Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Her er T4 – en helt ny Valtra

Ny hytte, nytt utseende og mer avansert semi powershift.

Den nye T-serien inneholder seks modeller fra 155 til 250 hestekrefter. Alle foto: Espen Syljuåsen
Den nye T-serien inneholder seks modeller fra 155 til 250 hestekrefter. Alle foto: Espen Syljuåsen

SE STOR BILDESERIE VED Å KLIKKE PÅ BILDET ØVERST.

12 år etter introduksjonen, står nå den femte generasjon Valtra T-serie klar. Denne gangen er bortimot alt fornyet, det eneste som er igjen fra tidligere er det lille rattet, vendegiret og grunnprinsippene i transmisjonen.

I utviklingen av nye T4, som har pågått helt siden 2007, har også norske stemmer vært med og påvirket og gitt innspill. Blant annet har en gårdbruker fra Lillehammer deltatt i «customers voice»-programmet.

Konstruert på nytt

Om den nye T-serien kommer kjørende mot deg, er den første åpenbare endringen du legger merke til det nye utseendet og designet. For en gangs skyld er det ikke bare snakk om plast i nye former, her er det gjort radikale endringer.

Framakselen er skjøvet framover, samtidig som kjølepakke og motor er trukket mot hytta. Dermed har vektfordelinga endret seg fra 45/55, til 40/60, noe som gjør traktoren bedre egnet til å gjøre lastearbeid, samt mer stabil i veitransport.

– Skal en erkjenne en svakhet etter hvert, er det at det ikke var optimalt tidligere, sier Tor Jon Garberg, salgssjef for Valtra hos Lantmännen Maskin.

Lengre akselavstand

Akselavstanden er nå på 299,5 centimeter, på T3 var den 274,8 centimeter. Lengden er i tillegg økt fra 5,15 til 5,80 meter, og bakkeklaringen økt fra 55,5 til 60 centimeter.

Det er helt nye tanker bak konstruksjonen av nye Valtra T4, her demonstrert ved å stille en prototype sammen med en eldre T-serie.

Til tross for dette har finnene klart å redusere svingradiusen, fra 5,60 (T3) til 5,25 meter. Til sammenligning har den mindre N-serien en svingradius på 4,75 meter, og leddstyrte XN kun 3,10 meter.

Reduksjonen i svingradius har Valtra fått til ved å konstruere traktorkroppen med innsving både foran og bak framakselen. Dette har medført at en med maksimalt rattutslag får framhjulene i 55 graders vinkel, mot 47 på T3. På T3 ble denne vinkelen også begrenset, om man monterte frontlaster eller fronthydraulikk.

Framakselen er for øvrig helt ny, med framakselfjøring som har 40 prosent bedre pendling og vandring (i høyden) enn tidligere.

Modellbetegnelse står foran i grillen, utstyrsnivå på døra.

Ekstraeffekt for flere

Under panseret, som har fått samme utforming og design som S4-serien som ble lansert i fjor, sitter en ny Agco Power motor, enten på 6,6 eller 7,4 liter. De to minste modellene, T144 og T154 benytter den minste, T174, T194, T214 og T234 benytter den største.

Den nominelle motoreffekten spenner fra 155 til 235 hestekrefter, i tillegg er 15 hestekrefter tilgjengelig under kraftuttaksarbeid og veitransport. Ekstraeffekten (Sima Power) kommer nå som standard på de tre største modellene, og som ekstrautstyr på de mindre. Tidligere var det kun T203 og T213 som var tilgjengelig med disse ekstrakreftene.

Inkludert SigmaPower yter dermed toppmodellen T234 250 hestekrefter, og har et maksimalt dreiemoment på 1 000 Nm.

«SCR only»

Motoren overholder Stage IV ved å ta i bruk det finnene så stolt presenterte som SCR-only, med andre ord er det verken eksosresirkulering eller partikkelfilter.

– Å dra rundt på mye vekt og renseteknologi, har aldri vært billig, kommenterte Henrik Moen, Valtras merkevaresjef for Valtra i Norge, Sverige og Danmark, med et smil.

Agco Power er selvsagt motorleverandør til Valtras nye T-serie.

Til tross for vektøkningen fra 6 420 kilo (T3) til 7 300 kilo, er traktoren, ifølge Moen, fortsatt en god del lettere en sammenlignbare konkurrenter. AdBlue-forbruket er på om lag seks prosent av drivstofforbruket.

Mer varme

Innsprøytningstrykket er økt fra 1 800 til 2 000 bar, noe som gir høyere forbrenning, og sørger for at partiklene i eksosen brennes opp. Det er denne formelen som skiller den nye Agco Power-motoren fra konkurrenter som velger å bruke partikkelfilter i etterkant.

For å opprettholde den høye forbrenninga har Agco Power satt på en ventil på innsuget. Denne struper luftstrømmen når traktoren går med liten belastning, ene og alene for å få opp eksostemperaturen, slik at AdBlue-væska kan tilføres i et større register enn tidligere.

Med høyere innsprøytningstrykk blir også varmeutviklingen fra motoren økt. Tidligere var luftinntaket, som sitter ved venstre A-stolpe, plassert slik at lufta ble sugd inn fra pansersiden. For å unngå at motoren suger inn oppvarmet luft fra motoren, er inntaket nå dreid ut fra traktoren.

Reduserte servicekostnader

En annen fornyelse på motoren er en ny turbo fra Bosch Mahle. Denne er utstyrt med bypassventil, som er elektronisk styrt av motorstyringsenheten (ECU). Dette gjør at motoren reagerer raskere, og sikrer høyere dreiemoment på lavere turtall.

Alternativet med en variabel turbo vil ikke de finske motorbyggerne en gang vurdere.

– En variabel turbo har så mange bevegelige deler, og er både dyr og komplisert å reparere. Vi leverer et enkelt konsept, argumenterte en av Valtras representanter ved lanseringen.

Serviceintervallet er for øvrig økt fra 500 til 600 timer, noe som ifølge Valtra gir en kostnadsbesparelse på 20 prosent over det lange løp. I regnestykket ligger eksempelvis at motorolje nå skal skiftes hver 600. time, hydraulikkolje hver 1 200. time og transmisjonsolje hver 2 400. time. De to siste er som tidligere, i hvert sitt reservoar. Prisen for filterkit forblir på samme nivå som for T3, og det stilles heller ingen økte krav til oljekvalitet.

En annen kostnadsbesparende endring er at ventiljustering nå endres fra hver 1 000. time, etter første gang på 500 timer, til at første justering gjøres på 600 timer, deretter på 2 400 - 4 800 - 7 200 osv.

Fire utstyrsnivåer

Av utstyrsnivåer kjenner vi igjen både Versu og Direct fra tidligere, men de får nå besøk av en ny og billigere versjon, døpt Active. Neste år kommer også T4 i Hitech 5-utgave, med samme mekanisk betjening av hydraulikken som på Active, men med enda enklere armlene og girspak med knappebetjening.

Dermed kan man velge mellom seks ulike modeller, i fire ulike utgaver. Riktignok blir ikke toppmodellen T234 tilgjengelig med Direct. Til det momentet, er finnenes egenutviklede transmisjon underdimensjonert.

Flere oljemuligheter

Active, Versu og Direct har alle en LS-hydraulikkpumpe som leverer 115 l/min som standard. Alternativet er 160 l/min som ekstrautstyr.

Standard-utrustet leveres traktoren med fire doble uttak bak, men alternativet er opptil sju, inkludert en volumkobling (power beyond). Volumkoblinga leverer inntil 150 l/min, mens de vanlige uttakene leverer 80 l/min.

To av de tilgjengelige hydraulikkuttakene er såkalte on/off-uttak, som kun leverer 40 l/min. Disse er tiltenkt hydraulisk avvatring av løftearmene og hydraulisk toppstag.

En gledelig endring for de som utnytter hydraulikkuttakene til det fulle, er at det hydrauliske utskytet av trekkroken ikke lenger tar opp ett av uttakene. Et annen praktisk forbedring som kan glede enda flere, er at man nå slipper å koble hydraulikkslanger fra begge sider. Alle uttakene sitter nemlig samlet, på samme side som man går inn og ut av hytta.

9 500 kilo løftekraft

Ettersom hele bakstussen er konstruert på nytt, har man tilpasset trepunkten for kategori 3. Forsterkninger sørger for at løftekraften nå kan økes til 9 500 kilo, men som standard leveres traktoren med 8 100.

Annonse

Med økt akselavstand og kraftigere trepunkt er det ingen problem å løfte en seksskjærs vendeplog.

Av krafuttakshastigheter kan man velge tre hastigheter, i den kombinasjonen man selv ønsker. Her er hele universet, inkludert veiavhengig, tilgjengelig. Betjeningen er endret, slik at man nå velger mellom de ulike hastighetene med et elektrisk dreiehjul, og starter og stopper med en bryter i armlene.

Ellers er mer av det hydrauliske anlegget lagt inn i traktorkroppen, det er dermed mindre rør og bedre plass mellom kroppen og hytta. Sistnevnte kan som tidligere leveres med mekanisk fjøring.

Ny, kraftigere fronthydraulikk

Den nye konstruksjonen har også resultert i mulighet for en ny, kraftigere fronthydraulikk. Mens man tidligere kunne velge mellom 3,5 og 5,0 tonns løftekraft, får man nå 5,1 tonns løftekraft.

– Jeg er ikke noe betenkt over å kjøre med diagonalplog i fronthydraulikken, kommenterer Garberg.

– Har man ikke valgt fronthydraulikk fra fabrikk, sitter det en vektbrygge foran, festet med fire bolter. Det er en enkel affære å montere fronthydraulikk senere, mener Garberg.

I tillegg til kraftuttak, kan man også få inntil tre doble hydraulikkuttak foran i nesa.

Bakkestopp uten problem

Et nytt utspring fra Valtras hydrauliske parkbrems, som ble introdusert tilbake i 1997, er funksjonen HillStop. Om en aktiverer funksjonen i terminalen, kan man når man stopper i en bakke få traktoren til å stå i ro – selv når en slipper bremsepedalen.

Det hele fungerer som følger: Brems opp, og hold bremsepedalen inne. Sett vendegiret i park, og så framover igjen. Nå er HillStop aktivert, og man kan slippe bremsepedalen. Traktoren står på stedet hvil, inntil man gir gass. Da overtar elektronikken styringen, og sikrer at traktoren ikke ruller bakover når man kjører i gang.

Fortsatt liten skjerm

Forskjellen mellom Active og Versu/Direct er at den eksterne hydraulikken betjenes mekanisk. Man mister dermed muligheten for vendeteigsautomatikk, samt å stille inn tid og mengde inne fra hytta. Som et «plaster på såret» får man i Active-utgaven et såkalt «kickout»-uttak, der man kan skyve spaken helt frem for å aktivere oljestrømmen. I det olja møter motstand, får systemet et lite slag som slår ut spaken.

– Denne hurtigfunksjonen er fin å bruke når en pløyer, og skal vende plogen, mener Garberg.

Han tror nettopp Active-utgaven blir den mest solgte både her i Norge og i Europa generelt. Både på grunn av pris, men også fordi mange kunder ikke trenger mer.

– For mange er det like greit, om en kun skal kjøre med henger og tippe opp og ned, sier Garberg.

Fortsatt liten skjerm

Med mekanisk betjening vil Active koste 30 000 kroner mindre enn Versu, og 90 000 kroner mindre enn Direct. Besparelsen ligger riktignok ikke i at det er billigere å lage mekaniske, framfor el-hydrauliske spaker, men Active-utgaven kommer også uten den lille skjermen framme i armlenet.

Betjeningen i T4 Active.

På spørsmål om hvorfor ikke Valtra har fornyet og forstørret denne, svarer Pekka Huuskonen, utviklingssjef for elektronikk, at det terminalen er god nok for vendeteigsautomatikk, hydraulikkinnstillinger og de andre basisfunksjonene.

– Har man behov for større terminaler, eksempelvis til GPS og autostyring, plasserer vi dem heller oppe i høyre vindu, der man kan bestemme plassering selv, sier Huuskonen.

Armlenet i en T4 Direct.

Han legger til at dette er dagens gjeldende filosofi, og at han ikke kan gi innblikk i hva som eventuelt kommer.

– For oss er godt utsyn og TwinTrac svært viktig. Vi vil ikke være like alle andre, argumenterer Huuskonen.

Mer avansert semi powershift

Selv om det nye armlene ser tilforlatelig ut som det forrige, med kun små endringer, er det én ting som er radikalt endret. Nå er nemlig knappene for transmisjonen, som før satt under på siden, skiftet ut med en kjørespak.

På Direct-utgaven fungerer den som en kjørespak, der man regulerer hastigheten opp og ned ved å skyve den framover eller bakover, men når man setter spaken over i høyre posisjon, kjører man traktoren med kjørepedal. En knapp til venstre for spaken regulerer aggressiviteten, både hvor fort traktoren skal reagere når en gir gass, og hvor mye transmisjonen skal bremse opp, når en slipper gasspedalen.

På Active og Versu fungerer den samme spaken som girvelger. Med knappene velger man mellom gruppegirene A til D, og ved å skyve spaken fram eller tilbake girer man mellom de fem hurtiggirene. Knappen til venstre for spaken fungerer i dette tilfelle som en innstilling av det høyeste tillatte giret.

Helt ny hytte

Inne i den nykonstruerte hytta er støynivået om lag på samme nivå som T3, rundt 70 dB. Rundt føreren er det dog blitt betraktelig bedre plass, og glassarealet er hele 6,2 kvadratmeter. Ifølge Valtra – best i sin klasse.

I taket kan man få en stor, gjennomsiktig takluke i polykarbonat, som gir god oversikt, selv når lasteren er på topp.

Et sveip av Fendt

Vindusviskeren foran kjenner vi igjen fra Fendt, den turnerer nemlig 270 grader. Vindusvisker sitter det også på høyre rute, og nå er det ikke lenger mulig å gå inn og ut på den siden. All inn- og utstigning foregår på venstre side, der finnene har satt inn en femte stolpe, for at ikke døra skal bli for stor, og tung å lukke. På vei ut passerer du for øvrig det Valtra hevder å være markedets beste passasjersete, og sant som det sies, her var det både god polstring og grei plass til beina.

Bedre plass med TwinTrac

Velger man vendbar førerplass, eller TwinTrac som det heter på Valtra-språket, får man nå en god del bedre ergonomi. For det første er gulvet mye flatere enn tidligere, for det andre er rattet justerbart sideveis, slik det også er på storebror S-serie. Dermed kan man velge å ha det der det passer en best.

Prisen for vendbar førerplass øker til om lag 60 000 kroner for T4. Imidlertid får man i tillegg til nevnte oppgraderinger, også mulighet for raskere rattutslag inkludert i prisen. Denne funksjonen skrus av og på med en knapp i høyre konsoll, og ved siden av kan man et dreiehjul justere hvor raskt utslag man ønsker. Årlig selger Lantmännen Maskin omkring 20 traktorer med TwinTrac til det norske markedet.

Ambisiøs toppsjef

Den nye T-serien er allerede satt i serieproduksjon, og går alt etter planen er 80 traktorer produsert før nyttår. På pressekonferansen skrøt Martin Richenhagen, toppsjefen i Agco, at de allerede har solgt 1 000 T4-traktorer. Den frittalende direktøren, som i år feirer ti år i sjefstolen hos Agco, delte også sine visjonære tanker for Valtras framgang.

– Vi skal øke vår markedsandel i Tyskland, og vi skal ta markedsandeler i Frankrike – der vi skal blåse vekk Claas. I Italia skal vi få bort CNH, sa en ambisiøs Richenhagen, på en måte som bare han kan få sagt det.

Kan sees i Norge om kort tid

De første leveringen av nye T4 til Norge starter opp i februar. Før den tid kan du se traktoren på Lantmännen Maskins messe i Leto-hallen 21. og 22. november. Prisoppgangen sammenlignet med dagens T3-serie blir mellom 10 og 12 prosent, oppgir Garberg.

Tor Jon Garberg inviterer til norgeslansering for nye T4 på Maskin og Visjon, 21. og 22. november.

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin