Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nå kan du kjøpe elektrisk kompakttraktor

Elmaas først ut med helelektrisk Farmtrac

Indiske Farmtrac blir første kompakttraktor tilgjengelig i Norge med helelektrisk drift. Traktoren skal være lik dieselvariantene som nå er på plass hos Elmaas i Lier.
Indiske Farmtrac blir første kompakttraktor tilgjengelig i Norge med helelektrisk drift. Traktoren skal være lik dieselvariantene som nå er på plass hos Elmaas i Lier.

Lier-bedriften Elmaas blir de første i Norge som kan levere helelektriske kompakttraktorer fra Indiske Farmtrac. Traktoren, som ble vist frem på Agrotechnica i fjor høst, har en litium ion batteripakke på 19 kilowatt og skal levere ytelser tilsvarende en dieselmotor på 26 hestekrefter. Fordelen er null eksos, færre bevegelige komponenter og dertil mindre vedlikehold.

Farmtrac har en batteripakke på 19 kilowatt under panseret
Farmtrac har en batteripakke på 19 kilowatt under panseret

– Vi forventer at den første traktoren ankommer våre lokaler i Lier i løpet av februar forteller Morten Iversen, som er daglig leder hos Elmaas til traktor.no. Da vil vi bruke litt tid på teste traktoren og gjøre oss kjent med teknologien.

Han tror anleggsgartnere, borettslag, planteskoler og ridestaller kan være aktuelle målgrupper for eltraktorer.

240 000 kroner

Bortsett fra at drivlinjen er elektrisk, har den tilsvarende utstyr som sine dieseldrevne brødre med kraftuttak og trepunkt. Kraftuttaket drives av elmotoren, men hydraulikken drives av en oljemotor. Den kan også leveres med frontlaster. Kunder må beregne en leveringstid fra fabrikk på ca. tre måneder og prisen vil starte på 240 000 kroner eks. mva.

I videoen under kan du se produsentens egen presentasjon av traktoren

Annonse

Intill seks timers drift

– Litium ion er en kostbar teknologi, men fordelen er at du kan koble traktoren i en vanlig stikkontakt med 16A-kurs eller trefas med 32A kurs når du måtte ønske. Lader du traktoren med maksimal effekt skal fem timers lading gi mulighet for seks timers kjøring om belastningen er lav, sier Iversen.

På Agritecnica 2019 ble det også vist en prototype på en diesel/hybrid fra Farmtrac som Iversen mener blir en spennende traktor for det Norske marked.

– Farmtrac produserer traktorer fra 20 HK til 113 HK. Vårt fokus blir kun traktorer opp til 50 HK i det kompakte segmentet. De første diesel-modellene på 26 og 30 HK har motorer fra Mitsubishi og er allerede på plass i Lier.

Farmtrac er en del av Escorts group som er et børsnotert selskap fra India. De skal ha en totalproduksjon på 150 000 traktorer og være blant de 10 største traktorprodusenter i verden. Gjennom tiden har Farmtrac hatt et nært samarbeid med Ford, og derfor ser man fortsatt motorhjelmen med skrå front som var kjennetegnet for gamle Ford traktorer.

Neste artikkel

Verdens beste motor bærer navnet Fiat