Kubota har havnet litt mellom to stoler i Norge. De samarbeider ikke med noen av de store traktorimportørene, men importeres gjennom danske Nellemann Machinery, som kjøpte den tidligere importøren Svenningsens i 2017. Likevel er Kubota en aktør å regne med, for eksempel er de verdens største produsent av gravemaskiner under åtte tonn, og Kubota er heller ingen liten aktør innen produksjon av traktorer. I 2014 produserte selskapet over 180 000 traktorer.

Nye Kubota M6002 tar over etter serien MGX-IV. Selv om familielikheten med de gamle modellene er slående, er M6002 en helt ny traktorserie. Enkelte komponenter som motor og transmisjon er med videre, men selve grunnkonstruksjonen er ny, med sterkere aksler, ny og større hytte og en rekke store og små forbedringer. Kubota produserer viktige komponenter selv, i Japan, framfor å kjøpe disse eksternt.

Tre modeller

6002-serien vil komme i tre modeller, M6-122, M6-132 og M6-142. De vil alle drives av den samme firesylindrede, egenproduserte motoren på 6,1 liter. Motoren har fireventilsteknikk og klarer selvsagt alle relevante avgasskrav. Motoreffekten er på henholdsvis 123, 133 og 143 hestekrefter. I tillegg tilbyr Kubota 20 hestekrefter ekstra som powerboost, som aktiviseres ved transport. Dreiemomentet til motoren er ganske flatt, som gjør at den drar godt på lave turtall. Motoren oppleves som stillegående, både utenfor og inni hytta.

Transmisjon

Kubota tenker konservativt og tilbyr på den nye M6002-serien 24-trinns powershift. Tre grupper og åtte trinn er basisen, og funksjoner som brems-for-kløtsj og justerbar aggressivitet på vendegiret er på plass. Hvor aggressivt powershiften girer, kan også justeres av føreren. Girkassa har autofunksjon, og for dem som trenger det, kan M6-142 også leveres med krypegir. X-press restart, som Kubota kaller sin brems-for-kløtsj-funksjon, fungerer veldig fint, og kobles enkelt inn ved å trykke inn en knapp på dashbordet. Selv om M6002 foreløpig ikke kommer med trinnløs transmisjon, har ikke det hindret Valtra sin G-modell og MF sin 5S, i å selge svært godt, som er traktorer i den samme effektklassen. Toppfarten ved transport er 40 kilometer per time ved et lavt ECO-turtall på 1 639 o/min.

Hytta

Hyttestammen kommer fra den større serien, M7. Hytta er lys, trivelig og har det du trenger, der du trenger det. I god Kubota-tradisjon er funksjonell et mer beskrivende ord enn overdådig. Glatt og grå, men funksjonell og lys plast dominerer. Det er en rekke oppbevaringspunkter rundt omkring i hytta. Støynivået er behagelig lavt, og spesielt er nivået for transmisjonsstøy svært lavt. På mange konkurrerende traktorer er det ofte en bakgrunnssusing som er sjenerende. Ventilene for utvendig hydraulikk er mekaniske og fint plassert.

Importøren, Nellemann Machinery, har også montert en Quicke lastersentral for å betjene fronthydraulikken, og denne har fått en svært god plassering. Dette er viktig, for traktorer i denne størrelsen går ofte med frontlaster eller frontmontert snøplog. Traktoren er så ny at frontlasterprodusenten Quicke ikke er klar med braketter ennå, men de jobber med saken.

Sikten er god, både til sidene og bakover. Traktoren er utstyrt med både framaksel og hyttefjæring, noe som gir behagelig gange i åkeren.Vi hadde selvsagt ønsket oss at Kubota utformet motorpanseret i en mer frisiktvennlig fasong, men de er som flertallet av konkurrentene. M6002 kommer med frisikttak, noe som gjør traktoren lys og trivelig inni, i tillegg til å forbedre sikten. Kjørespaken gjør det den skal, verken mer eller mindre. Den sitter godt i hånda, og det er mulig å skjønne hva slags funksjoner de ulike knappene har, uten å lese instruksjonsboka.

Nellemann bestiller traktorer til Norge med ISOBUS-løsning, og en helt grei sju tommers skjerm var på plass i traktorene som vi prøvekjørte. Et helt batteri av 16 LED-lamper var også på plass, noe som Kubota tidligere har installert i Norge. Nå er det på plass fra fabrikk.

Hydraulikk

Kubota har utstyrt traktorene i M6002-serien med en lastkjennende pumpe på 115 liter per minutt. Traktorene kommer med tre dobbeltvirkende uttak som standard, men de to vi prøvekjørte, hadde begge fire dobbeltvirkende, og det bør en traktor i denne kategorien ha i dag. Alle uttakene kommer med struping av volum innvendig i hytta. Uttakene er mekanisk betjente, og elektriske styrte uttak er per i dag ikke tilgjengelig.

Traktorene i M6002-serien løfter 7 000 kilo på bakre trepunkt, og foran løfter de 3 260 kilo i det MX-produserte frontløftet. Den ene traktoren vi prøvekjørte, hadde også PTO foran, den andre hadde ikke det. Trekkroken er fra Dromone og har hydrauliske utskyt som standard. Da kan man plukke opp hengerdrag som har ramlet ned, raskt og enkelt.

Mål og vekt

Traktorene i M6002-serien oppleves langt mer snerte i fasongen enn det de egentlig er. Kubota sin spesielle portalaksel gir god svingradius i utgangspunktet, og når Bi-Speed-systemet aktiveres, får du en svingradius på en 140 hestekrefters traktor, som tilsvarer det du finner på Kubota sine små traktorer i M4003-serien. Det er eksepsjonelt og må oppleves. En akselavstand på 2 690 millimeter er hele 140 millimeter lengre enn storselgerne MF 5S og Valtra G, ja, fakisk er akselavstanden på nye Kubota M6-142 30 millimeter lengre enn en Valtra N, som er en traktorserie på helt opp til 200 hestekrefter. Likevel gjør Bi-Speed-systemet til Kubota at svingradiusen bare er 4,5 meter. Vi har ikke prøvd nye M6-142 langs vegen i transport, men den lange akselavstanden bør gi en svært stabil transporttraktor. Kubota oppgir egenvekta til seks tonn, noe som er OK i denne klassen, og lastevekta er satt til 3 800 kilo.

Oppsummering

Vårt førsteinntrykk er at Kubota sin M6002-serie har mye av DNA-et Kubota er kjent for. Robuste og praktiske løsninger som er funksjonelle og solide, bør kunne trekke flere kunder i denne effektklassen. M6-142 oppleves som lettkjørt, støysvak og komfortabel, rett og slett som en real arbeidskompis. Importøren Nellemann Machinery jobber jamt og trutt for å øke merkets anseelse i Norge, og med M6002-serien har de de absolutt et nytt kort å spille ut.

Et ess Kubota har i ermet, er at M6002-serien kommer med fem års fabrikkgaranti. Som standard dekker denne 2 500 driftstimer, men Kubota tilbyr også en oppgradering om kjøperen trenger mer enn 500 årlige driftstimer.

Kubota M6-142

  • Motor: Kubota V6108-TIEF5
  • Motoreffekt: 143 hestekrefter + 20 hestekrefter powerboost
  • Maks. dreiemoment: 645 Nm
  • Transmisjon: Kubota tre gruppegir, åtte powershift-trinn. Autoshift 24/24.
  • Hydraulikkapasitet: 115 liter/minutt
  • Hydraulikkuttak: Fire dobbeltvirkende (tre dobbeltvirkende er standard )
  • Løftekapasitet bak: 7 000 kilo
  • Løftekapasitet foran: 3 260 kilo
  • Kraftuttak: 540/540 ECO 1 000/1 000 ECO
  • Dekk foran: 440/65R24 Trelleborg
  • Dekk bak: 600/65R34 Trelleborg
  • Akselavstand: 2 690 millimeter
  • Drivstofftank: 230 liter
  • AdBlue: 20 liter
  • Vekt: 6 000 kilo (driftsvekt, uten fører/ekstrautstyr)
  • Støynivå: 71 dB (A)
  • Serviceintervall, motorolje: 500 timer
  • Serviceintervall transmisjons-/hydraulikkolje: 1 000 timer
  • Pris, testtraktor: ZZZ 000 kroner
  • Pris, ren traktor: fra YYY 000 kroner