Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Trofaste slitere på lite vestlandsbruk

Tospannet fra 80-tallet er fortsatt i bruk.

16-årige Knut Anders Moen starter i høst på jordbruksskole på Voss, og har som mål å ta over gården etter sin far. På gården finnes det i dag en Reform Muli 50 og en Ford 3910. (Alle foto: Solveig Moen)
16-årige Knut Anders Moen starter i høst på jordbruksskole på Voss, og har som mål å ta over gården etter sin far. På gården finnes det i dag en Reform Muli 50 og en Ford 3910. (Alle foto: Solveig Moen)

Traktors tilstedeværelse på Snapchat, Facebook og Instagram gir oss mange og interessante innblikk i våre leseres hverdag. Daglig strømmer det inn snapper, mange merker bildene sine med #MagasinetTraktor og på facebook-sida vår skrives det jevnlig kommentarer og innspill. Fortsett med det!

Fôrhøster i Vossakasso

En som nylig sendte oss bilder fra hjemgården sin, er Knut Anders Moen (16) fra Baldersheim, noen mil sørøst for Bergen. Gården er ikke stor, 30 mål dyrka mark, som gir fôr til 10 vinterfôra sauer. Traktorparken består av en Ford 3910 fra 1983 og en ekte fjellgeit, en Reform Muli 50 fra 1981 – også kjent som transporter.

– Om sommeren fôrhøster vi i Vossakasso med Ford-en og Muli-en blir brukt til kjøring av gras på silosvans. Da bruker vi ei slik slåmaskin som man går bak med kniv foran. Noen kanter som vi slår på er det så bratt at slåmaskina skulle hatt tvillinghjul. Ellers så tørker vi høy. Vi hesjer – hesjastaur og streng blir satt opp og gras blir kjørt med Muli-en til hesja. Her på Vestlandet kan man aldri være trygg på om det kan komme regn, så man må kanskje plutselig få kjørt høyet under tak, skriver Knut Anders.

Først med fronlaster

Fjellgeita Reform Muli 50 er laga for bratt terreng og har et lavt tyngdepunkt. Nylig skiftet de toppakning på transporteren, og for et par år siden måtte kløtsjen skiftes, noe som ikke akkurat er en enkel jobb.

– Kløtsj til Muli-en er svært dyrt. Motoren måtte skrus løs og løftes skrått ut framme. Det ble gjort en feil da motoren ble satt inn igjen, så da måtte hele øvelsen gjøres på ny. Du kan tru det tok tid og at det var arbeid, skriver Knut Anders.

Før Ford-en kom til gards var det kun Muli-en familien Moen hadde til rådighet på gården.

– Muli-en er laga med et lasteplan som vi hadde høye karmer på, og den fôrhøster vi med. Traktoren er laga slik at med kan koble til fôrhøsteren på siden.

Etter at Ford-en ble kjøpt, har Muli-en blitt avlastet fra flere oppgaver. Den lille, blå traktoren, som kom til gards i 1993, var forøvrig det den første med frontlaster i bygda.

Annonse

– Fôrhøsteren du ser der er en Serigstad FS100. Det er en fin liten fôrhøster som er helt rett, ikke slik som andre som er skrå bakover. Denne er nemlig laga for transportere som Muli-en. Når den står rett ved lasteplanet trenger den ikke lene seg bakover, forteller Knut Anders, som legger til at fôrhøsteren originalt er gul.

Traktor kårer Årets landbruksvideo 2015!

Se tipsvideo og les mer om årets store foto- og videkonkurranse her.

FØLG TRAKTOR I SOSIALE MEDIER:

Facebook: www.facebook.com/gromlyd

Instagram: @MagasinetTraktor

Snapchat: @MagTraktor

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin