Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Avlesservogna vender tilbake

Underhaugs berømte avlesservogn vekkes opp fra dvalen.

Vises fram: Daglig leder Ben Henrik Underhaug foran avlesservogna som skal stilles ut på Agroteknikk 8.-11. november. Alle foto: produsenten

Det er ni år siden sist at vogna var tilgjengelig som fabrikkny.

-Vi stiller ut avlesservogna på Agroteknikk i november. Det er ikke tilfeldig at vi gjør det akkurat nå, forteller en stolt daglig leder Ben Henrik Underhaug i Underhaug AS på Nærbø. Målsettingen er å samle nok bestillinger til å produsere en serie på minimum 15 enheter. Noe liknende ble vurdert for 5-6 år siden, men da var ikke interessen stor nok.

I år er det 40 år siden at F.A. Underhaugs Fabrikk produserte den første prøveserien med sine kjente avlesservogner. I løpet av få år ble produktet markedsledende. Fra 1987 havnet produktet i Kverneland-konsernets hender. I en kort periode lå rettighetene hos TKS, som i 2009 produserte den siste serien på 20 vogner. Etter at TKS stanset produksjonen valgte Underhaug å sikre seg alle rettighetene. Vogna var da tilbake i familiens hender.

Tilbake til røttene: Den første prøveserien av Underhaugs avlesservogner ble produsert for 40 år siden. Nå er rettighetene tilbake hos opphavet.

Lite tilgang på bruktvogner

Tusenvis av vogner ble levert gjennom årenes løp. Overgangen til skiveslåmaskiner og rundballer la markedet nesten helt dødt. Bransjekollegaen Serigstad på Bryne leverer fortsatt et hundretalls nye slaghøstere per år. Ben Henrik Underhaug mener det derfor er rimelig å tro at det også vil gjenoppstå et behov for nybygde avlesservogner.

Annonse

-Vi følger nøye med i markedet. Inntil ganske nylig har brukerne hatt muligheter til å erstatte utslitte vogner med nyere og pent brukte vogner. Vi har hatt økende leveranser av reservedeler. Nå er tilgangen på de gode bruktvognene nesten borte, forklarer Underhaug. Han henviser til at det finnes gårdbrukere som har skaffet seg opptil fire vogner, tre av dem står i reserve.

Fornyet etterspørsel: Ettersom tilgangen på gode bruktvogner begynner å avta, tror Underhaug at det er marked for å levere en serie nyproduserte avlesservogner.

Påfyll i nisjemarked

Underhaug vet godt at volummarkedet aldri kommer tilbake. Men serieproduksjon i takt med etterspørselen, kanskje en produksjonsserie annet hvert år, skal kunne tilfredsstille de som sverger til den berømte vogna.

-Vi vil bygge den versjonen det spørres etter, med 3,7 meter lang lastekasse. Vi går ikke på akkord med kvaliteten og leverer blant annet galvanisert stål i kassa, akkurat som markedet forventer. Det nye er at vi bruker vårt eget fargeprogram, rød og grå – og ikke minst at vi benytter pulverlakkering. Det har aldri skjedd før. Mekanisk sett er vogna identisk med forgjengerne, vi eksperimenterer ikke med nye løsninger på den første serien, sier Underhaug.

Det er Kenneth Underhaug som står teknisk ansvarlig for gjenopptakelsen av produksjonen. I første omgang med den enslige demonstrasjonsvogna som ble ferdigstilt for et par uker siden. Det er mange år siden at de danske og finske konkurrentene forsvant fra markedet. I den forstand kan Underhaug håndtere en fornyet etterspørsel alene.

Neste artikkel

Oppgradert 5R fra John Deere