Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

PTG system tilgjengelig i Norge

Med stadig større, mer effektive men også tyngre maskiner, er jordpakking et problem for mange traktoreiere. Økt nedbør og mer uforutsigbart vær gjør også situasjonen krevende. Dette gir økt interesse for systemer som kan regulere trykket i dekkene, helt automatisk.

Stor: Den nye, Ford-lakkerte New Holland T7.315 til Nils Oma, er en av de første traktorene Agri produkter leverer systemet på. Den skal brukes i anleggskjøring, samt planering
Stor: Den nye, Ford-lakkerte New Holland T7.315 til Nils Oma, er en av de første traktorene Agri produkter leverer systemet på. Den skal brukes i anleggskjøring, samt planering

Dette vil Kristian Vinningland hos Agri produkter gjøre noe med, og har dermed startet import av PTG systemer for dekktrykksregulering.

Enkelt men avansert

Kort forklart består systemet av en svivel, som tillater luftslanger å være tilkoblet hjulet, selv om traktoren er i drift. Videre finnes det to ulike måter å regulere trykket på, enten kan man regulere trykket via en ventilblokk , eller så kan man sende styresignaler som åpner fylle og tømmeventilene ute ved hjulet. I praksis omtales den første varianten som enlinjekontroll, altså at det går en luftslange til hjulet, mens den andre omtales som tolinjekontroll, der det legges opp en separat linje for å åpne og lukke de pneumatiske ventilene.

Svivel: en svivel ved hjulet sørger for at man kan fylle og tømme luft mens traktoren er i drift.
Svivel: en svivel ved hjulet sørger for at man kan fylle og tømme luft mens traktoren er i drift.

-Tolinjesystemeter nok desidert mest vanlig, forteller Kristian Vinningland som importerer systemene, og fortsetter:

- Med et tolinjesystem er du mye bedre sikret, siden det i praksis sitter fjernstyrte ventiler som slipper lufta inn og ut helt ute på hjulet. Skulle du være uheldig, slik at en grein eller tilsvarende river av en luftslange, så betyr det bare at traktoren ikke lar seg regulere, mens du på et enlinjesystem vil havne på felgen. Du får også et raskere system, spesielt når du skal dumpe luft, fordi du bare åpner ventilen med et styresignal forteller han videre.

Det finnes et utvalg systemer for å styre det hele. Fra enkle styrebokser som monteres opp i førerhuset, til fullintegrerte systemet man setter opp via Isobus i traktorens integrerte skjermsystem.

Isobus: Traktoren til Nils Oma har satt opp med styringen av systemet via den orginalmonterte skjermen. Andre styringssystemer finnes også, om traktoren ikke har Isobus.
Isobus: Traktoren til Nils Oma har satt opp med styringen av systemet via den orginalmonterte skjermen. Andre styringssystemer finnes også, om traktoren ikke har Isobus.
Annonse

Også for tilhengere

Tilhengere, presser, innhøstingsvogner, gjødselspredere og slepte åkersprøyter kan også kobles opp mot det samme systemet. Har man først installert styringen, trenger man i praksis bare en ekstra krets for å integrere hengeren i systemet. Dette er det allerede støtte for i programvaren.

Raskere enn man tror

Som standard jobber systemet med den integrerte kompressoren traktoren er utstyrt med. Det tar litt tid å fylle, men likevel oppleves det kjappere en man skulle tro, ifølge leverandøren. Det finnes også en hydraulisk drevet skruekompressor, om man ønsker mer fart på trykkøkningen.

– Produsenten sier at om lag 99 prosent av alle kunder, greier seg med standard kompressoren på traktoren, forteller Vinningland.

Skal du øke så mye som 1 bar, ser vi at det tar opp mot 20-25 minutter på tomgang for en traktor utstyrt med 30 toms fordekk, og 42 toms bakdekk, ifølge leverandøren.

– Likevel oppleves det raskt og effektivt, for man begynner kanskje å fylle luft før man er helt ferdig på teigen, når lastevekta har gått ned. I tillegg vil et høyere turtall gi vesentlig raskere fylletid, så når man kommer ut på vegen, og turtallet øker, så øker også fyllehastigheten. I tillegg skal ofte utstyr som spredebommer og lignende pakkes sammen og sikres før man kjører ut av jordet, og man må jo ikke være helt oppe på maks trykk før man kan kjøre ut på veien heller, argumenterer Vinningland videre.

– Vi har også forsøkt en 100l tank, montert på traktoren. Da får man 0,2bar trykkøkning med en gang, før kompressoren tar over. Det kan være et alternativ for noen avslutter Vinningland.

Redusert dieselforbruk, siden traktoren enkelt kan reguleres mellom et passende lufttrykk for vegtransport og et lavere trykk for arbeid på jordet, samt redusert dekkslitasje, vil ifølge Vinningland gi et svært hyggelig regnestykke for de som kjører mye.

Godt integrert: Til tross for at det går luftslanger over skjermene foran, ser de ikke veldig utsatt ut. Konsekvensen av et slangebrudd på et tolinjesystem, er kun at trykket ikke lengre lar seg regulere, men man havner ikke på felgen.
Godt integrert: Til tross for at det går luftslanger over skjermene foran, ser de ikke veldig utsatt ut. Konsekvensen av et slangebrudd på et tolinjesystem, er kun at trykket ikke lengre lar seg regulere, men man havner ikke på felgen.

Neste artikkel

New Holland oppgraderer T5