Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Claas nyåpner traktorfabrikk

Claas gjenåpner sin traktorfabrikk i Le Mans i Frankrike etter å ha investert 40 milloner Euro i oppgraderinger.

Oppdatert: Det er kostet på 40 milloner  euro over en treårsperiode i Le Mansfabrikken.
Oppdatert: Det er kostet på 40 milloner euro over en treårsperiode i Le Mansfabrikken.

Traktorfabrikanten har fra de tok over Renault i 2003 investert på Le Mans fabrikken rett på utsiden av Paris. Sist ut er en tre års oppgradering, som gir fabrikken en kapasitet på inntil 13 000 traktorer i året. Ambisjonene er å vokse.

Moderne fabrikklinje

Claas sine sjefer, administerende direktør Thomas Böck og Dr Martin von Hoyningen-Huene som er sjef for traktorenheten hos Claas kunne stolt vise fram fabrikken både i fakta og i form av en virtuell tur langs selve produksjonslinjen. Det ble påpekt at fornyingen av fabrikken var skjedd rundt operatøren, og det er lagt stor vekt på lys, renhold og ergonomi som vil være med å holde kvaliteten jevn og høy. Med et omfattende arbeid lagt ned i støttesystemer som roboter i deleforsyning, automatiske delelager og bedre systemer for intern kommunikasjon og montering, er man rigget for vekst. Målet er i første omgang å øke fra omlag 10 000 traktorer til år, til 13 000 traktorer årlig.

Roboter: Det er tatt i bruk roboter og systemer som forsyner operatøren på samlebåndet med det han trenger, når han trenger det.
Roboter: Det er tatt i bruk roboter og systemer som forsyner operatøren på samlebåndet med det han trenger, når han trenger det.

Mer skreddersøm

De omlag 700 arbeiderne på fabrikken ferdigstiller rundt 50 traktorer daglig. For Claas har det vært viktig å legge til rette for at kundene enkelt skal få de tilpasningene som ønskes, allerede på produksjonslinja. Siden traktorene produseres etter kundeordre, er det viktig å ha et system som gjør det mulig å effektivt få komponentene fram til operatøren som er ansvarlig for å montere det hele sammen. Her hjelper automatiske vogner med å transportere delene til der de skal monteres, og følger linja gjennom produksjonen. Produksjonen består av en hovedlinje, og to sidegrener, hvorav den ene produserer hytter og den andre drivlinjer, før det hele føres inn på selve produksjonslinja, og blir til en traktor. Bruk av førerløse roboter, AGV flytter traktorene fra første til siste monteringsstasjon

Operatører: Claas har lagt vekt på å bygge en ergonomisk, god arbeidsplass for de ansatte. Som dermed kan bygge enda bedre traktorer, raskere og mer effektivt.
Operatører: Claas har lagt vekt på å bygge en ergonomisk, god arbeidsplass for de ansatte. Som dermed kan bygge enda bedre traktorer, raskere og mer effektivt.

Traktorer - en viktig del av Claas

Siden Claas kjøpte forhenværende Renault i 2003, har traktorer blitt en viktig del av selskapets virksomhet. Omlag 1/4 av selskapets inntekter, altså 1 millard euro kommer fra salg av traktorer. Claas eksporterer rundt 80% av traktorene de produserer på Le Mans fabrikken, til 80 land. Markedsandelen i Europa er rundt 10 prosent. De aller største Claas-traktorene i Xerion-serien blir produsert i Harsewinkel i Tyskland.

Kvalitet: Mer bruk av automatiske systemer, vil hjelpe Claas å bygge bedre traktorer, raskere.
Kvalitet: Mer bruk av automatiske systemer, vil hjelpe Claas å bygge bedre traktorer, raskere.
Annonse

Utfordringer globalt

Claas kunne også fortelle at man ikke slipper unna konsekvensene av den pågående korona-epidemien. Blant annet har det i perioder vært forsyningsproblemer på halvledere, som også har skapt problemer. Det man imidlertid ser på som et større problem er at prisene på råmaterialer stiger.

– Det betyr dyrere maskiner på sikt, var Thomas Böck sin korte forklaring på dette, før han la til: komponentmangel forsinker oss innimellom, men det stopper oss ikke.

– Vi jobber for å effektivisere og dermed motvirke effekten av disse prisstigningene, men de vil gi effekt om det vedvarer var direktørens oppsummering.

Jobber med konsepter

Claas-sjefene kunne også fortelle at man jobber med ulike konsepter, både innen autonomi og ikke minst drivlinje og motorteknologi, men advarte samtidig kjøperne mot å tro at det står store endringer rett rundt hjørnet.

–Vi har jobbet med ulike former for teknologi i over 10 år nå, og vi ser at det kommer til å skje ting. Både elektrisk drift, altså batterier, men også ulike former for hybridteknologi er under utvikling. Ulike former for gassmotorer jobbes det også med, og ikke minst forbrenning av hydrogen kommer, men det tar tid oppsummerte Böck som er direktør for Claas

Lyst: I den oppgraderte fabrikken skal det være lyst, rent og trivelig. Da blir traktorene enda bedre, siden enhver liten feil kan oppdages med en gang.
Lyst: I den oppgraderte fabrikken skal det være lyst, rent og trivelig. Da blir traktorene enda bedre, siden enhver liten feil kan oppdages med en gang.

Neste artikkel

Claas leverer hestekrefter til travbane