Ceat Floatmax MT er en ny type dekk som er ment for bruk på tilhengere, gjødselvogner og annen hjulbåren landbruksredskap.
De særlig mjuke dekksidene i kombinasjon med en bred slitebane skal redusere marktykket og derved hindre jordpakking i enda større grad enn hva som er tilfelle for tradisjonelle “ballongdekk”. Dekkmønstret har en forhøyning på midten av slitebanen, hvilke skal gjøre stabiliteten bedre ved kjøring etter vei.
Traktorprogram
Ceat lanserer også en ny serie sprøytehjul og radialdekk i serien Farmax for landbrukstraktorer. Farmax skal ha tilsvarende egenskaper med mykere dekksider og bredere slitebane som Floatmax MT. I tillegg har dekket en ny type ribbemønster hvor vinkelen er endra, og ribbene overlapper hverandre. Dette skal ifølge produsenten, bedre kjørekomforten etter vei. Ribbene svinger i krappere vinkel ut mot den ytre delen av slitebanene, hvilket det hevdes at skal øke framkommeligheten på løsere underlag.
Omfattende produksjon
Produksjonen av spesialdekk er noe Ceat, som forøvrig er en av Indias ledende dekkprodusenter, har drevet med siden 2015. Hovedkvarteret er i Mumbai, og konsernet hadde i 2018 er omsetning på 3,3 milliarder Amerikanske dollar, omregnet til nærmere 29,5 milliarder norske kroner.
Distribusjonen av produsentens landbruksdekk- portefølje, vil skje fra et nystarta eksportkontor i Nederland. Årlig produseres det over 15 millioner dekk hos Ceat, og arbeidsstokken er på vel 5000 ansatte. Av totalproduksjonen, er 3,5 millioner spesialdekk for traktorer, tilhengere, trucker og anleggsmaskiner