Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Gigant-Fendt med 500 hestekrefter

Klar mot slutten av neste år.

Fendts stortraktorprosjekt X 1000 har allerede rukket å bli omtalt en rekke ganger, til tross for at det ikke har vært presentert noe endelig og konkret resultat fra den tyske traktorfabrikanten. To år har gått siden vi hørte Agco-sjef Martin Richenhagen fortelle om Fendts store framtidsvisjoner under fabrikkåpningen i Marktoberhof i august 2012. Siden da har et og annet «spionfoto» lekket ut, men utover det har det lyktes produsenten å holde kortene tett til kroppen.

«German Meisterwerk»

I går var den internasjonale landbrukspressen invitert til Fendts årlige pressekonferanse, og etter omgivelsene å dømme var noe stort på gang. Traktorprodusenten hadde lagt opp til et ekstravagant lanseringsshow på slottet Neuschwanstein sør i Tyskland, der verken Audi eller BMW tidligere har fått slippe inn. Magasinet Traktor var til stede, og vi kan dermed løfte på sløret og dele offisielle opplysninger og bilder om det som hittil bare har vært en myteomspunnet traktor. Kledelig ubeskjedne tyskere omtaler for øvrig traktoren med slagordet «German Meisterwerk».

Stolt gjeng: Roland Schmidt, markedsdirektør for Fendt, Walter Wagner, utviklingsdirektør for Fendt, Martin Richenhagen, Agco-direkter, Peter-Josef Paffen, adm. dir. for Fendt.

12,4 liters motor

Gigantserien vil få navnet «1000 Vario», med to tall til slutt i modellbetegnelsen som angir kraften, slik som ellers i Fendt-sfæren. Toppmodellen Fendt 1050 Vario tar med andre ord traktorprodusenten helt til topps hva gjelder effekt - ingen har tidligere produsert en konvensjonell traktor med 500 hestekrefter (ECE-R24). Giganten får følge av tre mindre søsken 1038, 1042 og 1046.

Under panseret sitter verken en Agco Power eller en Deutz-motor, Fendt har nemlig hentet fram en sekssylindret MAN-motor på hele 12,4 liter. Motoren benyttes allerede kjøretøy i kommersiell veisektor, og med siste motorteknologi i bruk overholder den selvsagt Stage IV / Tier 4 Final.

For å overføre de mange kreftene kan traktoren monteres opp med 46 tommers bakhjul, tilsvarende 2,32 meter. Traktoren vi fikk se hadde full utrustning, 900/65R46 bak og 710/60R38 foran. Egenvekta er hele 14 tonn.

Kamera i front

Transmisjonen er selvsagt trinnløs, og Vario-kassa samt bakakslingen er forsterket for å takle det store antallet hestekrefter. På hjemmemarkedet Tyskland kan kolossen leveres i 60 km/t-versjon, men i Norge begrenses hastigheten til enten 40 eller 50 km/t.

Hytta er en oppgradert versjon av den som i dag sitter på 800 og 900-serien. Blant annet er klimaanlegget utvidet til totalt 16 luftdyser og døra gjort 85 millimeter bredere. Vindusviskeren foran jobber nesten i sirkel (300 grader), mens man på høyre siderute har en visker som jobber over 250 grader. Framme i Dieselross-logoen sitter forøvrig et lite kamera som kommer godt med når en skal koble redskap i fronthydraulikken. Panseret gir ikke akkurat fri sikt i den retningen.

To hydraulikkpumper

Angående hydraulikk vil Fendt 1000 ha to individuelle aksialstempelpumper, som dermed møter behovet for ulike oljemengder og –trykk samtidig. Takket være nye filter er serviceintervallet hele 2 000 timer eller to år. Transmisjonen har eget oljereservoar, noe som muliggjør bruk av bio-hydraulikkolje i den arbeidende hydraulikken.

Grundig testing

De første prototypene er allerede testet 5 000 timer, men tyskerne skal ikke gjøre noe halvveis.

Annonse

- Før vi lanserer traktoren på Agritechnica 2015 skal vi kjøre 20 000 timer til, slik at vi er sikre på kvaliteten, fortalte Peter-Josef Paffen, Fendt-sjef i Agco-styret under pressekonferansen.

I følge Jørgen Skjelin, produktsjef for Fendt i Norge, utføres testingen både i Tyskland og i Øst-Europa.

- To prototyper er hjemmeboende på fabrikken i Marktoberhof, mens to-tre til tjenestegjør i blant annet Ukraina, forteller Skjelin.

Bestill det du trenger

Konstruksjonsmessig er 1000-serien blokkbasert, der de ulike komponentene som motor og transmisjon er selvbærende. Framakslingen er bygd opp lik som på 900-serien, med uavhengig fjæring.

For ulike markeder vil man kunne «spekke» traktoren ulikt, ønsker man et rent trekkdyr kan man eksempelvis slippe å betale for kraftuttak eller trepunkt. På markeder med lavere utslippskrav, skal man også kunne velge billigere motorteknologi.

Klar for å ta over i USA

På spørsmål om hvor stort markedet for traktorer mellom 400 og 500 hestekrefter, svarte Peter-Josef Paffen at deres anslag er omkring 5 000 enheter årlig. Fendt er allerede dominerende i flere markeder da det kommer til de høyere effektklassene, og håper på å kunne kapre store deler av det ny-åpnede markedet for konvensjonelle traktorer over 400 hk.

Selv i USA kommenterte Agco-sjef Martin Richenhagen at han forventer at stadig flere europeisk bygde traktorer vil erstatte de amerikansk bygde, og overta markedet.

- Lavere vekt, lavere drivstofforbruk og mer kompakt konstruksjon taler for dette, mente Richenhagen.

I tillegg til USA vil det østeuropeiske og ikke minst det tyske hjemmemarkedet bli viktig for Fendt 1000. Mange kunder har etterlyst noe større enn 900-serien, men til forskjell fra en rekke andre konkurrenter, har det drøyd lenge for Fendt å passere 400 hk-grensa. Når de nå gjør det, gjør de det til gangs.

Offisiell lansering på Agritechnica 2015

Serieproduksjon av Fendt 1000 Vario skal etter planen starte opp neste høst, og traktoren blir tilgjengelig på markedet først rundt årsskiftet 2015/2016. Når den første traktoren kommer til Norge er for tidlig å si, men Jørgen Skjelin kan fortelle at interessen er til stede.

- Jeg har snakket med noen kunder som gjerne kunne tenkt seg litt mer «power» til for eksempel flishoggere, utdyper Skjelin.

Ønsker man å se traktoren «live» før 2016, kan man enten besøke Fendts feltdager i Wadenbrunn i august i år (Fendt-fans: Eikmaskin arrangerer tur dit), Eima-messen i Italia i november, eller Agritechnica i Hannover neste år. Tyskerne venter jo selvsagt til de er på hjemmebane, før de offisielt lanserer monsteret på markedet.

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin