Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Deutz-Fahr lanserer 6C

Den tyske traktorprodusenten lanserer en ny serie som heter 6C. En ny transmisjon som produsenten kaller RVShift er blant nyhetene.

Mellomstor: Nye 6C er en traktor i et segment det selges mange av i Norge. Dette  er derfor en svært spennende modell også her i landet.
Mellomstor: Nye 6C er en traktor i et segment det selges mange av i Norge. Dette er derfor en svært spennende modell også her i landet.

Smidighet, komfort og enkelhet. Dette er stikkordene produsenten mener best beskriver sin nyhet. Den nye traktorserien vil komme i tre modeller, 6115C, 6125C og 6135C. Med effekter mellom 120 og 143 hestekrefter, går disse traktorene rett inn i klassen for gårdstraktorer her i landet. I effektklassen 120-129 hestekrefter ble det solgt 293 traktorer og det ble solgt 346 traktorer mellom 130-149 hestekrefter, så det er ingen tvil om at dette er en interessant modell også for HCP som er Deutz-Fahr importør til Norge.

Motorer fra Deutz

Den nye 6C serien blir utstyrt med motorer fra Deutz. Den 3.6 liters firesylindrede common rail-motoren med Stage-V godkjenning blir kraftkilden i alle modellene. Boost gir ekstra effekt ved transport og pto-arbeid, slik at toppmodellen kommer opp i 143 hestekrefter som makseffekt når boost aktiveres.

Helt ny RVshift

Den nye 6C serien vil kommed med tre transmisjoner, der en er ny. Basiskassen er den kjente 5 trinns girkassen, med 3 powershift trinn. TTV er tilgjengelig for de som ønsker seg trinnløs transmisjon. Det nye alternativet RVshift er en powershiftvariant, med 20 trinn forover og 16 bakover. Den har en APS - automatic powershift funksjon, og kan dermed gire helt automatisk. Dermed kan traktoren raskt akselerere opp til toppfart på 50 kilometer på time, og kjører også på toppfart med redusert motorturtall. Krypegirkasse, som gir superlav hastighet på bare 100 meter pr time, finnes som tilbehør.

Transport: Nye Deutz-Fahr 6C har topphastighet på 50 kilometer pr time, og er godt egnet som transporttraktor. Både luftbremser og ekspsbrems fins på tilbehørlista.
Transport: Nye Deutz-Fahr 6C har topphastighet på 50 kilometer pr time, og er godt egnet som transporttraktor. Både luftbremser og ekspsbrems fins på tilbehørlista.

Høy ekstern kraft

Den nye 6C serien tilbyr ulike hydraulikkonfigurasjoner, som bør tilfredsstille de fleste behov. Mekaniske eller hydrauliske spoleventiler er tilgjengelige, og pumpekapasiteten er på maksimalt 120 liter minutt. Da får du også load sensing om du ønsker det. 5 eksterne ventiler bak er tilgjengelige, og power beyond uttak finnes også.

Løftekraften foran er 3000 kilo, og bak løfter nye 6C 7000 kilo. Fremre kraftuttak har et turtall på 1000 rpm, og bak kan kraftuttaket justeres i hele fire ulike hastigheter, avhengig av valgt transmisjon. Veiavhengig kraftuttak finnes også. Traktoren kan leveres forberedt for frontlaster fra fabrikk, og det er valgfritt om man vil ha mekanisk eller elektronisk styrespak. Velger man elektronisk styrespak, kan man få knapp for vending rett på lasterspaken.

Norgesaktuell: Nye Deutz-Fahr 6C er en serie som bør være aktuell for svært mange brukere i Norge.
Norgesaktuell: Nye Deutz-Fahr 6C er en serie som bør være aktuell for svært mange brukere i Norge.

Topvisionhytta gir utsøkt komfort

Den nye hytta som Deutz-Fahr kaller Topvision, gir god sikt takket være 4 stolpers design. Takvindu er tilgjengelig, for enda bedre sikt oppover ved frontlaster arbeid. Hyttefjæring gir i kombinasjon med framaksling fjæring og premium seter svært god kjørekomfort. Integrert kjøleboks og inntil 16 LED-arbeidslys er tilgjengelig. Den nye 6C serien er også klargjort for Deutz-Fahr sitt farming 4.0 system. Imonitor-skjermen gir mulighet for å styre alle traktorens funksjoner. Quick-steer, altså større styreutslag med mindre rattutslag er tilgjengelig og traktoren kan også leveres med isobus-løsning om man ønsker det.

Omfattende skreddersøm

Den nye 6C har en rekke opsjoner fra fabrikk. I tillegg til luftassisterte eller vanlige hydrauliske bremsesystemer for tilhenger, kan den nye traktoren også levere med hydraulisk betjent motorbrems med navn Heb. Systemet bruker e-visco vifta for å gi slitasjefri bremsekraft, og på modellene med RVShift eller TTV transmisjon kan også bremsekraften justeres. Den nye 6C serien kan også leveres med spesielle radrenser hjul fra fabrikk, som gir en frigangshøyde på hele 505 millimeter. Det gjør den aktuell i radkulturer og grønnsaker.

De første traktorene er ventet til Norge i løpet av våren.

Neste artikkel

Traktorleveransene falt i Tyskland