Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Fendt med prisvinnende teknikk

Norgesmodellen 314 Vario Profi Plus er årets flerbrukstraktor

Even Enger (f.v), Jørgen Skjelin og John-Henrik Stadtler kan glede seg over mye oppmerksomhet rundt Fendts teknikk under Agritechnica 2019. (Foto: Lars Raaen)
Even Enger (f.v), Jørgen Skjelin og John-Henrik Stadtler kan glede seg over mye oppmerksomhet rundt Fendts teknikk under Agritechnica 2019. (Foto: Lars Raaen)

Fendt må sies å ha fått god uttelling for sin nyskapende teknikk under årets Agritechnica. Det mye omtalte flaggskipet, Fendt 942 sikra seieren som Årets traktor, mens modell 314 Vario Profi Plus ble kåra til Årets flerbrukstraktor.

Norgesmodell

Produktsjef for Fendt i Eikmaskin Jørgen Skjelin har tro på at oppgraderte 314 vil slå an i det norske markedet

– Vi får desidert flest spørsmål om Fendt 314 Vario Profi Plus fra norske gjester under messa. Nye 314 Vario Profi Plus bygger på samme chassis som standardutgaven, men er utstyrt med blant annet intelligent motorstyring hvor en har ti hestekrefter til råddighet for drift av kjølevifte og elektriske funskjoner som lys uten at det går utover effekten ut på hjula. Traktoren har også fått ny betjening, ny terminal, 10” digitalt dashbord og integrert mulighet for montering av ekstra terminal, forteller Skjelin

Terminalen i armlenet er nå på 12,2 tommer og knappbetjeninga er borte

– Sjåføren kan bla igjennom funksjonsbildene, enten ved å sveipe på skjermen eller ved å dreie et ratt på armlenet. Terminalen er inndelt i seks småbilder hvor sjåføren kan komponere sin egen traktor-og redskapsmeny. De personifiserte menyene lagres, og kan hentes fram igjen ved neste gang bruk, fortsetter han.

Produktsjef Skjelin demonstrerer Fendts nye armlene i produsentens showroom. (Foto: Lars Raaen)
Produktsjef Skjelin demonstrerer Fendts nye armlene i produsentens showroom. (Foto: Lars Raaen)

Traktorens betjening er nokså lik som før, med fargemerking av knappene for henholdsvis motor- og drivlinje, trepunkt og spoleventiler

– De hvite knappene er programmerbare, hvilket betyr at sjåføren selv kan bestemme funksjon. De el. betjente spoleventilene er proposjonale, hvilket betyr at en får samme førligheten som ved mekanisk betjening. Trepunkten kan forhåndsinnstilles til to ulike dybder gjennom terminalen, hvilket betyr at en kan løfte, senke og justere arbeidsdybden i to trinn gjennom samme knapp. Vi har også flytta rattet for justering av cruisekontroll opp i kjørespaken, og den trinnvise føligheten på spaken kan justeres etter egene preferanser i arbeidstrinnet. Nytt av modellen er at autostyringa betjenes over en egen spak.

Annonse

Kombinert laster- og isobusbetjening

Joysticken for frontlasteren er imidlertid noe helt nytt

– Joysticken for lasteren har knapp for vendeteigsautomatikk, og kan dessuten betjene Isobus-redskaper, sier produktsjefen

Joysticken ved siden av kjørespaken kan betjene både traktor- og isobusfunksjoner. (Foto: Lars Raaen)
Joysticken ved siden av kjørespaken kan betjene både traktor- og isobusfunksjoner. (Foto: Lars Raaen)

Som for det meste annet i traktoren, kan spaken selvsagt styre andre funksjoner etter sjåførens preferanser.

– Fordelen med den nye spaken er at en gjennom et knappetrykk kan skifte mellom betjening av utvendig hydraulikk, lasterbetjening og Isobus-styring. Spaken har en ekstra mikrobryter på toppen slik at en får doblet antallet funksjoner uten å måtte flytte hånda. Hva spakens funksjoner skal betjene, styrer sjåføren gjennom terminalen. Det er dessuten lagt til rette for aktiv tredjefunksjon på frontlasteren, hvilket betyr at utvendig funksjon kan betjenes samtidig med løft og skuffetilt uten å måtte skifte oljestrøm over en bryter og velgerventil, forteller Jørgen Skjelin

Med aktiv tredjefunksjon slipper sjåføren å skifte spakfunksjon fra tilt til utvendige hydraulikkuttak på frontlasteren. Konseptet er enkelt og greit: sentralen har en ekstra, dobbeltvirkende utgang med egen oljetilførsel for de eksterne uttaka. (Foto: Lars Raaen)
Med aktiv tredjefunksjon slipper sjåføren å skifte spakfunksjon fra tilt til utvendige hydraulikkuttak på frontlasteren. Konseptet er enkelt og greit: sentralen har en ekstra, dobbeltvirkende utgang med egen oljetilførsel for de eksterne uttaka. (Foto: Lars Raaen)

For den musikkinteresserte sjåfør kan vi også røpe at traktoren kan utstyres med et nytt 4.1 lydanlegg med subwoofere. Pakka inkluderer handsfree taleanlegg med åtter mikrofoner innebygd i takluka.

Klar i 2020

Fendt 314 Vario Profi Plus er allerede satt i produksjon, og Eikmaskin håper å få inn demotraktorer mot slutten av august 2020.

– Vi håndterer forhåndsordre fra nå, og regner med å ha traktorene klare for levering i månedsskiftet oktober/november neste år, avslutter salgssjef for Fendt hos Eikmaskin, John-Henrik Stadtler.

Neste artikkel

Hviterusser’n er ikke til å kjenne igjen!