Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nordens første Evobib-sett

Svenske Magnus Hartler først ut med Michelins prisbelønte dekk.

På Borgeby Fältdagar i slutten av juni stilte Michelin ut en Fendt 828 på sin stand. Traktoren var skodd med den franske dekkprodusentens nye dekktype EvoBib, og er med det den første traktoren med disse dekkene i Norden. Vi skrev om EvoBib her på traktor.no for halvannet år siden, da de ble tildelt gullmedalje for innovasjon fra SIMA. Den saken kan du lese her:

Møkk, beter og mye veikjøring

Eieren av traktoren, Magnus Hartler, var også tilstede på messa. Han driver til daglig som landbruksentreprenør, og arbeidsoppgavene består i hovedsak i spredning av tørrgjødsel, samt pålegging og fjerning av dekkeplast på sukkerbeter. Sistnevnte jobb er kanskje litt ukjent for mange, men i denne Youtube-videoen får man et lite innblikk i bruken av tilsvarende utstyr som Hartler benytter.

Både gjødselspredninga og dekkinga av betene fører til mye veikjøring for Magnus, og det var derfor EvoBib vekket interessen hans da han så dem på Youtube første gang.

Dresset opp: Hartlers Fendt 828 var under utstillinga foliert hvit. Eieren selv forklarte at det var i anledning hans forestående bryllup, der traktoren skulle brukes. - Også bevarer det jo lakken også da, la han til. Foto: Trond Martin Wiersholm

Tilpasset dekktrykksregulering

Aage Boller, som er produktekspert hos Michelin, forteller til Traktor at hovedpoenget med EvoBib er at dekket endrer mønster mot bakken ut fra hvilket lufttrykk man har i dekket. Det er altså spesielt tilpasset traktorer med mulighet for dekktrykksregulering.

Annonse
Forandrer fasong: EvoBib forandrer fasong, og mønster mot bakken, etter hvor mye luft det er i dekket. Foto: Skjermdump Youtube

Dekket er beregnet å skulle kjøres med trykk helt ned mot 0,6 bar på jordet, og Magnus Hartler forteller at han har hatt opp i 2 bars trykk ved veikjøring de få timene han har kjørt med dekkene før messa.

– Selv med såpass høyt trykk fjærer dekkene fortsatt godt, sier han.

Poenget med å kjøre med høyere lufttrykk på vei er blant annet å spare diesel, samt at dekkslitasjen skal bli mindre. Michelin mener også at det skal gi bedre sikkerhet og mindre vibrasjon. På spørsmål om hvor lenge han mener at dekkene bør vare, svarer Hartler cirka 4000 timer.

– Om de blir utslitt før den tid er de for dyre i innkjøp, utdyper han.

Produktspesialist Boller forteller at EvoBib vil ligge på en pris cirka 30 prosent over et tradisjonelt landbruksdekk når det er ute på markedet for fullt.

Neste artikkel

VIDEO: Gras, ku og jakt - og pløying i snø