Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Flyteknikk på vei inn i traktorer

Få informasjonen rett i frontruta.

Først kom det i militærfly, for noen år siden kom det i skogsmaskiner og nå finnes det snart i traktorer og selvgående landbruksmaskiner. Head-up display (HUD) innebærer at informasjon fra instrumentpanelet vises direkte i frontruta, slik at føreren ser informasjonen samtidig som man ser framover, i stedet for å titte til siden eller ned.

Bestem selv hva du vil se

Det er det franske elektronikkfirmaet Agrotronix som har videreutviklet konseptet, som for første gang vil vises fram en prototype på Sima i februar, skiver nettstedet profi.com. I første omgang er konseptet blitt installert i førerhuset på en selvgående sprøyte, der informasjonen overføres til ruta via en projektor montert i hyttetaket.

Gjennom ISOBUS-signaler knyttes informasjon fra dashbordet og andre displayer i hytta sammen, før den overføres til prosjektoren som kan plassere informasjonen til venstre, høyre eller øverst på frontruta. Det eneste kravet er at glasset må utstyres med en gjennomsiktig film for å spre luset som sendes ut fra projektoren. Sjåføren velger selv hvilken type informasjon man ønsker å se, eksempelvis kjørehastighet, motorturtall, dekar per time, og så videre. Det er også mulig å overføre bilder fra inntil to ryggekameraer.

Økt kjørekomfort

Agrotronix sin tekniske sjef, Olivier Lekeux, regner med at konseptet kan være interessant for traktorsjåfører som kjører med trailersprøyter og andre redskaper, der det er nødvendig å se seg tilbake for å kontrollere at alt fungerer som det skal.

-Vi kan forbedre kjørekomforten ved å vise all viktig informasjon og videobildene de trenger på frontruten, sier han.

Annonse

Det er for tidlig å si noe om priser og tilgjengelighet, men forutsatt at det er nok interesse på den franske messa, vil en rekke pre-produksjonsenheter være i ute felt innen utgangen av 2015.

Svensk skepsis

Den svenske landbruksjournalisten Anders Niléhn er selv tidligere jagerflypilot, men virker ikke helt overbevist om vi skal tolke hans artikkel på nilehnteknik.se.

– Om det er til stor fordel i en traktor gjenstår å se. I et fly som er ute på spanings- eller angrepsoppdrag er det utvilsomt bra. Piloten titter stort sett hele tiden ut gjennom frontruta. På en skurtresker er det omtrent likt, man har alt man skal overvåke framfor seg.

– Men på en landbrukstraktor er det ikke like selvfølgelig. I en traktor med autostyring titter føreren mest bakover. Men på den andre siden er kanskje Head-up Display på valgfri rute i traktoren, neste steg.

Neste artikkel

To dekk i ei pakke fra Michelin