Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

VETERAN: Volvo BM solgt for over en halv million kroner

Svenske entusiaster blar opp store summer for hjemlandets klassikre

T810 var i mange år den største traktormodellen Volvo BM kunne tilby. I dag er stordrageren et attraktivt samlerobjekt for veteranentusiastene. (Foto: Klaravik Auktioner)

Klaravik Auktioner er en av de ledende aktører for svenske nettauksjon. Klaravik har spesialisert seg innen salg av verktøy, maskiner og nyttekjøretøyer, og en kan med jevne mellomrom dumpe over noen riktige veteran-godbiter på nettsida deres.

Over 50 år med traktorproduksjon

Volvo BM står naturligvis sterkt i Sverige den dag i dag. Traktor - og maskinprodusenten ble grunnlagt i 1932 i Eskiltuna ved en sammenslåing av J. & G.C. Boliders Mekaniska Verkstads AB og Munktells Mekaniska Verkstads AB.

I 1950 ble Bolinder-Munktell kjøpt opp av Volvo, som mot slutten av tiåret, endra merkenavnet til BM-Volvo. Fra 1972 og frem til siste, svenske traktor forlot samlebåndet i 1984, bar traktorene navnet Volvo BM.

Foruten å ha kjøpt motorer fra Perkins og andre komponenter fra engelske International Harvester for enkelte traktormodeller, inngikk Volvo-BM i 1979 et samarbeid med finske Valmet. Målet var felles utvikling av “Den nordiske traktoren”, hvor resultatet er bedre kjent som den legendariske skogstraktorserien Volvo BM Valmet 05-serie. Volvo BM valgte imidlertid å forlate samarbeidet i 1985, og den 53 år lange historien med svensk traktorproduksjon var nådd sin ende.

"Den nordiske traktoren" - Volvo BM Valmet 05-serien. (Foto: Aktivfoto, Traktor)

Sjelden kjempe

Annonse

Traktorer fra Volvo BM er ingen sjeldenhet i hjemlandet, på tross av at den svenske produksjonen opphørte for 35 år siden. Også her til lands solgte modeller som 320, 400, 430, 500 og 650 svært godt i 60- og 70-årene, og enda finnes et stort antall Volvo BM-traktorer i drift i Norge.

Sjøl om det nordiske markedet i all hovedsak etterspurte traktorer i effektsegmentet 40-80 hestekrefter i perioden hvor Volvo BM nådde salgstoppene, fantes også etterspørselen etter riktige stordragere. I 1966 lanserte Volvo BM sin nye modell T800 med 6-sylinderet egenprodusert D50A-motor og nesten 100 hestekrefter. I 1969 ble etterfølgeren, T810 lasert med sprekre motor og førerhytte fra Hara. Modellen kunne også leveres med firehjulsdrift, da under betegnelsen T814.

I 1979 begynte T810'ens førermiljø å bli umoderne, sammenlikna med flere av konkurrentene. (Foto: Klaravik Auktioner)

Volvo BM T810/T814 holdt koken helt til i 1980. De siste årgangene fra om med 1975, fikk betegnelsen T810/814 C, og ble utrusta med en sprekere motor, TD60 med turbo og større boring. C-modllene fikk også fornya hydraulikk og førerhytte. Effekten er oppgitt til nærmere 140 hestekrefter.

I dag er T810 og særlig T814 attraktive samlerobjekter. Sjøl en godt medtatt utgave, når gjerne en salgspris på et tresifret antall tusenlapper.

Nylig ble det solgt en 1979 modell T810 C på den svenske auksjonssida, Klaravik Auktioner. Vinnerbudet havna på svimlende 505.000 svenske kroner. Det må rett nok presiseres at traktoren er restaurert til nystand, innvendig som utvendig. Driftstiden er oppgitt til 4399 timer. Traktoren er topp utstyrt med hurtiggir og original radio. Lakkeringsjobben er utført med to-komponent lastebillakk og klarlakk som topplag. Av den grunn skulle en kunne anta at traktoren er enda penere enn hva den var da den forlot fabrikken for snart 40 år siden. Snakk om billig traktorhold!

Det var slettes ikke alle traktorhytter som kunne skilte med et støynivå lavt nok til å kunne nyte radio i 1979. (Foto: Klaravik Auktioner)

Neste artikkel

Harde fakta og morsomme kuriosa om traktorsalget 2019