Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Radiostyrt nyhet fra Reform

Vi ble med på norgeslansering av den fjernstyrte redskapsbæreren Metron!

Fjernstyrte Reform Metron P 48RC har ei rekkevidde på 400 meter og er utstyrt med både kraftuttak og trepunktsløft. (Foto: Lars Raaen)

Østerriske Reform er kanskje mest kjent for sine bakkeklyvende Muli-transporttraktorer her i Norge, men produsenten satser også betydelig på maskiner, dedikert park- og anleggsnæringen. Per i dag produseres alt fra tohjuls slåmaskiner til spesialtraktorer av et bredt utvalg utforminger ved fabrikken. Årets store nyhet er imidlertid av en enda mer unik karakter enn som så; Reform lanserer nå sin første hydridedrevne og radiostyrte redskapsbærer!

Vi tok den nye kreasjonen i nærmere øyesyn hos importøren av Reform i Norge, Sigurd Stave Maskin AS under norgeslanseringa for noen dager tilbake. Reform Metron P 48RC er utstyrt med trepunkt, kraftuttak og firhjulsdrift, og er derfor kapabel til å håndtere redskap bygd for hvilken som helst annen landbrukstraktor. Betjeninga av maskinen og de ulike funksjonene skjer fra en fjernkontroll med 400 meters rekkevidde. Se video av Metron i drift nederst i denne saken!

Reform Metron P 48RC er utstyrt med trepunkt både foran og bak. (Foto: Lars Raaen)
Metron kan jobbe hele 400 meter fra operatøren. (Foto: Lars Raaen)

Hybrid

Metron P 48RC er hybriddrevet av bensin- og elektrisk motorkraft. Bensinmotoren er på 48 hestekrefter og den elektriske drivlinja har ei spenning på 48 volt- derav modellbetegnelsen. Batteripakka kan alternativt lades over 230V nettstrøm, og oppnår 80 prosent batteristrøm etter 20 minutter opplading. Maskinen har to adskilte rammer med pendling, hvor batteripakka sitter i bakenden og bensinmotor og generator i fremste del. Vektfordelinga er omkring 50/50.

Ingen hydraulikk

Det vi stussa mest på ved første øyekast er at det ikke finnes et eneste hydraulisk komponent på maskinen. Her er alt elektrisk drevet, foruten kraftuttaket som kan kjøres helt eller delvis over forbrenningsmotoren. Ute i navene sitter elektriske motorer for hvert enkelt hjul, trepunktsopphenget minner om løsninger kjent fra ATV’er med el.motor fremfor løftesylinder. Maskinen har ei egenvekt på 1.100 kilo. Trepunkten klarer 600 kilo foran og 400 kilo bak.

Takket være avansert programvare og konstruksjonen med adskilte motorer for hvert enkelt hjul, kan maskinen sporinga justeres til det optimale, uansett redskap. Styrevinkelen er på hele 35 grader, og hjula er selvopprettende. Metron kan kjøre hundegang, det vil si at fram og bakende kjøres forskjøvet. Dette gjør det enkelt å kjøre maskinen tett inntil hindringer, og gjør den dessuten svært stabil i sidehelling. Sjåføren kan også programmere basmaskinen til å følge frontmontert redskap 100 prosent. Dette skal komme særlig god med ved arbeide i kurver med frontmontert redskap som klippepanne da sporingen til maskinen vil følge senter av redskapet.

Annonse

Interessant marked

Vi slo av en prat med produktsjef for Reform hos Sigurd Stave Maskin AS, Njål Hagen om maskinens potensiale i det norske markedet

– Produksjonen av Metron vil starte for alvor i desember 2019. De første maskinene vil derfor være tilgjengelige på vårparten neste år. Jeg har store forventninger til maskinen i det norske markedet, fremfor alt fordi den er såpass fleksibel. De typiske kundene vil være aktører innen park- og anlegg hvor faktorer som støy og særlig smidighet er vesentlige. Reform Metron er tilnærmet helt lydløs ved elektrisk drift. Dessuten gir radiostyringa mulighet for å kjøre maskinen i særlig krevende terreng. Med rekkevidden på 400 meter kan redskapsbæreren være aktuell, også i landbruket, sier Hagen

Njål Hagen er produktsjef for Reforms maskinlinje hos Sigrud Hagen AS. Her står han foran spesialtraktoren Metrac H7X. (Foto: Lars Raaen)

Vi fikk selvsagt prøvekjøre den kule maskinen under besøket vårt hos Sigurd Stave Maskin AS. Etter kun litt grunnleggende opplæring gikk det hele som en dans på roser. Fra kontrollboksen styrer en alt av funksjoner- framdrift, trepunkt, kraftuttak og lysutstyr betjenes gjennom godt merka knapper og brytere. Reform Metron er dessuten utstyrt med kamera, hvilket gjør det enklere å kontrollere maskinens posisjon fra operatørplass.

I praksis minner kjøreopplevelsen om å leike seg med en radiostyrt bil. Det tar ikke lang tid før en vender seg til hvordan man opererer funksjonene. Metron er lettkjørt, takket være sin intuitive betjening. Det er naturligvis en utfordring å styre maskinen når den kommer et titalls meter unna, men ved litt trening og aktiv bruk av kameraet kommer en fort inn i hvordan en skal håndtere utstyret.

Metrons funksjoner oppereres fra kontrollboksen som sjåføren fester rundt livet. (Foto: Lars Raaen)

Autonom operering

Reform-fabrikkens produktspesialister røper også at det jobbes aktivt mot fullstendig autonom operering av maskinen, det vil si at den kan kjøres fullstendig førerløs. Når og hvorvidt løsningen for dette finnes, gjenstår og se, men utgangspunktet taler iallefall for ei spennende framtid i videre utvikling av Reform Metron.

Se Reform Metron i P48 RC i plenklipping i videoen under;

Neste artikkel

Belarus avslører nyskapende traktorgenerasjon