Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Zetor utsetter lansering av nye Proxima og Forterra

Preges av fjorårets underskudd og overfylte lagre

Zetor opplever nedgang i traktorsalget i Sentral- og Øst-Europa. Foto: Zetor

Zetor var på midten av 1980-tallet markedsleder i Norge. Traktorprodusenten kunne tilby et godt utvalg modeller i det bestselgende effektsegmentet her til lands på den tiden. Traktoren sto, tross den lave prisen, ikke tilbake for markedets stigende krav til utstyrsnivå med kjennetegn som solid firehjulstrekk, god komfort og presis hydraulikk. Slike kvaliteter gjorde tsjekkeren til attraktivt nytt i det norske landbruket.

Sviktende salg

Traktorprodusenten mistet etterhvert grepet om det norske markedet. De siste par årene har Zetor inntatt 12. plass over antall nyregistrerte traktorer, med et totalsalg på omkring 20 enheter pr. år her til lands. Hva den norske nedgangen skyldes skal vi ikke spekulere i her, men ferske tall fra produsenten vitner om dropp i traktorsalget også i det viktigere markedet i Sentral- og Øst-Europa. Tørkesommeren 2018 bidro blant annet til at salget i det Polske markedet - et av de viktigste for Zetor - gikk ned fra 12.000 solgte traktorer i 2017, til kun 9000 i fjor.

Det sviktende salget førte til at Zetor gikk med underskudd i 2018. Størrelsen på underskuddet er foreløpig ikke offentliggjort.

Foto: Zetor

Imøtekom ikke utslippskravene

Traktorprodusenter med marked i Europa må drive kontinuerlig innovasjon og utvikling for å holde tritt med stadige nye utslippskrav.

For produsenter med Europa som hovedmarked, lanseres løsninger for å imøtekomme slike krav i god tid. Zetor havnet dessverre bakpå i 2018, og måtte i en periode holde tilbake deler av produksjonslinja fra markedet. Først i august kunne produsenten dokumentere at motorene deres imøtekom de nye standardene fra EU. Resultatet ble et betydelig sviktende salg i et marked hvor pilene selv på forhånd pekte nedover.

Utfordrende marked

Zetor Tractors a.s’ direktør, Marián Lipovský, uttrykker overfor den Danske Landbrugsavisen at kravene fører til særlig store problemer for produsenter som ønsker å tilby markedet traktorer til lav pris.

Annonse

– Zetor produserer globalt sett et mindre antall traktorer enn før. Vi er likevel tvunget til å håndtere offentlige reguleringer så som utslippskrav. Dette gjør at store penger må investeres i innovasjon som ikke påvirker brukeropplevelsen og den funksjonelle verdien av maskinen. Konsekvensen er at kunden må betale mer for traktoren. Større, globale aktører med høyere salgstall kan lansere produkter i forskjellige markeder til priser som ikke er konkurransedyktige for oss, forklarer Lipovský til avisen.

Zetor innrømmer at fjorårets ulike problemer førte til overfylte lagre, og at grep måtte iverksettes.

- I 2019 har vi tilpassa produksjonen til restlageret fra fjoråret. I tillegg har vi måttet gjøre endringer i arbeidsstokken, avslutter direktøren.

Zetor Forterra HSX 140. Foto: Zetor

Gode framtidsutsikter

Zetor satser nå på å skaffe seg et bedre fotfeste i de Asiatiske- og Afrikanske markedene. De er fremdeles blant de tre største aktørene i Sentral-Europa, og er en stor merkevare også i Øst-Europa, Balkan og Balitkum.

Mot slutten av 2019 lanserer Zetor sine nye Proxima-modeller. Planen var at lanseringen skulle skje tidligere i år, men de fjorårets økonomiske situasjon har ført til utsettelse. De nye modellene kan skilte med ei ny hytte med mer effektiv luftkondisjonering, bedre varmeapparat og økt sikt. Modellserien Forterra kan forventes å få tilsvarende designoppdatering tidlig i 2020.

Neste artikkel

Same Deutz-Fahr dobler kapasiteten