Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Familiebedrift: Einer og Flemming Underbjerg er henholdsvis gründer og salgsansvarlig. Ytterligere tre familiemedlemmer jobber i bedriften.
Familiebedrift: Einer og Flemming Underbjerg er henholdsvis gründer og salgsansvarlig. Ytterligere tre familiemedlemmer jobber i bedriften.

Med hjerte for Fendt

Fendt-Specialisten Underbjerg i Danmark har til enhver tid 120-140 Fendt på lager, og er dermed et av de aller største Fendt-sentrene som finnes.

I Rødekro, helt sør på Jylland i Danmark, nær grensa til Tyskland, finner vi ett av de største Fendt-sentrene i Europa. Her har familiebedriften Underbjerg gjennom 27 år tilbudt traktorer, deler og kompetanse til kunder over hele Europa.

(Felles inn i hovedbildet?)
(Felles inn i hovedbildet?)

Spesialiserte

Einer Underbjerg, som er gründer og eier av bedriften, er helt klar på at bedriftens mål er å være kundens beste partner på Fendt-traktorer. Dermed må man gå andre steder om man ønsker seg redskaper og tilbehør. Lastere og dekk er også innenfor bedriftens satsingsområde, men der stopper det også.

Dekk: I tillegg til traktorer er dekk et viktig satsingsområde for Underbjerg.
Dekk: I tillegg til traktorer er dekk et viktig satsingsområde for Underbjerg.

– Vi skal være best på det vi driver med, og da må vi ha stor kompetanse på området. Så enkelt er, forteller senior Underbjerg.

Fendt-Specialisten Underbjerg sysselsetter om lag 40 personer i Danmark. Også i Tyskland finnes en avdeling med noen ansatte. Avdelinga i Danmark har gjerne 120–140 traktorer på lager, og årlig omsetter bedriften rundt 300 Fendt-traktorer. Kompetansen i bedriften er bunnsolid, eieren Einer og kona Ellen har vært med helt siden starten. Sønnen Flemming har jobbet i bedriften i 13 år og er ansvarlig for salg. Broren, Kenneth Underbjerg, har vært i bedriften i 19 år og er ansvarlig for verksteddrifta hos Underbjerg. Og en tredje sønn, Lasse Underbjerg, jobber på verkstedet og er verkstedformann. Han har vært i familiebedriften i fire år.

Hyllevare: Bedriften har normalt 130–140 Fendt-traktorer på lager. Siste året har de levert ikke mindre enn 16 eksemplarer av modellen 1050.
Hyllevare: Bedriften har normalt 130–140 Fendt-traktorer på lager. Siste året har de levert ikke mindre enn 16 eksemplarer av modellen 1050.

Kvalitet koster mindre

Fendt er kjent for å være ganske kostbare maskiner, men levetid, og ikke dermed levetidskostnader, er ikke noe større enn for andre traktorer, ifølge eksperten.

– Fendt er traktorer som velges når kunden skal kjøre mye. Selv om investeringskostnaden kan være litt høyere for en Fendt, er kostnadene over tid lave. Annen- og tredjehåndsverdien er høy, og vi ser bra interesse på bruktmarkedet for traktorer som kanskje har blitt 20 år gamle, og har passert 20 000 timer. Fendt er kvalitet som holder seg, sier Einer.

Blandet: Det er ikke bare nytt og blankt, det som står klart til å møte sin neste eier. Her står to trofaste slitere, i form av Fendt Favorit 612, og venter.
Blandet: Det er ikke bare nytt og blankt, det som står klart til å møte sin neste eier. Her står to trofaste slitere, i form av Fendt Favorit 612, og venter.

Han forteller også at Fendt alltid har vært en traktor for maskinstasjonene. Dette er kunder som ofte har svært høye krav både til komfort, kvalitet, økonomi og ikke minst oppetid.

Europeisk marked

Siden Underbjerg utelukkende jobber med Fendt, anser de på mange måter hele Europa for å være sitt «hjemmemarked». Kjøp og salg på tvers av landegrenser er jo selve grunntanken bak EU-samarbeidet.

– Siden vi kjenner Fendt godt, og har god oversikt over hvilke markeder som for eksempel vil ha ulike utstyrsgrader og ulike pakker på traktorene, kan det være at vi kjøper brukte traktorer i ett land, og selger dem et annet sted. Noen markeder vil ha spesielle modeller, utstyrsgrader og varianter, som er mindre populære brukt andre steder. Dette jobber vi med til daglig, noe som gjør oss best egnet til å vurdere salgsverdi og potensial for en gitt brukt maskin, forteller Einer.

Hjemmemarkedet, altså Danmark, etterspør stadig flere store traktorer, og størrelsen øker stadig.

– Entreprenører, maskinstasjoner og bønder sliter med å få tak i nok kvalifiserte ansatte. Dette har vært et problem i mange år, men de siste fem årene har dette blitt prekært. Dermed må stadig større maskiner til, for å rekke over oppgavene. Vi ser en økende interesse for Fendt sin 800-, 900- og 1000-serie. Disse har alltid vært populære, men nå øker det betydelig. Vi har det siste året levert 16 eksemplarer av 1000-serien, forteller Einer.

På spørsmål om hvilke markeder som etterspør de ulike variantene, sier Einer at det er vanskelig å være kategorisk.

– Traktorer med lite utstyr, eller enkelt utstyrt, selges ofte nye i Storbritannia. Når de etter en tid skal på bruktmarkedet, er faktisk Tyskland et land som gjerne vil ha enklere utstyrte traktorer, uten alt mulig av presisjonsutstyr og lignende. Gjerne med få timer; det er fortsatt veldig viktig for mange kunder.

Også hobbymarkedet, som han kaller det, er i vekst.

– Folk har generelt mer penger, både i Danmark, Tyskland og andre plasser. Dermed ser vi at interessen for å pusse opp og sette i stand brukte, eldre gromtraktorer, er økende. Dette blir en lidenskap og hobby for mange entusiaster, sier Einer.

Farmer: Er du interessert i en godt brukt Farmer 300 med tohjulstrekk, kan Underbjerg hjelpe deg med det.
Farmer: Er du interessert i en godt brukt Farmer 300 med tohjulstrekk, kan Underbjerg hjelpe deg med det.

Lite rust

Vi kunne se at mange av traktorene var i ekstremt pen forfatning, selv med et betydelig timetall, langt over det som er vanlig i Norge. Det er mye mer uvanlig at traktorer brukes til snørydding og salting i Danmark, delvis fordi vintrene gjerne ser helt annerledes ut, men også fordi det er mer tradisjon for å bruke andre maskintyper. Det betyr at det er enkelt å finne traktorer med 12 0000–15 000 timer eller mer, som knapt har en rustflekk.

Liten: Det er ikke bare kjempestore traktorer å finne hos Underbjerg. Denne lille, søte traktoren har vært brukt i kommunal tjeneste.
Liten: Det er ikke bare kjempestore traktorer å finne hos Underbjerg. Denne lille, søte traktoren har vært brukt i kommunal tjeneste.
Gravelaster: Mange er ikke klar over at Fendt også har bygget gravelastere. De er bygget som spesialmaskiner helt fra bunnen av.
Gravelaster: Mange er ikke klar over at Fendt også har bygget gravelastere. De er bygget som spesialmaskiner helt fra bunnen av.

Verksted for alle utfordringer

Også verkstedet spesialiserer seg utelukkende på Fendt, og her utføres mirakler.

– Større reparasjoner, og kanskje spesielt skadeutbedringer, er vår spesialitet. Der står det for eksempel en Fendt som har vært utsatt for en skikkelig trafikkulykke, forteller Einer, og peker:

Kræsj: Denne traktoren har vært involvert i en trafikkulykke og blir bygd opp igjen ved hjelp av brukte deler og ekspertise.
Kræsj: Denne traktoren har vært involvert i en trafikkulykke og blir bygd opp igjen ved hjelp av brukte deler og ekspertise.
Annonse

– På akkurat denne plukker vi ned hele traktoren og benytter deler av ramma fra en opphugget traktor. Dermed holder vi kostnaden på et akseptabelt nivå, totalt sett. Da blir det lønnsomt, forklarer han.

Han forteller også at etterspørselen etter større utbedringer og reparasjoner øker. Det har kanskje sammenheng med at maskinene blir stadig mer kostbare?

Bedriften mottar også traktorer fra Europa på lastebil, for helbredelse hos ekspertene.

– Før var det kanskje mer vanlig at en lokal aktør tok ut en motor eller transmisjon, og sendte denne til oss for utbedring. Nå ser vi at det blir mer og mer vanlig at vi får inn hele traktoren. Våre teknikere er spesialister på akkurat Fendt og har gjerne gjort den samme jobben mange ganger tidligere. Da går det raskt unna å demontere også, noe både kunden og vi tjener på, sier Einer.

Klargjøring: I en egen del av verkstedet pågår klargjøring av nye Fendt-traktorer.
Klargjøring: I en egen del av verkstedet pågår klargjøring av nye Fendt-traktorer.

Underbjerg forteller at det ikke er noe i veien for å få en norsk traktor transportert ned på lastebil, om det skulle være interessant.

– Kaia i Hirtshals er bare noen timer unna, så det kan i mange tilfeller være en god løsning også for norske kunder å sende traktoren ned, om de vil ha oss til å utføre en større overhaling eller utbedring.

At Norge ikke er medlem av EU, er ikke Underbjerg spesielt begeistret over.

– Det er mye mer arbeid med papirer og lignende for å sende varer til Norge. Dermed er det kanskje ikke lønnsomt å gjøre mindre forsendelser, siden frakt og fortolling blir tidkrevende og dyrt, forteller Einer.

Her kan et tips være å reise ned selv og hente de delene du vil kjøpe. Selve turen er bare en kort fergetur fra Larvik til Hirtshals, og en biltur på cirka tre og en halv time. Det er ingen toll på traktordeler, bare moms, som betales når du kommer til Norge.

Eget motorverksted finnes også, der motorene overhales helt fra bunnen av.

Spesialist: Leif er motorspesialist og overhaler motorer til Fendt-traktorer.
Spesialist: Leif er motorspesialist og overhaler motorer til Fendt-traktorer.
Fabrikkoverhalt: Ønsker du ikke å overhale din egen motor, har Underbjerg også nye motorer på lager.
Fabrikkoverhalt: Ønsker du ikke å overhale din egen motor, har Underbjerg også nye motorer på lager.

Huggeri

I tillegg til traktorsalg og salg av nye deler er Underbjerg også kjent for en omfattende virksomhet rundt demontering og hugging av traktorer. Og her som ellers i bedriften, er det kun Fendt som står på menyen. Skadde og ødelagte Fendt-traktorer blir kjøpt opp og demontert. Skadene varierer, det finnes alt fra traktorer som ser mer eller mindre komplette og hele ut, til utbrente og totalvrakede eksemplarer. Likevel bedyrer Einer at det meste kommer til nytte.

– Noen må vel dø, for at andre skal leve videre. Hos oss vet kundene at de har god mulighet til å få tak i deler også til eldre Fendt-er. Siden vi kjenner traktorene i detalj, kan vi også bedre bedømme tilstanden på delene før de eventuelt selges. Vi vet også hva slags deler det går an å få videresolgt. Om det er et enkelt tannhjul eller en aksel inne i en girkasse, en lamell til en powershift, et komplett førerhus eller en brukt motor eller framaksel, kan vi ofte bistå. Det er jo helt kurant å benytte brukte deler for å sette i stand en brukt traktor, så lenge delene er i bra stand, forteller Einer.

Likevel er fabrikkoverhalte, komplette motorer, transmisjoner og større komponenter også stadig viktigere varer for Underbjerg.

– Ved å velge en komplett, overhalt transmisjon framfor en ny en, kan kanskje prisen senkes fra om lag 250 000 til 120 000 danske kroner, uten at kvaliteten og levetida blir noe dårligere. Det kan være en bra løsning for en eldre og brukt traktor, sier Einer.

Ribbes: En litt småsliten Fendt 200 plukkes ned og donerer viktige deler til andre eksemplarer.
Ribbes: En litt småsliten Fendt 200 plukkes ned og donerer viktige deler til andre eksemplarer.
Xylon: Sjeldne traktorer som Fendt Xylon finner du også hos Underbjerg. Denne har vært utsatt for en brann og blir donor, så andre kan leve videre.
Xylon: Sjeldne traktorer som Fendt Xylon finner du også hos Underbjerg. Denne har vært utsatt for en brann og blir donor, så andre kan leve videre.
Tålmodig: Ei enslig Xylon-hytte fra noe som må ha vært en kommunaltraktor, venter på sin neste oppgave.
Tålmodig: Ei enslig Xylon-hytte fra noe som må ha vært en kommunaltraktor, venter på sin neste oppgave.
Hyttelager: Underbjerg har et stort antall førerhus fra demonterte traktorer på lager. De hadde faktisk en rekke helt nye førerhus til Fendt 700 stående også.
Hyttelager: Underbjerg har et stort antall førerhus fra demonterte traktorer på lager. De hadde faktisk en rekke helt nye førerhus til Fendt 700 stående også.
Panserlager: Motorpanser i en rekke varianter er tatt vare på, til framtidig glede for uheldige traktorførere.
Panserlager: Motorpanser i en rekke varianter er tatt vare på, til framtidig glede for uheldige traktorførere.
Dieselpumper: Både nye og brukte pumper finnes lagerførte.
Dieselpumper: Både nye og brukte pumper finnes lagerførte.
Motorisering: Både defekte, pent brukte og nyoverhalte motorer. Komponenter som topplokk, veivakslinger og andre store deler er også demonterte, klar for sin neste oppgave.
Motorisering: Både defekte, pent brukte og nyoverhalte motorer. Komponenter som topplokk, veivakslinger og andre store deler er også demonterte, klar for sin neste oppgave.
Smått: Tannhjul og aksler tas ut og inspiseres før de eventuelt kan gjenbrukes.
Smått: Tannhjul og aksler tas ut og inspiseres før de eventuelt kan gjenbrukes.
Glass: Dører og vinduer til alle mulige Fendt-modeller lagerføres.
Glass: Dører og vinduer til alle mulige Fendt-modeller lagerføres.

Framover

Historie: Einer Underbjerg er et levende leksikon hva Fendt-historie angår. Han forteller at etter krigen var ikke mørkegrønne maskiner fra Tyskland spesielt populære i Danmark. Løsninga ble å male traktorene orange.
Historie: Einer Underbjerg er et levende leksikon hva Fendt-historie angår. Han forteller at etter krigen var ikke mørkegrønne maskiner fra Tyskland spesielt populære i Danmark. Løsninga ble å male traktorene orange.

Når det gjelder trender og utviklingstrekk framover, mener Einer at maskinene vil bli enda større. Effektivitet, kapasitet og ytelse vil være helt sentralt for brukerne. Det er lite som tyder på at dette snur, snarere tvert imot. Kunder som kjøper Fendt 500 og 700 i dag, vil kanskje komme tilbake og ønske seg en 800 eller 900 om få år.

Han tror også at eldre, gode maskiner med bra kapasitet, vil øke ytterligere i popularitet.

– Eldre traktorer har gått fra å være et problem, til å bli en nyttig ressurs. Mange brukere vil gjerne ha eldre maskiner på stallen, til bruk som reserve, som ekstramaskin eller til noe annet. En godt overhalt Favorit 500 eller 800 som er i god stand, kan gi mange billige timer, for eksempel som ekstratraktor i de aller travleste periodene. Komforten på disse traktorene er jo også helt OK, selv om de selvsagt ikke måler seg med noe helt nytt. Det er et kostnadsspørsmål for mange, avslutter Einer.

Moro: Litt moro må man unne seg, mener Einer Underbjerg, og viser fram traktorpulleren til bedriften.
Moro: Litt moro må man unne seg, mener Einer Underbjerg, og viser fram traktorpulleren til bedriften.

Neste artikkel

John Deere dominerte i Tyskland