Det var derfor med spenning vi fikk vite at den første MF 8S var på plass på norsk jord, nærmere bestemt på Raufoss. Vi fikk en kort prøvetur i det nye, røde gliset, som altså var den aller første i Norge.
Førsteinntrykket
Førsteinntrykket er at traktoren har et svært særegent visuelt preg, akkurat som i brosjyra. Den nyutviklede hytta, har en fasong vi aldri har sett før på en landbrukstraktor. Den framoverlente fronten på hytta, gir et aggresivt og futuristisk utseende. Vi antar utseendet kan bli tema for opphetede debatter i sosiale medier, men vi likte iallefall utseendet godt. Traktoren ser moderne ut, og skiller seg ut.
Like spesielt er det store mellomrommet mellom frontvindu og panser. Mellomrom her er normalt noe man assosierer med girkassehavari eller kløtsjbytte, men MF har rett og slett isolert førerhytta fra motorpanseret for å få til en god demping av støy og vibrasjoner. Mellomrommet gjør også plass til en svært effektiv vinduspusser på det store frontvinduet.
Førermiljø
Å komme seg på plass i førersetet, krever litt klatring, for dette er en stor traktor. Til å være en modell på hele 265 hestekrefter, er den likevel i praksis mer lettkjørt enn mange traktorer med langt mindre effekt. Dette skyldes at førerhuset er montert høyt, og har ekstremt store glassarealer. MF har helt klart tenkt på sikt og blindsoner når de har designet traktoren..
Teknisk
Traktoren vi fikk prøve, var utstyrt med Agcos 7,4 liters sekssylindrede motor, og Dyna-7 transmission. Et større utvalg i transmissioner, blir tilgjengelig senere.
Alt i alt syns vi Massey Ferguson har lykkes i å skape en helt ny traktor, som skiller seg ut. Vi håper å kunne komme tilbake med en mer detaljert gjennomgang, og se hva som egentlig skiller nye MF 8S fra tidligere modeller.
Våre abonnenter får en mer detaljert gjennomgang i Traktor nummer 1, som kommer ut 11 februar.