Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Bedre tider i A-K maskiner

Har tredoblet markedsandelen på fem måneder

Administrerende direktør i A-K maskiner, Erik Grefberg, er fornøyd med A-K's fremgang, og mener det hele er et resualtet av en bedra, internt kultur i bedriften og et modellutvalg som appelerer til traktorkunden.

A-K maskiner opplevde en heller laber start på traktorsalget 2019 med kun 6,1 prosent av markedet ved utgangen av april. Den rykende ferske registreringsstatistikken for september, viser mer tiltalende tall for de to CNH-traktorene, og da særlig New Holland med 26 solgte eksemplarer i den første høstmåneden. Dette betyr at A-K kan nå smykke seg med en samla markedsandel på 17,5 prosent.

Traktor har tatt en prat med administrerende direktør i A-K maskiner, Erik Grefberg for å få høre mer om hans betraktninger rundt årsakene til den solide framgangen

- For det første har vi selvtillit på det vi kollektivt gjør i A-K om dagen. Våre løpende kundeundersøkelser viser at våre mekanikere og selgere blir enormt verdsatt i markedet. I A-K har vi arbeidet mye med de riktige strukturene i det daglige arbeidet vårt og med holdningene vi har blant våre ansatte, forteller Grefberg entusiastisk

Erik Grefberg har dessuten gjort seg noen betraktninger rundt hva som kan være årsaken til den heller labre starten på året, sammenlikna med en del av konkurrentene

- Markedsandeler handler også om hva konkurrentene i markedet gjør. Flere av våre konkurrenter solgte mange traktorkontrakter veldig rimelig rundt Agroteknikk-tiden i fjor. Vi var ikke med på det pris-racet, men har de samme gode prisene hele veien. De konkurrentene som solgte svært mange traktorer med store rabatter i en kort periode gikk inn i 2019 med rekordhøye ordrereserver. Så når disse har tømt ut traktorer fra disse priskampanjene i første del av 2019 og vi leverer relativt steady måned for måned, så vokser våre markedsandeler naturligvis.

Annonse

Mål om 15 prosent inn i 2020

A-K maskiner lå i en lengre periode inntil 2014, på en samla markedsandel over 20 prosent. Grefberg antyder at årsaken dels er av teknisk karakter, dels intern.

– Den gamle New Holland T4000 og T5000 solgte godt i Norge, men første generasjon T4 og T5 traff ikke på samme måte. De nye seriene har imidlertid slått an langt bedre. New Holland T6 er en etablert, populær modell, men vi ser økende interesse for de mindre og enklere traktorene som Case IH Farmall A og New Holland T4S, forteller Grefberg og forsetter

– A-K maskiner har brukt de tre siste årene på å etablere gode rutiner og en profesjonalisering av kulturen internt. Vi skal beandle enhver kunde på like vilkår, og opptre som bærekraftige og troverdige. Forutsigbarhet er viktig, og dette fordrer at alle ledd tjenger penger. Vi må rigge oss til på en måte som gjør at vi klarer oss i et tøft marked ikke bare om to år, men også om 10-12 år, avslutter Erik Grefberg, som avslører at A-K forholder seg til et edruelig mål om å gå inn i 2020 med en samla markedsandel på 15 prosent.

A-K maskineres utvikling i samla markedsandel for merkene Case IH og New Holland i 2019.

Neste artikkel

Fra mais til kirsebær i spektakulær innhøstingsvideo