Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Avlesservogna kommer i mai

I februar vil Underhaug AS på Nærbø sette i gang produksjon av sin berømte avlesservogn. Ordremengden er stor nok til å vekke produktet opp fra dvalen.

Første på ni år: Denne avlesservogna sto utstilt på Agroteknikk i høst, og er den første som er laga etter at produksjonen ble lagt ned for ni år siden. Nå skal flere snart produseres. Foto: Trond Martin Wiersholm

Så seint som i desember i fjor var det usikkert om det ville bli noe produksjon i 2019. Demonstrasjonsvogna på Agroteknikk 2018 skapte stor oppmerksomhet, men mange av interessentene sitter fortsatt på gjerdet og venter.

- Vi ønsket oss en ordremasse på minst femten vogner. Jeg kan bekrefte at vi har fått nok ordrer til å sette i gang. Vi vil levere vognene ut i markedet i slutten av mai, forteller daglig leder Ben Henrik Underhaug. Om et par uker er det for seint å bestille vogn for levering i 2019. Bestillinger som kommer seinere blir henvist til 2020.

Det er ni år siden at den foreløpig siste Underhaug 7000 trillet ut i markedet. I år er det 40 år siden at sagnomsuste F.A. Underhaugs Fabrikk satte i gang masseproduksjon av vogna, som siden den gang er solgt i over 12 000 eksemplarer. Den foreløpig siste serieproduksjonen skjedde i regi av TKS på Kvernaland.

Geografisk betinget marked

Mange av avlesservognene fra Underhaug har oppnådd svært høy alder, og med riktig stell og ettersyn vil levetiden være vesentlig høyere sammenliknet med en gjennomsnittlig slaghøster.

- Totalmarkedet for nye vogner vil holde seg lite. Men vi ønsker uansett å følge opp etterspørselen som har kommet i den senere tid. De vognene vi skal levere i år er bestilt av gårdbrukere langs kystfylkene fra Rogaland i sør til Trøndelag i nord. Markedet i landets østligste fylker synes å være helt dødt, forklarer Underhaug. Det samme gjelder for Nord-Norge.

Nostalgifaktoren var temmelig høy da Underhaug presenterte en nybygd demonstrasjonsvogn i oktober i fjor. Nyhetssaken var den tredje mest leste på Traktor.no i 2018.

- Det var kjempespennende for oss å få kjenne på den enorme responsen. Samtidig visste vi at en del av de som er reelle interessenter, ikke nødvendigvis er i kjøpemodus akkurat nå. Vi har allikevel stor tro på at noen av dem vil bestille seinere. Vi ser ikke bort i fra at vi kan produsere en liten serie hvert år, eventuelt annethvert år, sier Ben Henrik Underhaug, og legger til at enkelte har kommet med forslag til endringer på produktet. Inntil videre vil det ikke bli aktuelt å gjøre endringer, men spesialtilpasninger kan gjøres, hvis kunden vil betale for det. Den viktigste forandringen inntil videre er at vogna blir pulverlakkert, slik dagens standard tilsier.

Annonse
Spennende: Daglig leder i Underhaug AS, Ben Henrik Underhaug, sier det er spennende å kjenne på den gode responsen de har fått om ny produksjon av avlesservogna. Her foran utstillingsmodellen på Agroteknikk. Foto: Trond Martin Wiersholm

Spesialstøpte komponenter

Mange av komponentene til avlesservogna er en del av hverdagen hos Underhaug, med tanke på ansvaret for reservedeler til alle vognene som er i bruk.

- I disse dager bestiller vi de støpte komponentene som hører til Underhaug 7000. Disse er ikke å regne som typiske slitedeler, men snarere komponenter som ikke har vært laget nye siden sist gang vogna var i produksjon, sier Underhaug.

Nullserie med ny rundballevogn

En annen nyhet fra Underhaug er en nyutviklet rundballevogn, som skal gi tryggere og enklere transport av rundballer. Nye og strengere forskrifter for transportsikkerhet er ute på høring, og dette er et vesentlig motiv for å lansere et nytt transportprodukt.

- Vi viste fram prototypen på Agroteknikk 2018. Det neste steget blir å produsere en nullserie i løpet av første halvår, som vil gjøre nyheten mer synlig ute i markedet. Vi arbeider for tiden med å få produktet godkjent for bruk på offentlig vei, noe som er et vesentlig poeng med vårt nye vognprodukt, forklarer Underhaug, som kan fortelle om at flere og flere gårdbrukere gir signaler om at smertegrensen er nådd for tungt og ekstremt jordpakkende driftsutstyr. Ifølge Underhaug finnes det mange som gir uttrykk for at de ønsker å gå i retning av lettere utstyr.

Neste artikkel

Ny Claas-forhandler i Agder