Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

John Deere 7R setter drivstoffrekord

Lavest forbruk i DLGs Powermix-test.

John Deere 7310R er blant de første traktorene DLG har kjørt gjennom sin Transportmix-test, der den per dags dato leverte det laveste drivstofforbruk av de Stage IV-traktorene som er testet hittil. Foto: John Deere
John Deere 7310R er blant de første traktorene DLG har kjørt gjennom sin Transportmix-test, der den per dags dato leverte det laveste drivstofforbruk av de Stage IV-traktorene som er testet hittil. Foto: John Deere

Toppmodellen i John Deeres 7R-serie, 7310R, er nå kjørt gjennom i DLGs Powermix-test. Her viser traktoren til et forbruk på kun 257 g/kWt (248 gram diesel og 9 gram AdBlue), det laveste nivået blant traktorene med Stage IV-motorer som hittil er testet i dette effektsegmentet.

NB: Lenkene i denne artikkelen leder deg rett til DLGs rapporter.

Redusert forbruk fra Stage IIIB til Stage IV

Sammenlignet med Powermix-testene gjort av traktorer med Stage IIIB-motorer, har forbruket av diesel økt noe, samtidig som forbruket av AdBlue har gått noe ned. Fendt 828 med Stage IIIB-motor ble nemlig målt inn til 245 g/kWt i 2011, men plusser man på 22 g/kWt med AdBlue havnet totalforbruket på 267 g/kWt.

Tier eller Stage?

Begrepsbruken rundt utslippskravene kan virke ganske forvirrende. Mens det i det ene øyeblikket blir snakket om at en traktor overholder Tier 4 Final, blir det i neste omgang presentert som Stage IV.

Fakta i saken er at EU og USA har hver sine utslippskrav, men at de gjennom de siste årene har vært nogenlunde like strenge. Det amerikanske miljømyndighetene, Environmental Protection Agency (EPA), har døpt sine krav for Tier. EUs miljømyndigheter har derimot valgt begrepet Stage.

Her i Traktor velger vi derfor å benytte sistnevnte, da det er EUs krav som gjelder for traktorene som selges her i landet.

Fendt nyeste utgave av 828, med Stage IV-motor, klarte å redusere forbruket til 262 g/kWt, fordelt på 248 gram diesel og 14 gram AdBlue.

Mer drivstoff med trinnløs

I debatten om drivstofforbruk, er det viktig å sammenligne epler med epler, og pærer med pærer. Like vesentlig som å skille på Stage IIIB og Stage IV, samt dele inn i effektsegmenter, er å skille på hvilken transmisjon traktoren har.

Verdt å merke seg i denne sammenheng er at John Deere-traktoren som ble brukt i testen hadde Powermix-testen hadde e23-transimsjonen, en powershift-transmisjon med 23 gir framover og 11 bakover. Forbruket vil trolig være høyere med trinnløs transmisjon, der effekttapet mellom motor og drivhjulene er større.

Fendt 828 best med Stage IIIB

New Holland T7.260 med powershift-transmisjon og Stage IIIB-motor ble til sammenligning målt til 259 g/kWt i dieselforbruk, men her må man også legge til AdBlue-forbruket på 4,0 prosent av dieselforbruket, tilsvarende 10 g/kWt. Totalen blir dermed 269 g/kWt.

Storebror T7.270 med trinnløs transmisjon, som gjør sammenligningsgrunnlaget mot Fendt-en mer rettferdig, noterte et dieselforbruk på 261 g/kWt. I tillegg kommer 4,6 prosent, eller 12 g/kWt AdBlue, slik at totalen havnet på 273 g/kWt.

Til sammenligning havnet John Deeres modell 7280R, med Stage IIIB-motor, opp med 278 g/kWt, da den ble testet i 2011.

Slo Fendt i transport

Annonse

John Deere 7310R er også testet i DLGSs Transportmix-test, der målingen gjennomføres i 40 km/t. Traktoren forbrukte da 462 g/kWt (450 gram diesel og 12 gram AdBlue), sammenlignet med et snitt på 605 g/kWt for alle Stage IV-maskiner som er testet hittil.

Konkurrenten Fendt 828 med Stage IV-motor har også rukket å kjøre gjennom samme test. Fendt-en havnet ut med 486 g/kWt, pluss 19 g/kWt AdBlue, totalt 505 g/kWt. Med andre ord, John Deere-en har 8,5 prosent mindre forbruk.

Et utdrag traktorer som er testet av DLGs PowerMix:

Les også: Spar diesel og reduser jordpakkinga med lavere lufttrykk

Les også: Ikke glem utgiftene til AdBlue

Les også: Fendt 313 scorer best i tysk forbrukstest

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin