Traktormarkedet går javnt og trutt, til tross for krise i økonomien for en rekke kunder. Det ble satt skilter på 251 nye traktorer i april, omtrent som i mars. D.Totalt sett for året, er økningen så langt på fem traktorer, eller sagt på en annen måte, omtrent som i fjor.
John Deeere leverte 68 traktorer i april, en økning på fire enheter sammenlignet med 2021. Likevel mangler de endel for å komme opp til førsteplass for året, som fortsatt holdes av Valtra, med 54 leveringer i april og 228 til nå i år.
Massey Ferguson leverer 43 traktorer og det er også på nivå med samme måned i 2021. Noen ganske få av disse er de nye 6S og 7S traktorene, som vi er spent på å prøve.
Fendt havner som vanlig på en fjerdeplass, denne gangen med 40 registreringer. På fire måneder ligger dermed Fendt 16 enheter bak fjorårets tall, med 133 totalt. Det er nok til å holde på fjerdeplassen, med svært god margin.
Claas holder på på femteplassen, med ni leverte traktorer. Det betyr at de har dabbet av litt sammenlignet med mars.
Spenningen rundt CNH-merkene er til å ta og føle på i markedet. Det var ventet nyheter rundt forhandlernettet til A-K maskiner før april var omme, men Traktor er kjent med at partene fortsatt forhandler, for å komme til enighet innen første juni. Mye tyder på at usikkerheten påvirker salget i Norge. Likevel får New Holland får 13registreringer og Case IH får fire i april. I tallmaterialet vi mottar, har vi ingen mulighet til å sortere på hvem som selger de ulike traktorene av de to importørene.
Framgangen til Deutz-Fahr stoppet litt i april, og det ble bare satt skilter på 2 nye traktorer, en negang på 11 fra samme periode i fjor. Vi er kjent med at endel forhandlere har solgt bra, så her kan det være leveringsutfordringer som rammer.
Tre av fire er fra de store
Ellers er det spennende å se at Valtra, John Deere, Massey Ferguson og Fendt nå til nå i år har levert nesten tre av fire traktorer her i landet. De fire store har til sammen en markedsandel på 73,8 prosent. Agco har med sine tre merker, over 52 prosents markedsandel til nå her i landet.
Leveringsproblemer er fortsatt snakkisen i bransjen, og det ser ikke ut til at dette kommer til å gå over med det første. I praksis har mange leverandører nå opp mot et år, og i enkelte tilfeller også lengre leveringstid.