Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Luxxum overtar for Farmall U Pro

Case IH introduserer ny serie fra 99 til 117 hk.

Case IH erstatter Farmall U Pro med nye Luxxum, som i likhet med sine forgjengere kan leveres i tre ulike modeller. De to minste modellene beholder samme motoreffekt som før, men på Luxxum 120 er makseffekten økt til 117 hestekrefter. (Foto: Espen Syljuåsen)
Case IH erstatter Farmall U Pro med nye Luxxum, som i likhet med sine forgjengere kan leveres i tre ulike modeller. De to minste modellene beholder samme motoreffekt som før, men på Luxxum 120 er makseffekten økt til 117 hestekrefter. (Foto: Espen Syljuåsen)

For å reposisjonere seg i markedet endrer Case IH nå navnet på sine mest avanserte traktorer i segmentet rett over 100 hestekrefter. De nye Luxxum-modellene tar over etter dagens Farmall U Pro, som går ut av sortimentet fra St. Valentin-fabrikken, mens søsknene Farmall A og C blir med inntil videre.

Kompakt rensesystem

Overgangen til Luxxum merkes best komfortmessig, og blant nyhetene som er verdt å nevne er mulighet for fjøra framaksel, en oppgradert lasterspak med betjening av transmisjonen samt et fornyet armlene med flere funksjoner samlet.

Viktigere for europeiske miljømyndigheter er det at motoren fra FPT Industrial nå etterkommer utslippskravet Stage IV, ved en kombinasjon av tilsetning av adblue i en SCR-katalysator, en liten porsjon eksosresirkulering (EGR), en dieseloksidasjonskatalysator (DOC) men intet dieselpartikkelfilter (DPF). Renseløsnigen har av FPT blitt døpt til Compact HI-eSCR, og skiller seg fra Hi-SCR som benyttes på de større motorene ved at sistnevnte ikke resirkulerer noe eksos i det hele tatt.

– Vår fordel er at andelen eksosresirkulering kun er 10 prosent, mens andre konkurrenter opererer med 15 til 25 prosent, framhever Douwe Hilarius fra FPT Industrial.

Motoren fra FPT fortsetter med serviceintervall på 600 timer. Rensepakka er i følge Case IH vedlikeholdsfri, all den tid de ikke benytter seg av et dieselpartikkelfilter (DPF) for å innfri Stage IV.

Økt moment

Hilarius framhever videre at de ikke ønsker utelukkende å holde seg til ett konsept, men tilpasse og optimere renseteknologien til ulike motorstørrelser.

– På mindre traktorer er kundene opptatt av å kjøpe en kompakt traktor med god sikt og smidighet. Ved å benytte noe eksosresirkulering klarer vi å redusere størrelsen på SCR-pakka med 20 prosent sammenlignet med modeller uten SCR, forteller Hilarius.

SE VIDEO: Case IH "Optum-aliserer" sortimentet

Ved å øke antall ventiler per sylinder fra to til fire, samt øke trykket i Common Rail-systemet fra 1 600 til 1 800 bar har motorprodusenten samtidig klart å øke dreiemomentet med sju prosent. De tre modellene med maks effekt på 99, 107 og 117 hestekrefter oppnår dermed et maksimalt dreiemoment på 430, 468 og 491 newtonmeter – ved 1 500 o/min. Maks effekten oppnås nå allerede ved 1 900 o/min – lavere enn på Farmall U Pro – og forbruket av adblue er oppgitt til 7-8 prosent av drivstofforbruket.

Luxxum leveres med fire kraftuttakshastigheter bak som standard, bakhjul inntil 600/60R38 samt hyttefjøring for de som ønsker det.

Allsidig lastertraktor

Ikke uventet er det mange likheter mellom Luxxum og New Hollands nye T5-serie, eksempelvis er samtlige nevnte spesifikasjoner om motoren like. Det som derimot skiller søsknene er transmisjonen, der Case IH kan lokke med en oppgradert semi powershift-transmisjon fra ZF, med 32 gir i hver retning samt automatfunksjoner for skifte av både gruppe- og hurtiggir.

LES OGSÅ: Nytt design og bedre komfort for New Holland T5

ZF-transmisjonen har traktorprodusenten sikret seg eksklusive rettigheter til, mens de blå halvsøsknene har egenproduserte transmisjoner. Topphastigheten på 40 km/t oppnås forøvrig ved 1 730 o/min, og skifte av kjøreretning gjøres med et vendegir der man kan justere progressiviteten i tre ulike trinn.

Annonse

Lasterspaken i nye Luxxum kan leveres med betjening av både hurtiggir og kløtsj.

En velkommen oppgradering fra Famall U Pro (bildet under) er at flere funksjoner nå er samlet i høyre armlene. Armlenet kan som vist på bildet over løftes opp for bedre inn- og utstigning på høyre side.

Transmisjon og laster med én hånd

Girspaken for å skifte mellom felt- og transportgir sitter til venstre for føreren, og er det eneste giret man trenger å benytte kløtsj for å gire. I mellom gruppene i feltmodus må man holde inne en knapp bak på joysticken samtidig som man girer opp eller ned med en knapp foran, mens man for de øvrige hurtiggirene og i hele serien av gir i transportmodus kan utelukkende benytte knappene oppå joysticken.

Til høyre for kjørespaken sitter lasterspaken, som også kan utstyres med knapper for hurtiggir og kløtsj. Lasterspaken kan for øvrig med et knappetrykk endres til å betjene hydraulikkuttakene bak, og vårt førsteinntrykk etter å ha testkjørt traktoren i Tyskland er at østerrikerne har lykkes svært godt i å lage en brukervennlig traktor. Ergonomien er god ettersom man får armlene med betjening tett på seg, og når man skal ut er dette like enkelt på høyre som venstre side takket være at det høyre armlene enkelt kan vippes rett opp.

Trinnløs i det blå

For å gjøre Luxxum til en enda bedre lastertraktor leveres traktoren med 80 l/min-hydraulikkpumpe, med 100 l/min som alternativ. Tidligere var 60 l/min standard. Olja kan fordeles gjennom tre dobbeltvirkende uttak bak, i tillegg er volumkobling (Power Beyond) tilgjengelig i lista over tilleggsutstyr.

Drivstofftanken rommer som på Farmall U Pro 150 liter, men nå kommer også tanken for adblue i tillegg. Den er på 15 liter.

Framakselfjæringa har autofunksjon men kan også justeres manuelt opp og ned med en knapp inne i hytta.

Sylinderen til framakselfjæringa sitter i framkant av akselen, og fra topp til bunn er vandringen 16 centimeter.

Akselavstanden er oppgitt til 2,42 meter for modellene med stiv aksel - nøyaktig samme som Farmall U Pro - mens modellene med fjøra aksel har én centimeter lengre mellom akslene. Tillatt totalvekt er økt fra 7 500 til 8 000 kilo, mens egenvekta er oppgitt fra 4 390 kilo. Påmontert kraftuttak og trepunkt i front, fjæra framaksel, fylt opp med drivstoff og væsker, samt med fører, ender vekta på 5 150 kilo.

Luxxum settes i produksjon i første kvartal neste år, foreløpig er det ikke kjent hva nyhetene vil koste. På spørsmål om Luxxum en dag vil bli tilgjengelig med trinnløs transmisjon, slik New Holland-sjef Carlo Hambro uttalte er et mål for New Holland T5 neste høst, svarte vise president Mattew Foster at vi nok må vente lenger.

– Prototyper av Luxxum CVX er bygget, men det blir ikke lansering i 2017. Lanseringsdato er i det blå, uttalte Foster til Traktor.

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin