Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

BKT fraråder væskefylling

Selv om væskefylling av traktordekk har vært vanlig i mange år, gjør moderne dekk praksisen unødig. I tillegg kan den være farlig.

Væskefylling: Å fylle dekka med væske har vært en kjent måte å øke trekkraften på. Nå advarer produsenten mot praksisen. som de i tillegg mener er unødvendig.
Væskefylling: Å fylle dekka med væske har vært en kjent måte å øke trekkraften på. Nå advarer produsenten mot praksisen. som de i tillegg mener er unødvendig.

Det forteller BKT i en pressemelding. Dekkprodusenten forteller at det de siste tjue årene er gjort framskritt innen dekkteknologi som gjør praksisen unødvendig.

VF gir grep

BKT forteller at siden forskning og utvikling har gitt nye generasjoner med dekk, bedre tilpasset de ulike behovene, bør praksisen med å fylle dekka med væske opphøre. Den siste generasjonen dekk av VF-very-high flexion eller svært fleksible på norsk, gir trekkraft uten å ha behov for ekstra vekt. Faktisk oppnår du det motsatte av det du ønsker om du fyller et VF-dekk med vann, siden dekket blir mye stivere. Da mister du egenskapene dekket var konstruert for å gi.

Teknologi: BKT forteller at tjue års utvikling på dekk, har fjernet behovet for væskefylling av dekk.
Teknologi: BKT forteller at tjue års utvikling på dekk, har fjernet behovet for væskefylling av dekk.

Endrer sikkerheten

Annonse

Også sikkerhetsmessig vil væskefylling av VF-dekk ha store ulemper. Siden alle hjulgående traktorer er konstruert og registrert med luftfylte dekk, vil væskefylling endre egenskapene. Treghetskrefter, overføring av vibrasjoner og lignende vil endres når vekta på dekka endres. Spesielt for traktorer som går med høy hastighet på veg, 50 eller 60 kilometer i timen, vil sikkerhetsparametre knyttet til kjøringen som under og overstyring, retningsendring, bremseegenskaper og lignende påvirkes. De negative effektene kan gi alvorlige problemer for både maskin og fører

Neste artikkel

BKT lanserer gummibelter