål om å samle kunder og ekspertise for prøvekjøring, demonstrasjoner og faglig påfyll rundt om i det europeiske markedet. Her til lands har konvoien vært innom Mære Landbruksskole i Steinkjær og nye Hedmarken Landbrukssenter ved Hamar

– Norge skulle egentlig ikke være med på arrangementet, men etter litt akkedering fikk vi allikevel konvoien til å sette av hele åtte her på berget. Poenget med arrangementet er å bygge relasjoner mellom Eiksenteret og kunden, hvilket jeg føler vi har lykkes med, forteller salgssjef for Massey Ferguson i Norge, Gard Molvig.

For evenementets omfang tilsier at det ikke kun er lokale bønder og entreprenører i Trøndelag og på Hedmarken som har tatt turen

– Vi har fått med oss både selgere og mekanikere fra hele landet, og interessen og deltakelsen fra kunder har vært enorm. Totalt har mellom 800 og 850 inviterte kunder vært innom her og på Mære, og de åpne kveldsarrangementene har samla mellom 70 og 80 deltakere hver dag. Folk har valfartet helt fra Måselv, Voss og Jæren for å delta, fortsetter Molvig tilfreds.

Foto: Lars Raaen

Ekspert med lang fartstid

Mangeårig produktsjef for Massey Ferguson, Ole Jakob Rustad, har vært primus motor for gjennomføringa av arrangementet

– Tidligere har landbruksmesser som Agritechnica, Sima og norske Agroteknikk vært typiske arenaer hvor vi får møte kundene. Men slike tilstelninger blir statiske i forhold til dette her. Kundene samles i små grupper som går fra post til post hvor de kan snakke med produkteksperter, mekanikere og selgere om de så er interessert i traktorer, skurtreskere eller redskap. Prøvekjøring og demonstrasjoner av maskinene i praksis er selvsagt en del av det hele, forteller Rustad.

Ole Jakob Rustad har jobba i Eikmaskin helt siden 1986. Han var derfor med under introduksjonen av Massey Fergusons legendariske 3000-serie. På tross av enkelte barnesykdommer, var 3000 en revolusjonerende modellrekke med sitt Datatronic styresystem. Mye har skjedd siden den gang, og vi var så heldige å få med oss Rustad på en teknisk gjennomgang av evenementets to store nyheter; Massey Ferguson 3700 Alpine og Massey Ferguson 7719S.

Mye utstyr i kompakt størrelse

Ole Jakob Rustad har jobba i Eikmaskin helt siden 1986, og har derfor vært med på store deler av den rivende utviklinga innen traktorteknologien. (Foto: Lars Raaen)

– Massey Fergusons nye 3700-serie er en traktor for den som ønsker høy komfort i kompakt innpakning. Modellrekka spenner seg fra 75-95 hestekrefter, med et vidt spenn av utstyr som standard. Vi har solgt godt av 3600A-serien på grunn av dens nette størrelse, og moderate pris. 3700 Alpine er en dyrere, men også langt mer avansert og komfortabel traktor, forteller Rustad

MF 3700 Alpine byr på komfort vi ellers kjenner fra større traktorer. Hytta har et behagelig støynivå, hvor spaker er erstatta av elektriske brytere. Fra traktorens konsoll på høyre side betjene nær sagt alle funksjoner foruten håndbrekket. Vi finner el. hydraulisk betjening av trepunkt, spoleventiler, firehjulsdrift og sperre. Det clutchfrie vendegiret kan betjenes fra den integrerte lasterspaken, og girkassa er utstyrt med både hurtiggir og knappebetjening av framdriftsclutchen. Traktoren kan dessuten utstyres med to ulike hyttealterativer

Annonse
Massey Ferguson 3700 Alpine inviterer til høy komfort i kompakt utforming. (Foto: Lars Raaen)
MF 3700 Alpine har elektronisk betjening av nær sagt samtige funksjoner. Sjøl om traktoren har beskjedne, fysike mål, er det god plass inne i førerhytta. (Foto: Lars Raaen)

– 3700 vil være et godt alternativ for brattlendte gardsbruk med bæresvak mark, takket være sin lave vekt og tyngdepunkt. Vi ser også for oss at entreprenører som driver snøyrydding på trange plasser vil kunne finne traktoren interessant. Lavprofilhytta med tunell for girkassa i gulvet måler kun 244 centimeter, og gjør at traktoren smyger seg inn i de fleste portåpninger. Standardhytta med flatt gulv måler på sin side 251 centimeter. Utover dette er betjenings -og utstyrsnivå det samme, og begge modeller kan utstyres med Air-conditon og luftsete, forsetter Rustad.

Med lavprofilhytte måler MF 3700 Alpine kun 244 centimeter på høyeste punkt. Prismessig faller alternativet omkring 10.000 kroner dyrere enn standardhytta. Dette på grunn av utforminga av gulvet rundt drivlinjen og et mindre produksjonsvolum. (Foto: Lars Raaen)

Store oppgraderinger

Den langt større og sterkere Massey Ferguson 7719S har blitt betydelig oppgradert, sammenlikna med tideligere geneasjon. Eikmaskin spår nå at modellen vil bli den nye storselgeren fra MF-familien her til lands

– Massey Ferguson har tidligere solgt spesielt godt av sine mindre modeller. De siste åra har vi imidlertid sett de større traktorseriene har kommet opp og fram, særlig blant entreprenør-kundene, konstarer Ole Jakob

Mekaniker Torstein Tangen har stor tro på Massey Ferguson 7719S vil slå an med sine nye oppgraderinger. (Foto: Lars Raaen)

Vi slo av en prat med Eik- mekaniker, Torstein Tangen for å få vite mer om de tekniske endringene som er gjort

– MF 7719S er nå ustyrt med Stage V-motor, hvor komponentene for eksosrensinga ikke er til hinder for sikten fra hytta. Motoren har hydrauliske ventilløftere, hvilket reduserer servicekostnader og gir en roligere gange. Bare denne detaljen sparer oss for omlag fem arbeidstimer under service. Kommunikasjonen mellom motor og drivverk er dessuten betydelig oppgradert. Dette innebærer blant annet at traktoren nå har fått ekstra boosteffekt i transportserien. Alt av krefter overføres til hjula på traktoren fra 18 kilometer og opp til maks hastighet. Med den trinnløse VT-transmisjonen tilskrives i traktoren ei godkjent totalvekt på 14 tonn, sjøl om egenvekta kun er mellom 300 og 400 kilo tyngre enn lillebrødrene med firesylindret motor, forteller Tangen

Takker være den nye utforminga av komponentene for eksosreninga, er eksosrøret på MF 7719S nærmest usynelig fra førersetet på traktoren. (Foto: Lars Raaen)

Den største oppgraderingen nok allikevel traktorens nye terminal

– Sjåføren kan styre både traktorens funksjoner, GPS, ISOBUS-kompatible redskaper og kamera, gjennom å sveipe mellom de ulike operatørmenyene på en og samme skjerm. Dette gjør maskinen lettbetjent, samtidig som at en unngår å måtte forholde seg til flere terminaler og betjeningsorganer underveis i arbeidet, avslutter Tangen

Sjåføren kan sveipe mellom i alt fire ulike opperatørmenyer på den nye teminalen i MF 7719S. (Foto: Lars Raaen)

Neste artikkel

Dette kan du lese om i nyeste utgave av Traktor