Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Jevn fordeling på røde og blå

A-K Maskiner åpner opp om resultatene etter Agroteknikk.

Jenvt: De blå fra New Holland og de røde fra Case IH endte opp på nøyaktig samme antall solgte hos A-K under Agroteknikk. Arkivfoto: Traktor

Da vi omtalte det foreløpige traktorsalget etter tre av fire messedager på Agroteknikk var A-K Maskiner blant de mer hemmelighetsfulle. Bortsett fra at man foreløpig var fornøyde, og at det ble vist stor interesse for traktor-nyhetene, kunne ikke produktspesialist Kenth Joar Fjeldset si så mye.

– Helt ålreit resultat

Denne uka, etter at Agroteknikk-tåka har letta hos de fleste i traktorbransjen, tok vi en prat med administrerende direktør i A-K Maskiner, Erik Grefberg. Han kunne fortelle at selskapet solgte tre treskere, 13 Amazone-sprøyter og én Amazone-såmaskin, elleve vedmaskiner og fire snøfresere fra Duun, samt at de hadde en omsetning på 1,25 millioner kroner i butikkdelen av standen på Agroteknikk.

I traktorsegmentet, som vi tross alt er mest opptatt av, ble det gjort avtale om til sammen 40 nye traktorer i forbindelse med messa. Her var fordelingen svært jevn mellom A-Ks to merker, med 20 Case IH-er, og 20 New Holland-er.

– Det er et helt ålreit resultat, sier Grefberg.

– Det er ikke så mye mer enn vi kunne tenkt oss, men betydelig mer enn ved forrige Agroteknikk. Det er ståkarakter, fortsetter han.

Ståkarakter: – Et helt ålreit resultat, sier Erik Grefberg, administrerende direktør i A-K Maskiner, om traktor- og redskapssalget på Agroteknikk. Foto: Dag Idar Jøsang

Større ønsker for New Holland

Grefberg forklarer at en av grunnene til at de ikke ville si så mye om resultatene underveis i Agroteknikk, var at en god del av handlene krevde oppfølging uka etter messa.

– Prisen på ny traktor ble avtalt på messa, men mange av handlene omfatter også innbytte av traktor. Da er vi avhengige av å vurdere disse traktorene før en endelig avtale inngås, forklarer han.

Annonse

– Dette brukte vi starten av uka etter messa på, og da ble avtalene endelige, legger han til.

Som nevnt er han greit fornøyd med salget under messa, men i det lange løp har A-K et ønske om å gjenerobre tapte markedsandeler med New Holland. Ved siste publisering av registreringsstatistikk, ved utgangen av oktober, hadde merket en markedsandel på 6,7 prosent, med 173 traktorer registrert i løpet av årets ti første måneder. Ved årsskiftet var markedsandelen på over 10 %.

– Å gå fra 10-11 prosents markedsandel, til 6-7 på kort tid, er selvfølgelig ikke bra, sier Grefberg.

– Det underliggende målet for oss nå er å ta skritt framover, særlig med New Holland. Nylig var jeg i møter med representanter for CNH, og de støtter oss fullt ut om opplegget vårt for å oppnå dette.

Konturer av suksess med ny butikk

For et drøyt halvår siden lanserte A-K sitt nye butikkonsept, som skulle gi denne delen av virksomheten et oppsving. Avdelingen på Kløfta var først ut, og siden har flere andre fulgt etter. Målet er å ha innført konseptet ved alle avdelinger innen sommeren 2019.

Grefberg kan melde at man ser en positiv utvikling både i besøk og omsetning ved avdelingene med det nye konseptet.

– Vi hadde en forhåpning om 5 % økt omsetning, mens noen av våre leverandører mente vi kunne regne med rundt 10 %. Så langt er omsetningen ved Kløfta-avdelingen opp 16 % fra i fjor, så det er vi fornøyde med, sier han.

En annen nyvinning i A-K-systemet er salg og distribusjon av ATV-er i samarbeid med importør Erling Sande AS. Dette har foreløpig ikke kommet skikkelig i gang, men skal ifølge Grefberg rulles ut til flere avdelinger i nærmeste framtid. Kursing av mekanikere og butikkpersonell er godt i gang.

Neste artikkel

VIDEO: Ku, egg, tresking og traktorer