Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Case IH fornyer Puma

Puma serien, som er en svært populær modell blant annet i Danmark, får en oppdatering for modellåret 2021. En rekke små og store endringer står på programmet. Et avansert, nytt bremsesystem er også på plass.

Fornyet: Puma har fått en oppgradering, og en rekke store og små detaljer er endret. Det mest synlige, er fronten.
Fornyet: Puma har fått en oppgradering, og en rekke store og små detaljer er endret. Det mest synlige, er fronten.

Traktorserien, som strekker seg fra 180 og helt opp til 270 hestekrefter, er betydelig oppgradert for året 2021. Den mest synlige endringen, er at motorpanseret får et endret design. Med 6 led-lamper og oppgradert visuelt preg. Hytta blir enda bedre støyisolert enn tidligere, og kvaliteten på lakken er også oppgradert. Rent visuelt er det synlig at det dreier seg om en oppgradert traktor.

Aggresiv: Puma har fått oppgradert fronten, og har nye LED-lys.
Aggresiv: Puma har fått oppgradert fronten, og har nye LED-lys.

Motor

Motoren er den kjente FPT NEF 6,75 liters motoren, med seks sylindre. Den har 24 ventilers topplokk, og er selvsagt oppgradert for å klare gjeldende avgasstandard. Motoren har et serviceintervall på hele 750 timer. Boost-funksjon er tilgjengelig, med 20 hestekrefter ekstra på alle modeller. CNH lover en svært bred kurve med konstantmoment, som skal gi lavt drivstofforbruk. Boostfunksjonen er tilgjengelig ved drift av PTO eller transport.

Stage-V avgasskrav oppnås ved hjelp av FPT sin HI-eSCR2 -teknologi. Systemet er vedlikeholdsfritt, og det brukes ikke egr for å oppfylle kravene.

AFS: Case IH sitt system for presisjonslandbruk, er selvsagt tilgjengelig også på nye Puma-serien.
AFS: Case IH sitt system for presisjonslandbruk, er selvsagt tilgjengelig også på nye Puma-serien.

Eksosbrems er tilgjengelig som ekstrautstyr, og kjølevifta kan også reverseres for å blåse forurensinger og støv ut fra radiatoren

Transmisjon.

Det leveres to ulike transmisjoner til nye Puma-serien. CVXDrive trinnløs transmisjon gir maksimalt 53 kilometer pr time hastighet på veg, med lave 1550 rpm. Powerdrive-transmisjonen har 19 trinn forover og 6 trinn bakover. Krypegir finnes også tilgjengelig for powershift-versjonene. En rekke nye funksjoner er tilgjengelig, både på CVXDrive og Powerdrive-transmisjonene.

Førermiljø

Hyttta får bedre støyisolering, grunnet bruk av annen skumisolering. Dørhenglene er også nye. En fiffig detalj er at Case IH Puma nå kan bestilles med en egen rentvannstank som er integrert i stigtrinnet. Med et volum på 8 liter, gjør den det mulig å vaske hendene før man går inn i førerhytta. Kjekt ved sprøyte og gjødslingsarbeid

Kjøleboks: nye Puma kan leveres med kjøleboks i rattstammen. Instrumentpanlet er flyttet til A-stolpen på høyre side
Kjøleboks: nye Puma kan leveres med kjøleboks i rattstammen. Instrumentpanlet er flyttet til A-stolpen på høyre side

Case IH Puma leveres med mekanisk hyttefjøring- Luftfjøring på hytta kan leveres ved ønske om dette. En lang rekke lys og setepakker er tilgjengelige fra fabrikk. En lavt montert vinduspusser med stor viskerflate sørger for god sikt når været er dårlig. Kjøleboks foran rattstammen er tilgjengelig. Innstegsbelysning i stigtrinn på venstre side er nå standard. En ny monteringsramme for ekstrene skjermer er tilgjengelig.

Annonse
Bedre støyisolert: Hytta er oppgradert, blant annet med bedre støyisolering. Monteringsbøyla for ekstra skjermer eller nettbrett, er også ny.
Bedre støyisolert: Hytta er oppgradert, blant annet med bedre støyisolering. Monteringsbøyla for ekstra skjermer eller nettbrett, er også ny.

Hydraulikk

Nye Puma løfter hele 10 460 kilo på bakre trepunkt, og 5 100 kilo på framre. Det er tilgjengelig forskjellige hydralikkpumper etter behov, Puma CVX har enten 150 eller 170 liters pumpe, mens Puma Multicontroller med powershift kan velges med 120 eller 150 liters pumpe. En rekke betjeningsalternativer er tilgjengelige, fargekodete paddlebrytere, via multicontrollerspaken eller en egen styrepinne. Ved bruk av headland management II-systemet, kan de eksterne ventilene konfigureres etter behov. Det er tilgjengelig 5 eksterne ventiler bak på traktoren, og 3 midtmonterte. Power beyondsystemet sikrer at redskaper som krever stor oljestrøm, kan forsynes direkte. Loadsensing krets gir hele 220l / minutt ved 215 bar

Case IH spesifiserer at hele 51 liter olje kan fjernes fra traktoren ved betjening av store tippsylindre og lignende.

Tilhengerkrok.

Traktoren har en egen krets for å betjene tilhengerkroken, slik at ingen av eksternventilene beslaglegges. Den nye modellen leveres med en ny K80 kule om ønskelig, som er enkel å høydejustere

Avansert bremsesystem for tilhenger

Nye Puma har et helt nytt stabiliseringssystem ved bremsing av tilhengere. Systemet fungerer ved å aktivere luftbremsene på tilhengeren automatisk, når det kjenner at traktoren bremser ved hjelp av motor og transmisjon. Dette gir god kontroll over tunge tilhengere på sleipt og glatt underlag. Eksosbrems på motoren er også tilgjengelig, og sikrer mindre slitasje på bremser både på traktor og slept redskap.

Vekt og mål

Maksimal traktorvekt er satt til 14 000 kilo som vil gi en stor tilhengervekt. En typisk norsk traktorvekt vil havne på 8 450- 9 900 kilo, men valg av utstyr, dekk osv vil påvirke dette.

Svingradiusen på den store traktoren oppgis til 5,9 meter, med framdekk i dimensjon 600/65 R28 og 1 858 mm sporvidde.

Traktoren er om kort tid tilgjengelig i Norge

Neste artikkel

New Holland oppgraderer T5