Vi har tidligere skrevet om Kubota M4073, som i høst overtok stafettpinnen etter den populære modellen M4072, som vi prøvekjørte i Traktor nummer 5/2020. Nyheten er nå på plass i Norge, og vi har tatt en titt på den.
Den nye modellen viderefører i praksis det meste forgjengeren hadde av gode kvaliteter. For å unngå forvirring, velger Kubota å gi den nye traktoren et nytt navn. Likevel har Kubota fått til flere mindre oppgraderinger, som blant annet nye arbeidslamper med LED-teknologi og nytt interiørlys. Kubota selv omtaler endringene som en evolusjon, ikke revolusjon.
Kjent teknikk
Kubota velger å holde på den samme oppskrifta som tidligere, det vil si egenprodusert Kubota 3,3-liters motor med 74 hestekrefter. Den klarer fortsatt avgasskravene uten bruk av AdBlue. Girkassa har seks hovedgir i tre grupper, hurtiggir, vendegir og knappebetjent kløtsj som standard.
Våte bremser med automatisk innkobling av firehjulstrekket gjør at en transporthastighet på 40 kilometer i timen er tillatt.
Nye muligheter innen presisjon
Nye Kubota M4 kan leveres med ISOBUS-løsninger, og de kjente Isomatch Tellus Pro 12 eller de litt mindre Go 7-tommers terminalene kan leveres. Dette er teknologi fra Kubota-eide Kverneland, som altså blir tilgjengelig også på de mindre traktorene i M4-serien. Autostyring er også tilgjengelig som ekstrautstyr.