Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Oppgraderer hyttefjæringen på CNH-traktorer

Tilbyr ombyggingssett fra mekanisk til pneumatisk hyttefjøring på traktorer fra Case IH, New Holland og Steyr.

Flyttes: belgen monteres lengre bak, for å endre geometrien på fjøringa. Sammen med endringen fra mekanisk til pneumatisk fjæring, gir dette en bedre komfort
Flyttes: belgen monteres lengre bak, for å endre geometrien på fjøringa. Sammen med endringen fra mekanisk til pneumatisk fjæring, gir dette en bedre komfort

Det østerrikske selskapet samo Maschinenbau GmbH har utviklet en løsning der man bygger om den originale, mekaniske hyttefjæringen på CNH traktorer til en luftfjæret versjon. Dette skal ifølge leverandøren gi en langt bedre fjæringskomfort på førerhytta. Systemet er tilgjengelig for en rekke CNH modeller, fra Case IH, New Holland og Steyr.

Bortmonteres: Den orginale hyttefjøringa demonteres. Til venstre i bildet synes trykkluftssystemet, der det tas ut luft til belgene.
Bortmonteres: Den orginale hyttefjøringa demonteres. Til venstre i bildet synes trykkluftssystemet, der det tas ut luft til belgene.

Enkelt prinsipp - men viktig geometri

Prinsippet er ganske enkelt. De mekaniske fjørene på siden av hytta byttes ut med to luftbelger. Disse forsynet med trykkluft fra traktorens bremsesystem, via en reguleringsventil. Det er ingen eksterne solenoider eller regulering som skal til for at systemet skal fungere. Belgene blir koblet slik at man sikrer likt trykk i begge belgene, som jobber med et trykk på omlag 5,5 bar. De nye og oppgraderte fjæringskomponentene plasseres litt annerledes, i bakkant av hytta.

Og her ligger hemmeligheten ifølge Paul Wiesmayr hos samo Machinenbau:

Komplett: Systemet kommer som et sett, med det som trengs av braketter og komponenter til hver enkelt modell
Komplett: Systemet kommer som et sett, med det som trengs av braketter og komponenter til hver enkelt modell

– Hovedendringen vi gjør, og som får vår fjøring til å fungere så bra, er at vi setter fjæringspunktene bak hytta. Dette gir en bedre kraftoverføring , og bedre kontroll av hyttebevegelsene. De originale fjæringspunktene er for langt under hytta, og derfor vingler hytta mer enn nødvendig forteller Paul Wiesmayr hos produsenten.

Annonse

Gir bedre arbeidsmiljø - og mindre slitasje på ryggen

Produsenten hevder at den oppgraderte fjæring gir mindre belastning og slitasje på rygg og bekken, sammenlignet med den mekaniske fjæringen traktoren kommer med originalt. Slag, støt og vibrasjoner minimeres, som betyr bedre komfort ved lange arbeidsdager.

Monteringssettet inneholder nødvendige braketter, sikkerhets og overtrykksventiler og eventuelle rørkomponenter, foruten selve belgene.

Paralellkoblet: belgene blir koblet sammen for å sikre likt trykk. Ingen ekstern, manuell regulering er nødvendig når systemet er installert.
Paralellkoblet: belgene blir koblet sammen for å sikre likt trykk. Ingen ekstern, manuell regulering er nødvendig når systemet er installert.

Han forteller at de så langt har ombygging til omlag 300 CNH traktorer, og at de primært har jobbet med forhandlere i det Østerrikske markedet.

Systemet er tilgjengelig for alle nåværende CNH-modeller, og en lang rekke tidligere modeller.

Produsentens hjemmeside kan besøkes her

Neste artikkel

Case IH fornyer Puma