Dette er et annonseprodukt fra Tun Media produsert etter gjeldende retningslinjer

Annonse

Kjærlighet til ost og stølsliv

Målet er å gjøre Hol til en ostedestinasjon i verdensklasse. Suksessoppskriften er samarbeid, lange ystetradisjoner og stølsmelk fra dyr som har beita på friskt fjellgress.

Åtte bønder fra Hol kommune har skapt et fellesskap og en ny samarbeidsform der ysting og stølsdrift står i sentrum. Foto: Bård Gundersen

En tidlig fredags morgen triller en turistbuss inn i Hol sentrum. Målet for turen er Hol Ysteri, og passasjerene er kommet i ens ærend for å handle ost. Køen foran disken blir lang, og ysteren sjøl, Tim Reidar Stenberg og samboeren Heli, betjener de besøkende og deler villig ut smaksprøver. Side om side i disken ligger premierte oster fra bygda som har lange tradisjoner med ysting.

– Disse kundene var på gjennomreise her tidligere og fant ut at de ville tilbake for å handle, så det er veldig moro, forteller Tim.

Selveste ostegeneralen Pål Knutson Medhus viser stolt fram osteriket til bygda. Foto: Bård Gundersen

Smilende kunder forsvinner ut av butikken, mange med en stor geitost fra Prestholt, og inn kommer ostegeneralen sjøl, Pål Knutson Medhus. Pål er prosjektleder og en av initiativtakerne til det som har blitt Ostebygda, et samarbeidsprosjekt som involverer åtte gårder i Hol kommune. Nå er forretningssamarbeidet en av finalistene til «Årets lokalmatgründer 2019» som deles ut av næringsorganisasjonen for bygdeturisme og gårdsmat, HANEN, og dagligvarekjeden MENY.

Det ble mange kopper kaffe før Ostebygda ble en realitet. Foto: Bård Gundersen

Ostebygda ble født

– Det var her inne over mange kopper kaffe med Tim at det hele begynte for tre år siden, forteller Pål, og peker inn i gårdsbutikken. Han er selv odelsgutt fra Hol, har bakgrunn som kokk og har blant annet vært turistsjef i bygda.

Ostebygda

Et fellesskap for osteprodusenter

Holder til i Hol kommune i Hallingdal

Fellesskapet består av åtte produsenter:

Rueslåtten Ysteri

Jakobsplass

Fagerdalen Støl

Øvrejorde

Prestholt Geitost

Hamarsbøen gard

Gurostølen

Hol Ysteri og Lokalmatutsalg

Les mer på: www.ostebygda.no

Ostebygda som begrep ble først brukt av en journalist som besøkte Hol Ysteri, og det inspirerte både Tim og Pål.

– Da jeg jeg så det på trykk så tenkte jeg: oj, dette er Ostebygda og her bor jeg. Dette må vi gjøre noe med!, forteller Pål.

Etter enda flere kaffekopper og ditto møtevirksomhet var samarbeidsprosjektet en realitet; melkeprodusenter og ystere i Hol var nå klare for å markedsføre seg under ett navn.

Pål

«Jeg har spøkefullt sagt at vi satt verdensrekord i det sekundet vi fikk åtte bønder til å skrive under på ett og samme papir.»

– Jeg har spøkefullt sagt at vi satt verdensrekord i det sekundet vi fikk åtte bønder til å skrive under på ett og samme papir. De gjor de det med kjærlighet og en dæsj skepsis, og min oppgave ble å sørge for at skepsisen forsvant, sier prosjektlederen.

Tim Reidar Stenberg er yster på Hol ysteri, og brenner for å formidle faget sitt. Foto: Bård Gundersen

Levende ysteri

Til daglig står Tim og yster til alle besøkendes skue. Gjennom et stort vindu i butikklokalet kan nysgjerrige få se hvordan osteproduksjonen foregår.

– Det er fint å kunne vise prosessen fra råvare til ferdig produkt. Folk får se at det faktisk går med hundre liter melk for å lage ti kilo ost, forklarer Tim.

Annonse

Samtidig som Tim og Heli yster og betjener kunder i Hol sentrum, legges grunnlaget for produksjonen 700 meter oppe i fjellheimen. En av gårdene som leverer melk til Tim er Hamarsbøen, og nå er alle kuene på vei opp til stølen der de skal beite på friskt fjellgress gjennom hele sommeren. Særegne gresstyper og urter gir smak og farge til melken, som igjen setter sitt preg på ostene.

Tre generasjoner Hamarsbøen er med når kuene følges til stølen på sommerbeite, en vandring som tradisjonelt kalles for «buføring». Kyr og folk har brukt litt over fire timer på turen, og vel oppe ved stølen venter suppe og hjemmelaget iskrem.

Juryens begrunnelse

«Ostebygda er en ny og innovativ måte å tenke fellesskap på blant norske osteprodusenter. De løfter historiefortellingen rundt norsk håndverksost til en helt nytt nivå, og bygger en gastronomisk destinasjon i samarbeid med reiselivet.»
Liv Marit Hamarsbøen har overtatt familiegården Hamarsbøen, og vil fortsette med tradisjonell stølsdrift. Foto: Bård Gundersen

Fellesskapsfølelsen

Liv Marit Hamarsbøen har tilbragt mang en sommer her på stølen som hører til familiegården. Hun og ektemannen Roger tok over gårdsdriften i 2014. De er melkeprodusenter på heltid og leverer melk både til Tine og den lokale osteproduksjonen.

– Det er fint å være med i et fellesskap. Det blir en arena for kreativitet, råd og veiledning, og det føles godt å kunne si «vi», påpeker Liv Marit.

Målet til Pål og og de andre er å gjøre Hol til landets første ostedestinasjon.

– Vi vil at folk skal komme hit og oppleve ysting og stølsdrift, gå fjelltur og ete nista med brun geitost fra Prestholt, forkynner Pål og slår armen utover sitt osterike.

På Hamarsbøenstølen kan turgåere og turister få oppleve seterdrift på nært hold, og kjøpe fersk rømme og ost fra de andre ysteriene. På Jacobsplass enda høyere opp i fjellet står Trine Lilleslåtten og koker prim og geitost. Og nede på ysteriet i dalen selges ost og gårdsprodukter fra alle stølene.

Ved å sette ostetradisjonene i Hol på kartet, håper Tim at også politikerne vil se viktigheten av det de driver med.

– Ved å samarbeide kan vi kanskje klare å sette en politisk agenda for å opprettholde stølslivet og tradisjonelt landbruk, sier Tim.

På 700 meter høyde kan kuene meske seg med 40 ulike gresstyper og urter som gir melk i verdensklasse. Foto: Bård Gundersen

Lønnsomt samarbeid

Etter bare ett års drift har Ostebygda gjort seg bemerket. Tim og de andre produsentene får henvendelser fra restauranter i både inn- og utland om få få kjøpe ost, og produsentene nyter godt av høyere omsetning og bedre fortjeneste. Nettbutikk er i emning, så det skal bli lettere å få tak i varene. I tillegg har reiselivsnæringen lokalt omfavnet Ostebygda.

– Det at skisenteret har osten «Store Velten» på menyen, og at Vestlia Resort har våre oster på sin osteplanke, gjør at tilreisende får smake noe unikt fra dette stedet, og det er bra for økonomien, påpeker Pål.

Dagens prosjekt for Pål er å sette opp nye skilt og kart over Ostebygda rundt om i Hol. På kartet er alle osteprodusentene plottet inn. Nå skrus det første skiltet opp på veggen til Hol ysteri.

– Det er av kjærlighet til bygda at jeg gjør dette. Det er med stor glede jeg ser at merkevaren setter seg og at resten av Norge får opp øynene når en samler seg om noe så enkelt som ost, smiler Pål.

Årets lokalmatgründer 2019

Konkurransen er en gründerpris innen lokalmat

Prisen gis til den bedriften som har vært best på innovasjon, nyskaping og lønnsomhet. Les mer om prisen her

HANEN og MENY står bak kåringen som skjer for femte gang i år

Fra 1. august kan du stemme på din favoritt på www.hanen.no

Vinneren blir avslørt under åpningen av Dyrsku’n i Seljord den 13. september 2019

Neste artikkel

Gründere i fjellgrisens rike