Det østerrikske selskapet samo Maschinenbau GmbH har utviklet en løsning der man bygger om den originale, mekaniske hyttefjæringen på CNH traktorer til en luftfjæret versjon. Dette skal ifølge leverandøren gi en langt bedre fjæringskomfort på førerhytta. Systemet er tilgjengelig for en rekke CNH modeller, fra Case IH, New Holland og Steyr.
Enkelt prinsipp - men viktig geometri
Prinsippet er ganske enkelt. De mekaniske fjørene på siden av hytta byttes ut med to luftbelger. Disse forsynet med trykkluft fra traktorens bremsesystem, via en reguleringsventil. Det er ingen eksterne solenoider eller regulering som skal til for at systemet skal fungere. Belgene blir koblet slik at man sikrer likt trykk i begge belgene, som jobber med et trykk på omlag 5,5 bar. De nye og oppgraderte fjæringskomponentene plasseres litt annerledes, i bakkant av hytta.
Og her ligger hemmeligheten ifølge Paul Wiesmayr hos samo Machinenbau:
– Hovedendringen vi gjør, og som får vår fjøring til å fungere så bra, er at vi setter fjæringspunktene bak hytta. Dette gir en bedre kraftoverføring , og bedre kontroll av hyttebevegelsene. De originale fjæringspunktene er for langt under hytta, og derfor vingler hytta mer enn nødvendig forteller Paul Wiesmayr hos produsenten.
Gir bedre arbeidsmiljø - og mindre slitasje på ryggen
Produsenten hevder at den oppgraderte fjæring gir mindre belastning og slitasje på rygg og bekken, sammenlignet med den mekaniske fjæringen traktoren kommer med originalt. Slag, støt og vibrasjoner minimeres, som betyr bedre komfort ved lange arbeidsdager.
Monteringssettet inneholder nødvendige braketter, sikkerhets og overtrykksventiler og eventuelle rørkomponenter, foruten selve belgene.
Han forteller at de så langt har ombygging til omlag 300 CNH traktorer, og at de primært har jobbet med forhandlere i det Østerrikske markedet.
Systemet er tilgjengelig for alle nåværende CNH-modeller, og en lang rekke tidligere modeller.
Produsentens hjemmeside kan besøkes her