Alle traktorene i 9R-, 9RT- og 9RX-seriene med unntak av toppmodellen på er utstyrt med den samme nye og svært brennstoffektive 13,6 liters motoren fra John Deere. De aller største modellene er utstyrt med en 15 liters motor. Alle motorene har 6 sylindre og commonrail drivstoffinsprøyting. John Deere lover at støynivået fra motoren er redusert med hele 50 prosent.
Traktorene blir levert med 18trinns powershifttransmisjon.
Smartere
Jonh Deere bygger også videre på sin posisjon innen presisjonslandbruk. StarFire 6000 mottageren er integrert i hyttetaket, og er standard. En stor 4600 Commandcenter skjerm, full AEF Isobus-kompatiblitet og ikke minst Autotrac selvstyring er standard. John Deere tilbyr også en pakke der all alle funksjoner innen automatikk frigjøres til en gunstig pris. Da inngår vendeteigsautomatikk, seksjonskontroll, variabel mengderegulering, redskapsstyring, datadeling og maskinsynkronisering samt systemet Autopath.
Mer komfort
John Deere lover mer komfort til føreren under arbeidet. Det nye fjøringssytemet Hydracushion er utviklet separat for 9R, 9RT og 9RX, men også hytta som er kjent fra 7R og 8R vil bidra til dette.
Andregenerasjon Activeseat førersete, som er tilgjengelig med skinntrekk gir mulighet for oppvarming, aktiv luftsirkulasjon, massasjefunksjoner og en rekke justeringsmuligheter.
En Dab+ radio med 16cm berøringsskjerm og et Dolby 6.1 lydsystem sørger for underholdning mens man arbeider. Led-lamper og kamera gir god sikt i alle retninger.
9R serien strekker seg fra 9R 440 på 484 hestekrefter til toppmodellene 9R og 9RX 640 på hele 691 hestekrefter.
Tre ulike drivsystemer
9R serien kommer med tre ulike framdriftssystemer. Traktorene med betegnelsen 9R er hjuldrevne, med 4 like store hjul og midjestyring. 9RT har to separate belter, mens traktorer med betegnelsen 9RX er en slags hybrid, en leddstyrt traktor med 4 separate belter, som erstatter hjulene.
Det finnes en liten håndfull av de litt mindre modellene 8RT i Norge.